Vad ska man kunna i vilken svårhetsgrad?

Cilla

Trådstartare
Jag ska knåpa ihop tre olika dressyrprogram till vår klubbtävling och undrar vilka rörelser som är lämpligt att ha med i de olika programmen.

det är skrittprogram, travprogram och galoppprogram.
om man behärskar hästen i trav, vilka rörelser ska man då klara av? framdelsvändning? ryggning?

i skritten lär det väl inte bli mer än volt tillbaka och fri skritt och halt. att visa upp att man kan rida grunderna alltså.

men de andra två då?
jag vill ju inte bygga ihop för svåra program heller.

Sv: Vad ska man kunna i vilken svårhetsgrad?

Jag undrar också varför ni inte använder färdiga program???

Gå in på www.ridsport.se så hittar du dressyrprogram där. När vi har "dressyrtävling" för barnen brukar vi använda oss av märkestagningsprogrammen, de är korta och enkla.

Det beror ju helt på vad respektive ridlärare tycker att eleverna bör kunna. Jag tror t.ex. att vi började med galoppen före samtliga sidvärtesförflyttningar. Så för mig skulle ett lämpligt travprogram bara bestå av olika ridvägar (stora volter, snett igenom, serpentiner) och övergångar mellan skritt och trav då. Vad gäller galopprogram så kan det ju bli hur svårt som helst. Jag menar tittar man på de färdiga programmen så kan ju såväl LB som GP anses som "galopprogram".

Dressyrprogammen är ju gjorda för att följa hästens/ryttarens utbildning, så jag förstår inte varför man ska göra egna program? Känns som att risken att det blir fel blir större?

Det finns ju som sagt märkestagningsprogram, och även handikapprogram som kan användas till de allra lägsta nivåerna (L:E innehåller tex bara skritt).

fast nu var det inte det frågan handlade om....

jag frågade vad NI anser att man ska behärska när man kan trava respektive galoppera.

Om jag tänker tillbaka till min egen ridskoletid så gjorde vi ju inte så avancerade övningar alls innan vi kunde rida i alla gångarter, så du kan nog isf inte bygga upp programmen runt mer än de vanliga ridvägarna och övergångar.

Sidvärtesrörelser t.ex. kom inte in i bilden förrän vi red hyfsat säkert "rakt fram" i alla gångarter.

Jag ska knåpa ihop tre olika dressyrprogram till vår klubbtävling och undrar vilka rörelser som är lämpligt att ha med i de olika programmen.

det är skrittprogram, travprogram och galoppprogram.
om man behärskar hästen i trav, vilka rörelser ska man då klara av? framdelsvändning? ryggning?

i skritten lär det väl inte bli mer än volt tillbaka och fri skritt och halt. att visa upp att man kan rida grunderna alltså.

men de andra två då?
jag vill ju inte bygga ihop för svåra program heller.

Vad menar du med "behärska hästen i trav"? Att man kan få igång hästen, rida lätt/sitta ner i någorlunda balans eller att man rider hästen balanserat i "rätt" form?

Det gör ju stor skillnad för vad man klarar för rörelser.
Om det bara handlar om att man inte lärt sig galoppera än blir det väl inte mer rörelser än serpentiner, snett igenom, volter typ.

Om man rider hästen i form kan man ju ha med skänkelvikning, fram/bakdelsvändning, ryggning mm.

Sedan beror det ju också på vilken ordning dom som rider får lära sig. vissa ridskolor lär ut ex. ryggning och fram/bakdelsvändning innan galoppen, andra efter.

det enklaste är nog ändå att använda färdiga program. Eller iaf använda ett sådant som mall. :) Lycka till

trava och galoppera i olika tempon stora, små volter.
mjukt och harmoniskt i sammspel med hästen

det lutar nog mer åt att man ska visa att man kan rida hästen kontrollerat och lugnt, mer än att visa upp rörelser, så antagligen kommer alla tre programmen rida samma vägar, fast i olika tempon och bli bedömda utefter det.
alternativt blir travprogrammet en fortsättning på skrittprogrammet och galoppprogrammet en fortsättning på travprogrammet!

Både framdelsvändning och ryggning (på ett korrekt sätt) är ju relativt "svåra" övningar så det låter ju lite konstigt att ha med i ett travprogram.

Om det handlar om att man vill göra det lite svårare, fast inte svårt, så kan man ju göra små volter och lite trixigare/många ridvägar.
Göra små 7-10 meters 8volter längs medellinjen (fast kanske i skritt om det inte handlar om avancerade ekipage), övergångar skritt-galopp några gånger, halvserpentiner osv.

Sen tror jag personligen det är roligare/bättre att göra 3 helt olika program istället för tre lika även om det är olika gångarter.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 734
Relationer Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början.. Vi träffades ganska snabbt efter att jag...
2
Svar
39
· Visningar
5 479
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 218
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar