Vad ska man ha i en transport?

Sv: Vad ska man ha i en transport?

Mina hästar åker i lädergrimma.
Benskydd har vi inga, och täcke endast om hästen är jättesvettig och det är minusgrader ute - då kommer fleecetäcket på.

Immer

Vi har transport skydd lädergrimma o täcke på våra, men ungHästen har vi lindad svans och lindade ben under skydden:)

lädergrimma är för mig ett MÅSTE!! en läder grimma går sönder vi "rätt tillfälle"! medans en nylon grimma inte går sönder lika lätt och gärna bränner hästen om det skulle hända ngt..

sen har jag transportskydd runtom, en säkerhet mot en massa sår om hästen far runt i transporten..

sen som ngn skrev täcke behövs om det är kallt.

och svansen kan du ju göra som du vill med, hästen kan ju "gno den ful" mot lemmen men jag har inte gjort det.. jag brukar mest ha "problem" med bajs i hela svansen och funderar på att köpa ett svansskydd..

mvh Chanell_86

Har vanlig grimma till min häst. Ett transport grimsakft med panikhake. Inga benskydd. Inga täcken. Hellst inga skor om det är nån längre resa. Dock ser jag hellst att hon har svansen lindad så hon inte skaver sönder den.

Ju mindre krims krams destå bättre för min del.

Dock vintertid och då hon har brodd så är det skydd på benen. Finns ingen häst som trampar sönder sej själv som den hästen.

Är jag ensam om att använda träns under grimman vid transport?
Man vet ju aldrig vad man kan råka ut för, trafikolycka,
punktering, dikeskörning m m.:eek:. Om något sådant skulle hända vill jag kunna lasta ur på ett snabbt och säkert sätt.

Nu skummade jag bara igenom vad som skrivits men det verkar som om man har missat lite poängen med lädergrimma i transporten.... Om man inte har det och något händer gäller inte försäkringen...

På min pålla har jag:

*Lädergrimma (ej fodrat, lätt att dra sönder)
*Transportskydd (låga)
*Täcke vid kallare temp.

Och det var det ja...:)

Är jag ensam om att använda träns under grimman vid transport?
Man vet ju aldrig vad man kan råka ut för, trafikolycka,
punktering, dikeskörning m m.:eek:. Om något sådant skulle hända vill jag kunna lasta ur på ett snabbt och säkert sätt.

Så man kan inte lasta ur snabbt och säker utan träns??

Jag har repgrimma under vanliga grimman. Tycker det räcker mer än väl.

Jag har aldrig täcke (så litet utrymme, min häst värmer lätt upp en transport) och skydd om han är broddad. Behöver aldrig linda svansen, han skaver aldrig (hittills)

Nu skummade jag bara igenom vad som skrivits men det verkar som om man har missat lite poängen med lädergrimma i transporten.... Om man inte har det och något händer gäller inte försäkringen...

Vad har du för försäkringsbolag? Mitt nämner inte grimma alls...

jag har alltid lädergrimma till mina hästar äger ingen i tyg ens men dem är unga och det händer titt so m tätt att dem sliter sönder grimmorna så då har jag hellre lädergrimmor som dem har sönder istället för att fastna eller nåt läskigt händer så även lädergrimma i transporten höga transportskydd och även boots om dem är broddade och sensätter jag på svansskyddet om jag kommer ihåg täcke när det är kallt eller efter träningar då mina madamer brukar se ut som disktrasor... hellre ltie för mkt skydd än inget om det skulle hända något, så onödigt och man skulle gräma sig rejält om det händer nåt för att man slarvat.. det är ju trots allt våra älsklingar..

*Täcke om det behövs (åker med lilla luckan öppen)
*Transportskydd
*Lädergrimma
*2 grimskaft varav ett med panikhake.
*Lindad svans om det är tävling, annars ser den inte klok ut när vi kommer fram!

I övrig "transporteringsutrustning" ingår kniv, stor hammare/slägga samt träns (ifall man måste akut lasta ur på olämplig plats, tex motorväg).

Lädergrimma
Transportskydd
svanskskydd

fleecetäcke har jag bara då det är så kallt ute att hästen vanligtvis går med täcke. det är ansträngade för hästen att åka transport och det blir varmt.

Jag har alltid lädergrimma, höga benskydd om dom är skodda, utan om dom är oskodda, jag kör aldrig hästen med broddar då jag sett riktigt läskiga tramp även med benskydd, täcke endast om jag tränat och hästen är svettig. alltid dubbla grimskaft, ett som jag fäster fram i släpet och ett som går under bommen och sitter fast i den för att minimera att hästen av någon anledning ska hoppa över bommen vid panik. Var med en polare för många år sedan som inte hade det, hennes kuse hoppade över och bröt nacken i fallet, när hon öppnade dörren fram föll hästen ut död. Mina är super-vana att åka men den synen sitter på näthinnan så nu har jag alltid dubbla grimskaft. Alltid kniv i bilen och extra grimma

• Gilla
Reactions: Io

Hej!
När jag åker med min häst i transporten så har jag alltid svansen lindad för att han inte ska klia sig eller gnaga svansen och så har jag alltid transportskydd pga av att jag vill skydda min häst ben , för hästen kan ju faktiskt trampa sig eller nått liknande och då kan ju det vara värt att ha ett par skydd. Täcke har jag bara vid behov, det beror ju på temperaturen. JAg skulle ge ett råd till dej att iaf ha svanslinda, benskydd och täcke vid behov :)
Hoppas det går bra att hämta hästen :)

Skulle det bli bättre, om "nånting händer", om grimman går sönder än om den håller?? Vad gör en häst i panik om den är lös i en vält transport och vad händer om den sitter fast. Vem skadar sej själv mest??
Se till att ha rejäla grejor som håller, för avsikten med att binda hästen i transporten är ju att den inte ska ta sej t ex över bommen o göra sej illa. Sen är det en vandringssägen typ" jag har hört att" att man måste ha lädergrimma i transporten eller att en syntet- eller repgrimma skulle bränna hästen eller att den rent av skulle bryta nacken av sej. Detta kallas Bullshit och sprids tyvärr i detta forum. Se istället till att du har en tillräckligt stor transport som är i mekaniskt bra skick, att påskjutsbromsen tar mjukt o att dämparen i draget är OK o att du kör med insidan av huvudet. Sätt gärna tussar i öronen på hästen för att dämpa ljud. Åk med själva i en transport o kolla vilken ljudnivå den har. Lindor, täcken o sånt är ju mest för att tillfredsställa mänskliga behov som man har överfört på hästen.

Först skulle jag fråga vad nuvarande ägaren bruka har sen för den resa skulle jag ta samma, så kan man ändra saker after du har en chans att känna hästen.

Själv brukar jag har på de:
vanlig grimma eller än repgimma eller ingenting alls beroende på häst och transport.

Ingen skydd benskydd och sånt alls

En lätt täcke kan jag slänga på beroende på häst och transport.

Det är fortfarande många som är väldigt nyfikna på exakt vilket försäkringsbolag som har detta skumma villkor?
Hittills har ingen kunna nämna det vid namn...;)

Fråga nuvarande ägaren hur hästen transporterats förut och gör sen likadant!! Om du gör för mycket som är annorlunda på en gång är risken att den blir orolig istället och gör sig illa av den anledningen om man har otur!!

Våra hästar transporteras i bara grimma tills de blivit "vuxna" och när de är det utgår vi från varje hästs behov en häst som skaver svansen får ha svansskydd. En häst som har tränats och blivit svett får ha täcke osv. Min dressyrhäst kan inte ha transportskydd för då står hon och trampar och trampar och har hon inga står hon still... Andra hästar kliar svansen mer med svansskydd än utan osv

Så mitt samman fattade råd är som sagt gör som hästen är van första gången och sen efter de behov hästen uppvisar/har!!

Hur gammal e din häst?
Jag hämtade hem min 2åring för två månader sen, som aldrig har åkt transport förut och där var det bara en vanlig grimma som gällde.. Vi åkte 13mil och han stod visserligen som ett ljus. Min stallchef sa att det bara var dumt att sätta på skydd på en åring som aldrig åkt förut.. Vet inte vad ni andra tycker om de men jag tyckte de var rätt lågiskt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 731
Senast: Badger
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama