Vad ska man kolla på hos en unghäst?

F

Fridajgirl

Jag ska åka och kolla på en 2 årig arab korsning i helgen
Men vad ska man kika på eftersom man inte kan provrida som man gör annars när man kollar häst.

Man ska ju se hur den är i stall/hage om den kommer fram till en.

Men är det något särskillt? hur brukar ni göra? har aldrig kollat på unghästar tidigare.

tacksam för svar

Sv: Vad ska man kolla på hos en unghäst?

ingen som kan tipsa lite ?

Något som är bra o titta på är hur benställningararna/vinklar är på samtilga ben.

Titta när den går både framifrån och bakifrån för o se om den avvicker från "normal" gång, helst i trav oxå.

Ta en titt på tänderna, om det går, så den inte har över/underbett.

Titta på den i hagen. Verkar den vara hög eller låg i rang? Sedan förstås hur den beter sig när du handskas med den. Är den samarbetsvillig och hur reagerar den om ni testar något nytt som den inte har gjort förut? Stressar den upp sig eller är nyfiken och försöker sitt bästa? Verkar den vara mycket hanterad? Hur beter den sig ensam i stallet?

En unghäst blir ju vad du formar den till, men om den verkar lugn och avspänd och samarbetsvillig kommer allt gå mycket lättare :)

Jag vill veta hur en unghäst är uppfödd. Mkt utevistelse, bra foder osv. Kolla exteriör, gång och psyke. Kolla upp föräldrarna, har de gjort något? Har det varit några hälsoproblem med dem som skulle kunna vara ärftliga?

Och gör en ordentlig vet. besiktning förstås!

Det exteriöra är alltid viktigt, så titta noga på det.
Sen är det väl precis som med vanliga ridhästar. Man kollar på hur de beter sej i olika situationer. Hur är hästen att borsta, kratsa hovarna på etc? Leder den lugnt och fint eller är den jobbig?
Hur funkar det för den att stå inne i stallet själv en stund?

Jag behandlar inte unghästarna annorlunda från de andra. Unghästarna kan man inte rida, men resten får man ju göra.

När jag köpte min 2 åring förra året (då 1 år),så kikade jag igenom han,tog han överallt på kroppen,för att se om han var van med beröring,provade att lyfta hovar,kikade på dom,kollade tänder,provade att sätta på och ta av grimma,att leda han,kikade på gångarterna lite snabbt,kollade hur uppfostrad han var överhuvudtaget..

Visar sig vid inridningen om jag köpt grisen i säcken eller inte! :rofl:

Än så länge så är jag jättenöjd,snällare pålle får man leta efter! :love:

Tack för svaret:)
Har haft unghästar hemma innan men nu när man ska köpa en så är man lite nojjig ju :smirk:

Kanon!
då ska jag testa lite med att ta av grimma och lyfta hovar och så.
Hovslagaren har skött om hovarna på honom så då ska de nog inte vara problem.

Ja man formar ju den som man vill sen, är man lugn och harmonisk med den så blir den ju det själv.

Tack så hemskt mycket för svaret!

Kan komma att kontakta dig sen om tips och så när träning ska starta:smirk:

Nåja, jag vet inte om man formar en häst precis som man vill. Hästen är en individ och det är människans sak att lära sig läsa just den hästen.

Visst spelar det roll hur man hanterar den, men det viktigaste är ju hur den är i grunden.

Jag skulle som de andra kolla exteriör och stam. Sen skulle jag be att få se den i rörelse, longerad eller tömkörd eller lös UTAN andra hästar.

Jag skulle kolla hur den är att hämta i hage och i box. Jag vill inte ha hästar som är alltför präglade på människa och är buffliga. KOmma fram till en eller inte spelar ingen roll. Egentligen vill jag hellre vara den som går fram och fångar än ha en som kommer fram.

Jag ska åka och kolla på en 2 årig arab korsning i helgen
Men vad ska man kika på eftersom man inte kan provrida som man gör annars när man kollar häst.

Man ska ju se hur den är i stall/hage om den kommer fram till en.

Men är det något särskillt? hur brukar ni göra? har aldrig kollat på unghästar tidigare.

tacksam för svar

Vad är det för korsning i honom? Tror jag vet vilken det är nämligen:smirk:

Det är shagya arab och halvblod. Det är rätt långt för mig att åka, men jag tycker han ser trevlig ut.
Den ska finnas utanför Hörby

Var finns du?:) kanske kan säga redan nu vilken det är?

Nåja, jag vet inte om man formar en häst precis som man vill. Hästen är en individ och det är människans sak att lära sig läsa just den hästen.

Visst spelar det roll hur man hanterar den, men det viktigaste är ju hur den är i grunden.

Jag skulle som de andra kolla exteriör och stam. Sen skulle jag be att få se den i rörelse, longerad eller tömkörd eller lös UTAN andra hästar.

Jag skulle kolla hur den är att hämta i hage och i box. Jag vill inte ha hästar som är alltför präglade på människa och är buffliga. KOmma fram till en eller inte spelar ingen roll. Egentligen vill jag hellre vara den som går fram och fångar än ha en som kommer fram.

Tänk, äntligen nån som tycker som jag!

Köper man unghäst är det viktigt att veta vad man vill ha för typ av häst, och leta efter det temperamentet.
Att man kan ta på och av grimman säger inte ett skvatt om hur hästen är, snarare om hur mycket hanterad den är. Vilket egentligen är ganska oviktigt i sammanhanget.

Ja temperamentet är ju viktigt, men jag menade att man ser hur hanterad den är om man gör lite sådant som att ta av grimma, lyfta hovar , se hur det är att gå med den i grimskaft en sträcka i skritt och trav.

Såg att du fanns i motala sen det kan inte vara samma häst :D

Hade ju varit bra annars o höra lite om det var någon:) men får väl dra ner och kika :D

ha en bra dag!

Jag ska med kolla på en 2-årig arabkorsning. Det är oxå långt att åka för mig så jag kommer ha med transport direkt:)
Ska bli så spännande.

Men uppdatera när du har kollat på din och hoppas det blir köp om du trivs med den.

Lycka till!

Åh vad skoj!

jag kommer nog inte ha råd med hästen nu... igår flög motorhuven upp på min bil o krossade rutan...:cry: men jag får spara pengar och försöka hitta en likafin häst.
Vill inte ta mer lån nu. så får vänta till nästa vår känns det som...

Hoppas du trivs med din!;) ja man hade ju tagit med det om man åker långt, skulle jag med göra

Ha en trevlig helg tjejen!
Du måste skicka bild på pållen sen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
948
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar