Vad ska man tänka PÅ innan man köper föl?

V

Vikkan

Hej!

Undrar vad man ska tänka på innan man ska köpa ett föl?
vad det blir för kostnader,hur länge måste den gå med sin mamma?
osv...

Tack på förhand:D

MVH vickan

Sv: Vad ska man tänka PÅ innan man köper föl?

Jag ska förklara hur det gick till när vi köpte föl hemma hos oss:
Vi hade i familjen kommit överäns om att vi inte skulle skaffa någon hingst och inget föl heller.
Sagt o gjort vi köpte ett sto på 5 år. ca 1 år efteråt kommer mamma hem en dag o säger att hon har köpt ett HINGSTFÖL (!!!). Han var bara 6 månader gammal när han kom till oss.
Han gjorde sig hemmastadd genast och vårt sto blev hans styvmamma. Numera är han kastrerad och fyller 2 år i juni.

Så vi tänkte egentligen inte på någonting, dumt nog. Men vi har fått massor av hjälp med honom. Har man ingen kunskap om föl så är det lite värre, men vi kan en del och har ett stall här i närheten där de föder upp b.la shettisar, new forestar och Welshar så av dem har vi fått mkt hjälp om bland annat hanteringen och så.

Att det kan vara skit jobbigt med unghästar.

Men också alldeles, alldeles underbart då man ingår ett "kompanjonskap" så tidigt! Man vet precis allt om vad ens häst har varit med om och alla olater har man själv skapat..;)

Men så står den lilla fölisen där som en stor väluppfostrad, klok och redig karl/gumma (utan att man fattar vart tiden tog vägen och hur det gick till!) och är världens finaste och ens mammahjärta värker av stolthet!:love:

fölet bör gå hos sin mamma i 6 mån. vilka kostnader det blir beror ju på vad man har för egna möjligheter, tex. om man har eget stall, tar eget foder osv. annars är det ju samma kostnader som med vuxen häst. reg. verkning, vacc, ev. veterinärbesök, försäkring osv osv. + massor av tid ;)

Jag gjorde i början av detta år ett impuls köp och köpte mig en 8månaders kille. Var ledsen över min andra häst var skada och behövde få en ny tändning till stallet.

:love: jag har inte ångrat mig en sekund:love:

Han tar massor massor av tid och pengar.Kostar mer i månaden i foder och försäkring än min stora häst på 167 cm.

men det är toppen
tanken att följa honom från liiiiten till stor :) varje dag med honom är inte sig lik, lär käna nya saker om honom och får se honom växa.

Jag har honom inhyrd vilket blir en mer kostnad än att ha häst hemma.

Sen hade jag turen att han var så hanterad redan när jag köpte honom så har aldrig haft några som helst problem med hans uppföran, han vet hur man ska uppfra sig :love: Han är min första egna unghäst och de är han toppen till.

Är de inte så mkt hanterarde blir de mer jobb och svett.

Mne i slut ända är nog allt värt :)

Tack för svaren:)

det skulle vara jätte mysigt med ett litet föl som man kan uppfostra och se växa upp.:) den hästen jag har nu går på lösdrift. men kan föl gå på lösdrift från när de är små?

Föl går bra att ha på lösdrift om man kan lösa foderfrågan. För som någon skrev här innan så har fölet andra krav på sitt foder än en äldre häst.
Det optimala är att ha föl på lösdrift ihop med jämngamla kompisar. Vilket också rekommendras från de flesta håll numera.

Min första häst var ett föl och det fick jag när jag var 15 år och det var nog det sämsta hästköp min pappa gjorde jag hade blivit minst lika förälskad i en äldre rutinerad häst, hade många drömmar på den tiden om hur det var att ha häst men fick lära både mig och hästen av alla våra misstag, det blev bra till slut men det var tack vare hästkunnit folk runt om oss, skulle aldrig göra om samma tabbe till min dotter . Föl är jättekul att ha men an måste ha kunnig hjälp

Det är mycket att göra med ett föl om du inte vill ha honom/henne på lösdrift. Jag har en åring nu. Har haft henne sedan hon var 7 månader. Köpt från tyskland. jag tänkte att jag skulle klara att se andra rida varje dag och inte bli så värst sugen. SÅ jag köpte min lilla goding. *Capa Negra* heter hon. Underbart psyke och helt supergo. Jag har henne i ett stall med ca 35 hästar. Och det tog inte mer än en vecka sen blev jag sugen på att rida. SÅ jag skaffade en till så nu kan jag rida hehe. Men det man ska tänka på först är ju om man är redo för det. Klarar du att forma ett föl och ge henne/honom det dem behöver för att bli bra rent mentalt. Det är mycket jobb men det är ju samtidigt jätteroligt. Du får ju forma din egen häst så som du själv vill ha den. Men man ska tänka sig för noga innan man köper ett föl. Har du ingen unghästvana alls så bör du ju se till att det finns kunniga folk runt om dig.
Lycka till

Tack!:)

Har gått och funderat lite fram och tillbaks..det skulle vara kul med föl men som sagt det blir ju mycket tid. Har en varmblodsvalack nu på 20 år, så föl får nog vänta ett tag till.

Tack för alla svar:)

MVH vickan

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 118
Senast: Shaggy
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 693
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 374
Senast: Roheryn
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar