Sv: Vad ska man tänka på?
ja, bara för att man haft häst hela sitt liv betyder inte det att man kan mer än någon annan som aldrig har haft häst, det är helt olika från person till person.
Själv gillar jag inte att dela upp hästfolk på det sättet, jag ser det mer som att det finns hästfolk med sunt förnuft, och sen finns det dessa som tycker "jag kan allt, behöver ingen, såhär ska du göra, för det är enda rätta sättet", dom har inte ögon för annat och så länge man inte är beredd att lära eller beredd att tänka efter så ja - då sitter man där - tyvärr.
Men sen finns det dessa guldkorn, dom som är villiga att lära sig, ta hjälp av folk, fråga, undersöka - det är DOM som verkligen kan lyckas oavsett vilken kunskap man har sen tidigare. Som verkligen använder sitt sunda förnuft.
Jag känner folk som ridit sen dom var tre, men kan fortfarande inte få in sin häst i transporten, det finns folk på 40 bast som rycker och skriker åt hästen som påstår sig ha 20 års erfarenhet av alla olika slags hästar. MEN ingen av dom kan konstigt nog ens komma överrens med sin häst på ett säkert och harmoniskt sätt till skillnad från andra som kanske inte alls hållt på länge men som har självlastade hästar.
Men visst kan jag förstå att det bästa är att ha en läromästare som första häst, men det beror ju helt på vad man vill, jag var inte ute efter att tävla osv med en gång. Jag ville lära mig att hantera hästen från grunden, lära mig förstå, se hur hästen utvecklas och visst kan man göra det med en läromästare också, men långt ifrån samma sak som en unghäst.
Viktigast är ändå - anser jag - att man är villig att lära och lyssna, med det komemr man ganska långt, kanske inte hela väen - men långt beroende på hur envis man är