Vad ska man välja rygg eller "bakben"

Shaggy

Trådstartare
Jag har börjat fundera på hur man ska få hästen att i framtiden orka bära sig i en bra form. Jag har tidigare jobbat mycket med att få upp ryggen men märkte att hon då faller lite väl mycket på bogarna. Eftersom jag är konstant orolig för hennes framben så bytte jag metod. Den nya metoden syftade till att försöka få henne att flytta vikten bakåt men tyvärr sänker hon ryggen då. Jag kan med andra ord välja en sak men tyvärr inte båda än så länge.
Nu i helgen så har jag börjat jobba med ryggen igen eftersom det kändes som om vi kom till vägs ände med den andra metoden. Hon höjde halsen och nacken och flyttade på så vis vikten något bakåt. Det blev en viss avlastning på frambenen vilket hördes vid nersättningen i marken. Tyvärr kom hon inte längre, ryggen hängde där som en hängmatta. Nu vill jag jobba "upp med ryggen" vilket tyvärr kommer medföra något högre belastning på frambenen åtminstonde i ett övergångsskede. Tanken är att få henne att höja ryggeen för att sedan få henne att gunga bakåt med vikten när hon orkar med att både lägga vikt på bakbenen och höja sin rygg. Vet inte om jag klarar det min ridning kanske sätter stopp.
När jag jobbar med att få henne att höja ryggen så faller huvudet till "lodrät" possition automatiskt på en hängande tygel, vilket jag ser som att hon slappnar av och är tillfreds.
Förvirrat inlägg men jag undrar tänker jag fel Jag är inte så lysande på det här med ridning så lite ideer tas tacksamt emot.

Sv: Vad ska man välja rygg eller "bakben"

Fasst nu tycker jag du är helt fel ute faktiskt.

Om hästen hamnar på frambenen när den höjer ryggen är ett bra tecken på att du är på väg åt fel håll, likadant om den sänker ryggen när du aktiverar bakbenen.

Enkelt och teoretiskt ska ju hästen genom ökat bakbensarbete höja ryggen och bli lättare i framdelen. Det finns några människor här på buke som är stjärnor på att förklara detta, jag får aldrig ner det bra och tydligt så jag tänker inte försöka. Titta i gamla trådar på dressyrforumet så kanske du hittar något där. (om hästens form)

För övrigt råder jag dig till att ta hjälp av en duktig tränare.

Det är ju det som är problemet när man först börjar rida sin häst i form. Det är ju då en lång och låg form man rider. Höjd rygg, huvudet lågt och rumpan in och belastning mer av frambenen tyvärr. Rid det istället bara lagom mycket. När så ryggen stärkts och om du därmed också stärker bakbenen, med mycket arbete bakifrån. Klättra, över stock och sten och samlande rörelser, så blir hästen starkare och kan till slut gå i en lång och hög form och kan då höja rygg, få baken in under sig och även lätta i framdelen. Det är ju det som är målet. Så sluta inte med lång och låg, men rid det inte för mycket och variera med annat arbete.

Hälsning Maja

Jag måste också säga att jag inte helt följer resonemanget och tycker det finns luckor i argumenten så att säga...

a) att hästen är lång och låg betyder inte att den går på bogarna, isåfall rider du den inte i rätt balans när den är lång och låg och/eller hästen har inte styrkan att söka sig "rätt" lång och låg, utan behöver då jobbas mera från marken kanske som första steg, tex tömkörning.

b) du kan inte börja samla förräns hästen har grunderna att jobba i rätt form, och då MÅSTE den först ridas "grund", och det innebär i första stadie lång och låg. det finns ingen genväg att få rätt ryggaktivitet eller samling, och du förstör mer än du åstadkommer genom att över huvud taget be om samling om hästen inte kan jobba rätt från grunden i en friare form först.

mackan skrev:
a) att hästen är lång och låg betyder inte att den går på bogarna, isåfall rider du den inte i rätt balans när den är lång och låg och/eller hästen har inte styrkan att söka sig "rätt" lång och låg, utan behöver då jobbas mera från marken kanske som första steg, tex tömkörning.

Nej, det gör det inte, men det är ju så trådskaparen beskriver det. Hon skriver ju att hästen blir väl mycket på bogarna, då antar jag att hon är fel ute.

b) du kan inte börja samla förräns hästen har grunderna att jobba i rätt form, och då MÅSTE den först ridas "grund", och det innebär i första stadie lång och låg. det finns ingen genväg att få rätt ryggaktivitet eller samling, och du förstör mer än du åstadkommer genom att över huvud taget be om samling om hästen inte kan jobba rätt från grunden i en friare form först.

Jag tycker att det fokuseras för mycket på hästens "form". ALL ridning börjar bakifrån. Varesig det handlar om att få hästen samlad eller lösgjord. Hur får du hästen "lång och låg" som du beskriver det utan att rida hästen bakifrån?
Jag accepterar aldrig att hästen går på bogarna, vilket skede den än är i. Jag har aldrig påstått att allt annat än samling är framtungt.
Vad jag ville ha fram är att man inte kan välja mellan aktiverade bakben eller bärande rygg, det ena ger det andra om hästen arbetas korrekt, var den än är på utbildningsskalan.

Naturligtvis kan du inte börja med att kräva samling, men det betyder inte att hästen ska gå på bogarna eller vara framtung. Även i en "låg" arbetsform ska hästen ha aktiverade bakben och bära upp ryggen, förhållandevis lite eller mycket.

Senast ändrad:

gah, glömde skriva knapplån... svarade trådskaparen, men hakade på ditt inlägg, = klantigt av mig, vi pratar om samma sak du och jag!

Senast ändrad:

Till alla
Jag har nog som vanligt varit dålig på att förklara. Hon blir alltså inte så tung frammåt att hon håller på att stå på näsan eller liknande. Det är ingen frambensmassaker jag pratar om även om det lät så.
Det som händer är att hästen bara orkar både lyfta sin rygg och flytta sin vikt bakåt korta stunder och absolut inte på böjt spår. Övrig tid går hon alltså med en lite väl stor frammåtvikt enligt mig. Det jag undrar över är om man ska välja det eller den andra formen jag skrev om. Något tredje alternativ har inte jag hittat. Tilläggas skall att om jag rider för en dresssyrryttare här så tycker jag personligen att hästen går mer på bogarna då än när jag rider som jag gör nu och när hon gör det så får jag beröm :confused:. Det är möjligt att jag helt enkelt har för höga krav på mig (från mig själv).
Jag pratar inte om någon hög form utan försöker ha en låg. Det jag kortar henne gör jag med sitsen inget hängandes och dragandes i tygeln utan den försöker jag ha hängande i största möjliga mån. Tygeln används enbart till viss korrigering så hon får inte skaffa sig ett femte ben i min hand.

Som svar på rubrikfrågan: RYGGEN helt klart.
Motivering: När rygglinjen är lång och avslappnad kan bakbenen lättare sträcka fram mot tyngdpunkten. I det läget räcker det nästan med halvhalter för att få lite samling, man måste alltså inte på samma sätt jobba hästen bak till bakdelen för samling utan i liten grad kommer den automatiskt.
Tyvärr måste du gå den långa vägen och acceptera lite bogtunghet. När hästen inte är avslappnad i rygglinjen blir den i 99% av fallen låst i bogarna och ändå inte bogfri. Även om bakdelen jobbar bra så lyfts inte manken.

Precis så tänker jag även om jag inte lyckas förklara det. Halvhalter gör att hon flyttar vikten bakåt men hon orkar bara 2-3 steg på rakt spår. På böjt spår orkar hon inte alls än.

Kombinera med att jobba henne från marken tills hon blir starkare.

Jag tycker det låter som om du behöver hjälp av en tränare. Om du redan har en så är det kanske läge att byta.

Hur är din häst byggd? Har hon så att säga "kroppen emot sig", jag menar ex: korta framben- överbyggd, lång rygg, kort hals eller något annat som gör det extra jobbigt för henne att komma i form? :confused:

Hästen är väl inte sådär jättelysande bygd. Lång rygg och lite överbygd. Hon har alltså svårt att få in bakbenen under sig även om hon har blivit bättre. Numera vinklar hon sitt bäcken på ett helt annat sätt när hon gör tvära kast i hagen. Tidigare kastade hon sig runt på ren vilja nu sätter hon sig och roterar runt sin bakdel. Hon har även fått mer muskler över korset.
Hon jobbas från marken 2-3 dagar i veckan. Tyvärr är jag rätt dålig på det också så det blir vanligen promenader i rask takt eller löslongering. Tömkörning vore nog bra för henne men jag trasslar bara in mog i tömmen.
En bra tränare vore en dröm. Jag har letat med ljus och lykta efter någon jag tror på. Förhoppnings får jag möjligheter att träna fr.o.m nästa vecka (hoppas). Jag har försökt rida för en här men vi har så olika åsikter om var man ska börja så det blir bara jobbigt för alla inblandade. Ett exempel på detta är att jag anser att stärker man bakdelen så rättar hästen in bogarna medans tränaren anser att stärker man bogarna så rättar hästen in bakdelen. Visst jag vet att man inte får bogen helt gratis men är hästen svag i vänster bak så kommer den enligt mig köra ut höger bog för att slippa belasta det svaga bakbenent.

Ja då har hon det ju lite extra jobbigt. Man ska ju alltid rida "bakifrån och fram", det kan man ju alltid ha i minnet. Du kan prova att rida lite i undertempo, (ganska sakta alltså) bara så korta bitar som hon orkar. Men akta så hon inte tappar all bjudning utan ändå tänker framåt. Det är inte så jobbigt för henne om hon får gå lite saktare och få många vilopauser emellan.
Galoppfattningar brukar också stärka bakdel och rygg på hästar. Gör massor av fattningar från skritt, galoppera bara ett par steg och bryt av till skritt igen, skritt några steg , ny fattning osv. Allt väldigt lugnt och sakta, inget stress. :)

Det är ungefär så jag jobbar. Många tycker att jag ska jobba i ett högre tempo för att ett lågt tempo blir jobbigare för hästen. Jag resonerar som så att om vi håller ett lägre tempo (som givetvis ökas då och då) så hinner JAG med och stör inte hästen lika mycket som om jag tappar balansen (mer eller mindre) 2 ggr varje steg. Hästen verkar trivas bra i ett lägre tempo om jag sitter still. Galoppfattningar jobbar jag med även om det blir rätt långa sträckor galopp efter varje. Hon älskar galoppen och den blir hennes belöning när hon jobbar bra.
Det har visat sig att jag får chans att börja träna idag istället för nästa vecka :bump:

mackan skrev:
Jag måste också säga att jag inte helt följer resonemanget och tycker det finns luckor i argumenten så att säga...

Precis vad jag tycker också!!! :bump: :banana: :love:

:bump: Hoppas det går jätte bra på träningen då :bump:

Alltså, här är det frågan om din inställning - kvalitet, kvantitet eller att det ska SE bra ut för den oinvigde? :smirk:
Vad gäller kvaliteten har du redan mer eller mindre skrivit att du är ute efter den eftersom du jobbar mot en ärlig form och att hästen i nuläget bara orkar ett par bra steg i taget.
Men resten av tiden då? Ska du kräva max samlig som hästen klarar av 2-3 steg och sen får hästen gå med sänkt rygg och slita på kroppen? :confused:
Det är i DET läget det alltid är bättre att ha rejäl sökning framåt/nedåt med avslappning i hals och nacke och höjd rygg. Det är faktiskt inte särskilt jobbigt för hästen utan det svåraste är att få den bekväm och trygg i den positionen så den inte spänner sej i onödan. DET tycker jag är det viktigaste du borde jobba på nu, att alltid se framåt/nedåt som idealet och utgångspunkten. Att du alltså aldrig försöker plocka upp nån form, snarare tvärtom försöker att hela tiden behålla avslappningen och den långa överlinjen.
När hästen har accepterat det läget, du har jobbat lite diskreta halvhalter, galoppfattningar, övergångar osv. Då kåmmer hästen själv välja den lite högre formen när den känner sej stark nog. Den kanske tillochmed väljer den själv för att den får mer utrymme för sina bakben, bara den som sagt känner sej bekväm och avslappnad i den långa/låga formen och inte trillar på näsan.

Där har DU två stora ansvar - 1. du får INTE stödja hästen i munnen. Den ska söka sej till bettet men känner du tyngd i handen är det den som försöker fuska med balansen, hästens mun ska ha kontakt men vara mjuk annars blir nacken oftast spänd och överlinjen inte "äkta". Lirka gärna i t ex innertygeln (inte två tyglar samtidigt, men inte heller "såga" så att säga) men dra inte tyglarna bakåt i onödan och erbjud den inte stöd.
Ditt andra ansvar är att se till att vara mycket stabil i din mellandel (magmuskler!!) för att kunna stabilisera hästens balans om det behövs.

Det är så jag försöker jobba. Nu rider jag bettlöst men egentligen är det ju samma sak. Stödet i handen fungerar bäst om det bara är mentalt inte fysiskt. Jag jobbar även stenhårt på att balansera upp mig, hela mig.
Jag bryr mig egentligen inte om hur det ser ut bara det inte är skadligt för hästen. Vanligen är jag bla ensam när jag rider vilket gör att jag verkligen kan sitta och känna om det är rätt/fel. Ibland tappar man ju dock tron på sig själv och undrar om man gör rätt när alla andra gör så annorlunda.
Träningen igår blev inställd eftersom tränaren skadat sig, det blir alltså träning nästa vecka istället. Tillsvidare fortsätter jag som jag gör nu och hoppas att jag inte är helt ute och cyklar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 550
Senast: fjutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar