Vad ska man tänka på när man köper quarter???

Isabelle L

Trådstartare
Har nog bestämt mig för att sälja mitt fullblod som jag har och köpa en quater! :) Känns som deras mentalitet passar mig bättre. Jag har hållit på med hästar hela mitt liv. Tävlat, tränat, ridit in hästar och köpt och sålt hästar men aldrig quarter.... :laugh: Så nu vill jag bara samla på mig lite tips!!

Vad ska jag tänka på när jag åker och kollar på quarter??
Är det viktigt att den är framavlad för just reining om man vill tävla i det?
Svagheter och styrkor med rasen?
Negativa saker att säga om rasen?
Positiva saker att säga om rasen?
Är det nån som ångat att dom gick över till quarter??
Mm. mm.
Alla tips är välkomna!!

Sv: Vad ska man tänka på när man köper quarter???

Du är 28 år. jag änta du är bra på english, gå till
http://en.wikipedia.org/wiki/Quarter_horses
Jag bruka har problem att få ördning med dessa web siter, om det ska inte gå har gå till www.wikipedia.org och search American Quarter Horse.
När du har läs igenom det då kan man prata om vad du är utt efter i en Quarter. Läs noga Genetic Diseases!
Arizona

Mitt tips är att du åker runt och tittar på så många hästar du kan och pratar med så många uppfödare, föräsljare osv du kan och försöker bilda dig en egen uppfattning utifrån det!

Alla kommer att säga olika saker, framhäva olika saker och prata för "sin" typ eller blodslinjer. Det finns så många olika... Vill du ha en reiner? Det finns olika typer av reiners också. Den mest reiningavlade behöver inte vara den mest lämpliga, ibland slår det över och blir vassa hästar som inte kan röra sig ordentligt även omstamtavlan ser bra ut.

Gillar du den mindre, massiva varianten, den hägre mer långbenta reinern eller vill du ha en något mer allround modell som du kan göra lite annat på också?

Som jag skrev, ut och titta på hästar! Ring uppfödare! Frågorna kommer efterhand! Precis som din smak kommer att visa sig när du sett X antal hästar och börjar inse vad du gillar och inte gillar.

Generellt tycker jag att du bör titta på hästar som kan röra sig väl i alla gångarter, inte bara galopp (om vi nu pratar om reiners). Gissar att du letar unghäst? Annars är detgivetvis viktigt att hästen inte är tränad för hårt och för tidigt vilket är vanligt på redan tränade/tävlade hästar, särskilt importer men även svensktränade.

Vill du tävla i reining så är det ju lämpligt att inte köpa sig en pleasure eller hunteravlad häst givetvis, men en allroundtypad kan absolut räcka till och i vissa fall vara bättre. Ju högre du siktar och tränar desto mer spetsad stam behöver du och klarar av.

Var också noga med hovarna,detta är något som glömt bort i quarteraveln genom åren vilket givetvis fårr sina följder.

Läs gärna på de olika genetiska sjukdomarna som är identifierade hos quarter och paint, på AQHA/SQHA samt APHA/SPHA's hemsidor, står även en del på paintinfo.

Mitt tips är att du åker runt och tittar på så många hästar du kan och pratar med så många uppfödare, föräsljare osv du kan och försöker bilda dig en egen uppfattning utifrån det!

Alla kommer att säga olika saker, framhäva olika saker och prata för "sin" typ eller blodslinjer. Det finns så många olika... Vill du ha en reiner? Det finns olika typer av reiners också. Den mest reiningavlade behöver inte vara den mest lämpliga, ibland slår det över och blir vassa hästar som inte kan röra sig ordentligt även omstamtavlan ser bra ut.

Gillar du den mindre, massiva varianten, den hägre mer långbenta reinern eller vill du ha en något mer allround modell som du kan göra lite annat på också?

Som jag skrev, ut och titta på hästar! Ring uppfödare! Frågorna kommer efterhand! Precis som din smak kommer att visa sig när du sett X antal hästar och börjar inse vad du gillar och inte gillar.

Generellt tycker jag att du bör titta på hästar som kan röra sig väl i alla gångarter, inte bara galopp (om vi nu pratar om reiners). Gissar att du letar unghäst? Annars är detgivetvis viktigt att hästen inte är tränad för hårt och för tidigt vilket är vanligt på redan tränade/tävlade hästar, särskilt importer men även svensktränade.

Vill du tävla i reining så är det ju lämpligt att inte köpa sig en pleasure eller hunteravlad häst givetvis, men en allroundtypad kan absolut räcka till och i vissa fall vara bättre. Ju högre du siktar och tränar desto mer spetsad stam behöver du och klarar av.

Var också noga med hovarna,detta är något som glömt bort i quarteraveln genom åren vilket givetvis fårr sina följder.

Läs gärna på de olika genetiska sjukdomarna som är identifierade hos quarter och paint, på AQHA/SQHA samt APHA/SPHA's hemsidor, står även en del på paintinfo.

Tack för bra tips!! Ska försöka åka och kolla på många olika quarter innan jag köper någon. Vill gärna tävla reining med vill inte utesluta andra grenar så lite mer allround blir det nog. Sen vill jag inte att den ska var FÖR kompakt och kraftig utan gärna lite mittemellan där oxå. :)

Köper helst unghäst för då vet man att dom inte är tagna för tidigt och för hårt.

Jag vill hitta en häst som jag kan ha till allt! Både träna och tävla med och rida ut i skogen på. Framförallt så letar jag efter ett bra huvud!! :)

Har du tips på några uppfödare??

Du har läs igenom det som var förslaget av mig och Wrangler.
Dom bruka starta Quartern vid två år.
Kola annons och lika till.
Arizona

Jag säger som de andra, se dig omkring. Åk runt, fota, videofilma och fundera. Sen ska du ha en känsla med hästen som känns bra. Självklart som med alla raser ska man kolla att extriör osv är korrekt men det har du säkert koll på. Jag tycker att quarterpsyket är det bästa jag har stött på men det finns bättre och sämre det med, det viktiga är vad som passar dig bäst. En del anser att många som är mer cowhorseinriktade kan vara lite tuffare och hårdare, många reiners kan nog vara ganska sensitiva. Men det är individer, så åk runt. Lycka till! :banana:

Har hittat ett sto f-07 efter Mr gentle deduction som verkar trevlig. Synd bara för hon bor så himla långt bort. Man vill ju kunna åka och kolla några gånger innan man bestämmer sig =)

När jag skulle köpa mitt sto så reste jag många mil för att vara säker på att jag skulle kunna göra ett bra val i slutändan, det är värt jobbet tycker jag. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 523
Hästmänniskan Hej! Vi funderar på att köpa en D-ponny mot hösten efter att ha lämnat tillbaka foderhästen. Vad ska man tänka på när man åker och...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Kiwifrukt
·
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 588
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka