Vad ska man tänka på?

Sv: Vad ska man tänka på?

Bara för att jag inte har haft egen häst betyder det ju inte att jag inte kan nått... Jag har flertalet gånger tagit hand om andras hästar M.M, M.M..Jag kanske inte har tillräckligt med erfarenhet, men den kommer stiga om man börjar med sin häst från början..

:bow::bow: En som inte låter så negativ! Tack!:bow:

Hej hej.. jag vet inte mycket mer om dig än man kan gissa sig fram på genom tråden.. Jag har stor erfarenhet av unghästar och hästutbildning. Jag skulle nog sägga att det kan gå jättebra, eller så går det mindre bra. Om du inte har haft häst innan kanske du ska börja med en läromästare, för att hitta rutiner i att ha häst, känna att du kan åka på träning och tävlng om du vill det och träna och lär dig mer. Vil du ha en utmaning kan du köpa en billig kanske 7 årig halvblodshäst som inte gjort så mycket som du utbildar och kanske startar och säljer den efter ett år och bevisar för dig själv att du är redo att utbilda ändå från 3 års ålder Du bör rida i bra balans och kunna utbilda en häst dvs att du själv måste vara säker i din ridning. Om du vill göra ett bra jobb... Annars kan du säkert "reda" ut det men det kanske inte blir riktigt bra och du får många problem på vägen..
Det är ungefär min åsikt..Men gå inte rakt på unghäst, det är inte så enkelt alltid. och fråga din tränare om råd, som vet hur du rider!

ja, bara för att man haft häst hela sitt liv betyder inte det att man kan mer än någon annan som aldrig har haft häst, det är helt olika från person till person.

Själv gillar jag inte att dela upp hästfolk på det sättet, jag ser det mer som att det finns hästfolk med sunt förnuft, och sen finns det dessa som tycker "jag kan allt, behöver ingen, såhär ska du göra, för det är enda rätta sättet", dom har inte ögon för annat och så länge man inte är beredd att lära eller beredd att tänka efter så ja - då sitter man där - tyvärr.

Men sen finns det dessa guldkorn, dom som är villiga att lära sig, ta hjälp av folk, fråga, undersöka - det är DOM som verkligen kan lyckas oavsett vilken kunskap man har sen tidigare. Som verkligen använder sitt sunda förnuft.

Jag känner folk som ridit sen dom var tre, men kan fortfarande inte få in sin häst i transporten, det finns folk på 40 bast som rycker och skriker åt hästen som påstår sig ha 20 års erfarenhet av alla olika slags hästar. MEN ingen av dom kan konstigt nog ens komma överrens med sin häst på ett säkert och harmoniskt sätt till skillnad från andra som kanske inte alls hållt på länge men som har självlastade hästar.

Men visst kan jag förstå att det bästa är att ha en läromästare som första häst, men det beror ju helt på vad man vill, jag var inte ute efter att tävla osv med en gång. Jag ville lära mig att hantera hästen från grunden, lära mig förstå, se hur hästen utvecklas och visst kan man göra det med en läromästare också, men långt ifrån samma sak som en unghäst.

Viktigast är ändå - anser jag - att man är villig att lära och lyssna, med det komemr man ganska långt, kanske inte hela väen - men långt beroende på hur envis man är ;)

Har du någon tränare? vad får du för råd där?

vi som sitter och läser detta kan spekulera hur mycket vi vill, och även om du säger till migg att du rider LA hopp och dressyr vet vi fortfarande inte om d r duktig och erfaren nog att ha unghäst det räcker inte med att klara rida en eller två hästar bra för att sedan vara klassad som duktig ryttare. Allt handlar om känsla och tajming. man måste vara extremt öppen för hjälp när man inte redan är erkänt duktig.

Så mitt råd är alltå att be om råd. och då menar jag inte bästa kompisen eller ridkamrat, utan din/dina tränare. Låt dom ge förslag på vad dom tycker är ämpligt. mycket roligare att lyckas på en något äldre häst än att inta alls klara av den dr tre åringen. (vilket kan hända, eller inte..)

Jag köpte min första häst när jag var 16år. Det var en avvand fölunge. Och det gick bra. Han blev världens snällaste i all form av hantering trots sina 173cm över havet, jag är 164. Medelsvår dressyr, och 120 hoppning hann vi till innan han blev sjuk 11år senare. Innan hade jag bara erfarenhet av unghästar, eller hästar överlag via ridskolan och som "skötare". Och lånade hästar på lov osv.

Jag tror att det kan funka jättebra om man är smart nog att ta hjälp, rent konkret och genom att söka information. Lyssna på andra, titta på andra, och ta till sig allt och plocka ur "godbitarna" av allt man ser och hör. Man blir ALDRIG full-lärd.

Fördelen, som jag ser det, med en unghäst är att man skapar ett band som inte alltid finns när man köper en "färdig" häst. Med tanke på att man lägger ner så pass med tid på sin unghäst som inte innefattar ridning. Att få "växa" tillsammans med sin häst....

vad negativa folk är!

visst är det en otroligt krävande sak att skaffa en yngre oinriden häst, men hittar man någon som är vettig i huvudet och välhanterad redan innan borde det väl gå finfint så länge man är konsekvent och har en plan med sin hästhantering samt tar hjälp av erfarna människor.
hästarna är väl inga extrema monster bara för att de är unga?

jag tror absolut att du skulle kunna köpa en unghäst.
och jag tror att du innerst inne "känner" ifall du är redo för det eller inte.

när jag fick min ponny var jag bara 13.
hon uppförde sig som en yster 3-åring mestadels av tiden och var riktigt j*vlig! :devil:
en sån sak som att lasta henne var nästan omöjligt, 5 pers kunde inte få in henne i transporten.
2 år senare kunde jag lasta henne själv! hon är nu en väldigt harmonisk och lugn häst...
folk underskattar unga människor så grymt ofta och jag tycker det är synd.
JAG tror att sunt hästvett är bland det viktigaste för att få en stabil och väluppfostrad häst. att känna sin häst.
inte bara erfarenhet - även om det också är viktigt.

/evergreen - som bara svamlar såhär framåt nattkvisten :o :crazy:

Jag tycker att du ska skaffa en läromästere först och sedan köpa en unghäst.
Det är nog många som inte håller med mig men med egna erfarenheter så är tappar man ridningen av att bara rida unghäst!
Skaffa en läromästare och senare en unghäst och lär av båda.

Jag har för fyra dagar sedan köpt en ettåring och jag har, för att inte tappa ridningen, skrivit in mig på ridskolan för att rida lektion en gång i veckan samt hjälpa en stallkompis med hennes häst. Träna och ev tävla. Så man behöver inte tappa ridningen helt bara för att man har unghäst. Det finns lösningar till allt, det gäller bara att hitta dom... :)

Och jag tror på magkänslan.... Känner att man är "sugen" på en unghäst finns nog chansen att lyckas riktigt bra, för då har man motivationen. Och sunt förnuft kommer man långt med....

Absolut är det mycket jobb med unghästar men för det behöver dem inte bli monster så länge den bli hanterad rätt så är möjligheten att det blir en superhäst..Nu vet ju inte ja hur mycket vana du har o så men gå på din känsla för det är mycket jobb men ett roligt jobb =)...Det finns så många människor som bara vill hjälpa till o ge råd om man skulle behöva så är ju bara o fråga om det är nått man undrar...respektera o vara konsekvent o gör den rätt så massa beröm =)...Vilken häst o ålder man än väljer så ska man ju tänka flera gånger innan man köper...Lycka till med ditt val =)..

Jag köpte en unghäst i juni i år, ett ungt varmblodssto på 3 år... Det är min första häst, en problemdam som heter duga. Hon testar, drar, puttar, bits, hugger och sparkas när hon kommer åt. Hon var körd hos förra ägaren, men med slagrem för hon sparkade av alla kuskar. Hon har slängt av ett antal ryttare från ryggen, knäckt revben på hovslagaren och gick inte ens att kratsa hovarna på. När jag köpte henne skulle hon slaktas 3 dagar senare. Detta var den 9.de juni i år...

Idag är hon en helt annan häst, jag har klickertränat henne och hon funkar utmärkt! Lätt att ta in och ut från hagen, puttas inte, hugger inte. Har inte sett henne sparka på 5 veckor etc. Sen två veckor tillbaka får jag lyfta och rengöra bakhoarna utan minsta protest och hon är en underbart go liten tjej! Jag har suttit upp 7 gånger på henne, men bara i stallet och det utan problem. Ska rida in henne inom ett par veckor. Skulle ALDRIG komma på att slakta en så ung häst om den inte var sjuk..

Alltså, jag ser det inte som ett problem att ta en ung häst. Jag hade inte alls någon unghästvana, men en vilja av stål, tid energi och tålamod.. Samt kraft att säga ifrån när det går för långt. Det har funkat super! Känner du för en unghäst och är ÖVERTYGAD om att du bestämmer och kommer att ha orken - gör det! Det är kul att få vara med från start med utbildningen!
:banana:

Kan man sammanfatta de här svar du fått, kan man se att folk vill värna om att en unghäst skall bli bra behandlad,uppfostrad samt ordentligt utbildad av sin ryttare, som i sin tur tar ansvar och förstår att man aldrig är fullärd som hästmänniska eller ryttare och är ödmjuk nog att ta all hjälp man kan få. Det verkar så att du iaf ber om tips och råd. Det tycker jag är ett gott tecken. Nu är det upp till dig att bestämma vad som är rätt för dig och din blivande häst.

Lyckönskningar från Göteborg

inget som säger att en unghäst är sämre eller mer mentalt ostabil än ngn annan, köp du en unghäst om det är vad du vill, men jag hade tipsat dig om att de pengarna du sparar in på att köpa ngt yngre, lägg ngt av det på att lämna iväg den till ngn kunnig för 1 månads inridning, bara så att den är sutten på, och lika så när den sedan blivit 4, inte heller helt fel att ha ngnn annan till och ta ut den på första tävling eller bara lägga en månads jobb det året oxå. vet många hintorier om folk som köpt ngt äldre hästar där även dom tagit över hos sin nya ägare, det kan hända när som om den nya hästägaren är lite för okunnnig eller bara lite rädd, inte bara när det gäller unghästar.

Tack för svaren allihopa! Jag är inte "avskräckt" från att köpa unghästen jag vill ha iaf...men jag är ute och provrider lite "äldre" hästar om man nu kan kalla dom för det..

Men vi får se vad som händer!

Tack till alla som inte är så negativa :bow: Det känns bra att få lite peppning..!!!:banana:

Jag tycker att TS har fått alldeles för många negativa svar här. Konstruktiv kritik i all ära, men inte antydningar om att hon inte skulle klara det. Känner hon att hon skulle klara det och med hjälp av kunnigt folk rida in och utbilda en häst ska hon väl ta chansen?

Jag hade haft 2 hästar innan de jag har nu. Jag hade stått i inhyrningsstall med kunnigt folk som sa åt mig precis vad jag skulle göra. Rätt vad det var skulle min familj flytta till gård och ha egna hästar med bara mig som hästkunnig i familjen. Hur skulle det gå när jag blivit tillsagd förut? :eek:
Det gick kanon! Mina hästar mår bra och rids regelbundet.

Jag letade häst när vi skulle flytta, hittade en femåring jag var och provred. Den yngsta häst jag suttit på. Blev ett hastigt köp och när jag fick hem hästen insåg jag att jag var en idiot.
Hon var nästintill ohanterlig, gick inte i form i någon gångart, gick inte att rida ut med utan att hon bråkade och skenade hem och det gick inte att ha henne själv i stallet. Hon var i princip oinriden och jag skulle få börja om från början. Vad skulle jag göra? :eek:
Med hjälp av en tränare i NH samt mitt eget sunda förnuft och hästkunskaper är hon idag, 2 år senare, en underbar häst man kan göra allting med och under utbildning. Det tog tid, men vi är äntligen där och kan jobba ordentligt med skolor etc.

Kan JAG (osäkerheten själv när det gäller att tro på mina kunskaper) klara det, då kan TS klara det om hon känner det.:bow::bow:

Vid köp av unghäst?
Jag är sugen på att köpa en 2,5 åring, men skulle behöva lite tips på vad man ska tänka på innan man köper en så ung häst...

Har ni några erfarenheter? Tips tack!:bump::D

Med tanke på hur du formulerar dig här låter det inte som om du ska ha en unghäst :cool:
De testar dig HELA tiden och om du inte ALLTID är konsekvent så kommer den till slut att ta över (= och kanske bli farlig).

Jag köpte precis en 2 åring för bara någon månad sedan. och det är min första häst! Men jag ser inget problem i det så länge man vet vad man gör. Det är riktigt roligt att han en egen unghäst! Man får vara med från början och forma hästen som man vill ha den. Man blir stolt som en tupp när den gör rätt :) Det man ska tänka på är väl att det är mycket jobb. Mycket hantering verkligen ifrån grunden. Sånt som man tar för givet av äldre hästar måste man verkligen ta hänsyn till med en unghäst. Till exempel som att leda hästen till hagen. Som tur är har jag en alldeles underbar 2 åring. snäll i all hantering o.s.v, men alla har ju inte lika tur:P Men om du känner att hästen är rätt tycker jag absolut att du ska köpa den! För att ha en liten bebis är obeskrivbart =)

Om man känner att man har vanan och vettet och kan kommunicera tydligt och konsekent med hästar så kan man absolut skaffa sig en tvååring. Är det ens första unghäst så ska man vara noga med att välja rätt individ så att man inte står där med en nervös, rädd, bakåtskygg, skarp osv unghäst, utan en trygg och kontaktsökande individ. Är man lite osäker ska man absolut ta hjälp vid sökandet av unghäst dessutom veta att man har hjälp på hemmaplan. För ofta behöver man vara två när man arbetar med unga hästar.
Lycka till!!

Och vad var det för fel på formuleringen då?

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 522
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
282
Senast: lillan222
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama