Vad ska man ha i en transport?

Sv: Vad ska man ha i en transport?

har oxå hört att man måste ha lädergrimma annars gäller inte förssäkringen.. vet inte vilket tyvär:/

ta på det hästen är van vid du

själv anpassar jag efter hästen
jag har några hästar som är lite fumliga oh kliver sig de får boots ev.benskydd, dom som står bra åker utan
grimma i läder
täcke om de är svettiga(efter träning)
behöver inte linda svansen eftersom de står så bra utan att gnugga
dock flätar och lindar jag svansen till tävling ifall de skulle bajsa så det fastnar i svansen

har oxå hört att man måste ha lädergrimma annars gäller inte förssäkringen.. vet inte vilket tyvär:/

Vet du inte vilket försäkringsbolag du har?

(Fakta: Detta måste vara den mest seglivade myten i hästvärlden. Inget försäkringsbolag verkar ha detta krav i verkligheten, men alla hästägare tror det.)

Senast ändrad:

Men min kompis hade bara på täcke och "vanlig" grimma på , och därför undrar jag vad ni tycker man ska ha på dom i transporten? :)

Är man orolig för sin häst, så tycker jag att nåt som skall vara i transporten är en kamera - så att hästen kan övervakas under färd. Det är nåt som även vissa försäkringsbolag börjat rabattera.

Jag har ALLTID läder grimma på och ett par ordentliga transport skydd. samt svans skydd. tcäke har jag nästan alltid. varmt på vintern o ett combi täcke ´på sommaren.

just nu har han vanlig grimma i transporten, letar efter en lädergrimma. Svanskydd och lindade ben och boots, täcke efter temperatur men oftast fleece med sommartäcke ovanpå :)

Har ALLTID lädergrimma vid transport,då den går sönder OM det mot förmodan skulle hända något. En nylongrimma gör ju inte det,då den är starkare. Har även transportskydd på alla 4 också,men svansen är inte alltid den lindas.
Lycka till med nya hästen=)

Vad har folk för mesiga grimmor egentligen?? Jag har alltid lädergrimma i transporten, men det är för att grimman INTE ska gå sönder. Loss kommer den, panikhagen brukar lösa ut vid hårda ryck, eller så får man skära av grimskaftet, men ha häst utan grimma i krisläge vill jag INTE.

Det enda jag alltid har på hästen är lädergrimma. Sedan frågar man den man hämtar hästen hos hur hästen brukar åka. Är den van vid att åka i full hockeymundering och står bra så, ja då är det ett bra alternativ. Men om hästen knappt är resvan, kanske inte ens van vid benskydd ens vid ridning, ja då hade jag kört den naken om den var oskodd och med boots fram om den var skodd. Annars riskerar man en häst som förknippar resa med obehag.

Brorsans åker med lädergrimma, svansskydd och täcke vid behov. Sätter man på honom så mkt som ett par boots fram så är han en pest att åka med, han hoppar och studsar i trailern tills han lyckats få av sig bootsen... Benskydd = stor skaderisk + häst som förknippar resa med obehag.

Foderhästen åker med lädergrimma, svansskydd och boots fram och täcke vid behov. Har aldrig ens provat att slänga på henne transportskydd, hon är enkel att lasta och åker lygnt så det finns ingen direkt anledning att krångla med henne, hon är lite speciell...

Min åker med lädergrimma, svansskydd, höga transportskydd fram och täcke vid behov. Han har ibland en lite rolig teknik att kliva på släpet och är lite klumpig ibland, därav de stora skydden fram. Sätter man på skydd bak blir han spänd och åker inte lika avslappnad. Spänd häst som trampar runt = högre skaderisk...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 732
Senast: Badger
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama