PonnyMajsan
Trådstartare
Hej! Vi funderar på att köpa en D-ponny mot hösten efter att ha lämnat tillbaka foderhästen. Vad ska man tänka på när man åker och provrider en häst? Behövde aldrig provrida min gamla foderhäst på det sättet då min mamma kände den som ägde hästen. Foderhästen jag hade var inte inriden och var ganska bråkig (alltså ingen bra första häst alls..) men jag fick mycket hjälp och fick henne ganska lugn tills hon blev sjuk och började bråka igen efter lång boxvila. Det var inte roligt att rida henne eller hantera henne överhuvudtaget så vi lämnade tillbaka henne. Jag själv anser att jag är hyfsat rutinerad då jag har lärt mig väldigt mycket om foder, hantering, hästvård, ridning osv och då min foderhäst fick fång så har vi varit med om veterinärbesök, fått bra koll på symptom, medicinering och rehabilitering osv. Har även bra koll på symptomen på många andra hästsjukdomar också såsom kolik osv. Ekonomisksätt så har vi koll på kostnaderna + extra kostnader. Har ni några mer tips på saker som är bra att tänka på osv? Vad behöver man tänka på när det gäller hästköp och när man kollar på stallplatser? Tacksam för svar!