Sv: Vad ska man ha i en transport?
Det enda jag alltid har på hästen är lädergrimma. Sedan frågar man den man hämtar hästen hos hur hästen brukar åka. Är den van vid att åka i full hockeymundering och står bra så, ja då är det ett bra alternativ. Men om hästen knappt är resvan, kanske inte ens van vid benskydd ens vid ridning, ja då hade jag kört den naken om den var oskodd och med boots fram om den var skodd. Annars riskerar man en häst som förknippar resa med obehag.
Brorsans åker med lädergrimma, svansskydd och täcke vid behov. Sätter man på honom så mkt som ett par boots fram så är han en pest att åka med, han hoppar och studsar i trailern tills han lyckats få av sig bootsen... Benskydd = stor skaderisk + häst som förknippar resa med obehag.
Foderhästen åker med lädergrimma, svansskydd och boots fram och täcke vid behov. Har aldrig ens provat att slänga på henne transportskydd, hon är enkel att lasta och åker lygnt så det finns ingen direkt anledning att krångla med henne, hon är lite speciell...
Min åker med lädergrimma, svansskydd, höga transportskydd fram och täcke vid behov. Han har ibland en lite rolig teknik att kliva på släpet och är lite klumpig ibland, därav de stora skydden fram. Sätter man på skydd bak blir han spänd och åker inte lika avslappnad. Spänd häst som trampar runt = högre skaderisk...