Vad ska man tänka på?

westernhorsemanship

Trådstartare
Om man har ett sto som ska föla i juli. Vad ska man tänka på? Jag har ett sto och en vallack hemma redan som är supersnälla, kan dom gå tillsammans eller ska stoet gå självt?
Vid själva fölningen, vad ska man tänka på?
Behöver veterinären tas ut ngt mer?
Foder, något speciellt man ska tänka på?
sommarbete, ngt speciellt?

Jag vill veta allt, sen hur gör man pass, tar ut en sån som registrerar osv. När ska fölet vaccineras osv.

Ska stoet och fölet gå själv första dagarna?

Berätta allt ni vet om sista månadens dräktighet till avvänjningen! :)

Sv: Vad ska man tänka på?

Det brukar sällan vara bra att ha sto valack ihop. De flesta ston vill vara ensamma (utan andra hästar) när de fölar och den första tiden efter det att fölet kommit. Hur länge är olika från sto till sto, allt från någon dag till flera veckor. Valacker kan dessutom få för sig ibland att jaga fölen.

Stoet behöver ofta mer foder och av bättre kvalitet under de sist dräktighetesmånaderna för att både fölet ska få det som det behöver och att hon ska ha bra hull tills hon ska börja ge di.

Vid fölningen så ska det ju finns en plats för stoet att föla på. Det kan beroende på väder, vind och tidpunkt på dygnet vara allt från en stor box till ren hage. Men A och O är att övervaka fölningen så att man kan hjälpa till om det behövs. Det är inte så ofta det blir något fel men när det blir det gäller ofta att man ingriper snabbt.

Registrering och pass hur man ska göra beror på var fölet ska registreras d v s vad det är för ras. Olika raser har lite olika regler om hur man ska göra. Men grunden är att alla ska ID-beskrivas och märkas. I vissa fall ska det också göras DNA-analys.

Sv: Vad ska man tänka på?

Att lusläsa boken "Att bli med föl" från präm till pärm ett par gånger är en bra start.
länk borttagen av moderator
Samt att ha tillgång till någon som varit med förr ett par gånger är ovärdeligt. När jag var med på mitt stos första fölning så kom det först ut ett halvt ben och hon reste och lade sig ett par gånger. Jag blev jättestressad och trodde att det kanske var ett felläge eftersom det inte såg ut "som på bilderna i boken".
Då var det väldigt skönt att ha med sig någon som var rutinerad och kunde känna efter och som "hittade ben nummer 2 i rätt läge. Fölningen gick utan problem.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar