Vad ska man ha i en transport?

C

ciccis

Hej. Om några månader ska jag hämta hem min häst men jag vet inte riktigt vilka saker man ska ha på hästen i transporten.
Vissa säger att man behöver:
Lädergrimma
Täcke
Benskydd
Inlindad svans
osv.
Men min kompis hade bara på täcke och "vanlig" grimma på , och därför undrar jag vad ni tycker man ska ha på dom i transporten? :)

Sv: Vad ska man ha i en transport?

Lädergrimma, transportskydd och ev ett täcke men det beror så klart på temperaturen! Svansen lindar jag aldrig men det beror väl på hur hästen står om det behövs eller inte...

På min häst, har jag täcke/täcken beronde på vilken temperatur det är. Sen är han lindad och har boots, fast förut hade jag höga transportskydd ist. Sen brukar jag alltid ha lädergrimma då den går sönder lättare om det skulle hända nått.

jag använder inte alltid lädergrimma, inte heller skydd om man vet att de inte trampar sig , dvs håller på mycket och fjantar runt i transp.
Men om det är en ny häst du ska hämta tycker jag du ska ha skydd för säkerhets skull, eftersom du då inte vet hur den är.
om hästen är van att gå naken behöver du inget täcke. Det blir ju inte direkt kallare i en transport än ute på blåsiga fält.
indad svans har vi aldrig någonsin behövt, och vi har 14 hästar.

Det beror på hur långt jag ska åka, ska jag åka och träna 20min bort så har jag "bara" transportskydd, "vanlig" grimma och täcke beroende på tempratur.

Åker jag långt mer en 10 mil så blir det, lädergrimma, transportskydd, lindad svans och täcke beroende på tempratur.

Nathalie

Benskydd
Lädergrimma
Ev. täcke efter temperatur
Svansskydd om hästen skrubbar sig

Min pålle har täcke om d behövs, alltid höga transportskydd å svanskydd! Grimma blir lite olika...

hej.
Jag brukar ALLTID ha:
Täcke / täcken på.
Lädergrimma
Höga transportskydd.
Jag brukar inte ha svansskydd men det är bra ifall man har det ;)

Jag åker inte utan:
lädergrimma
höga transportskydd alt. bandage plus boots runt om.

Allra oftast har hon täcke efter temperatur, med undantag för de riktigt varma sommardagarna.

Jag brukar ha detta transport!
Nylon grimma
Transportskydd beroende på sträckorna! (Annars lindade ben)
och flecce täcke om man har gjort hästen fin såklart xD

jag brukar ha vanlig grimma, inget täcke (om det inte är mkt kallt ute förstås) sen är hästen klar.

en sak som vi alltid har i biler däremot, en kniv som är vass!det är ifal det skulle hända något så kan man snabbt skära loss hästen, även om snöret han sitter fast i har säkerhets fäste (glömde bort vad det heter?) det är alltså bara att dra i så kommer han loss.

så inga skydd på hästen, jag tycker att han ska klara av att stå på sina ben, och händer det något allvarligt så skyddar de ändå inte tillräckligt.

jag har alltid lädet grimma på.. har hört att vanliga kan typ bräna fast eller nåt sånt, har ingen anning om varför eller om det stämmer, men har ju blivit lite larvig.. bättre att vara på säkra sidan... trnsportskydd använder jag om jag åker långre sträckor..
lindar svansen gör jag nästan jämt, min föra häst hade en förmåga att skava på den..

Men kniv är nr ett!! och jag transporterar alldrig med broddar..

Jag har alltid transportskydd på alla 4 tassar och svansskydd. Täcke har jag bara om det är kallt. Åkte med förra hästen utan svanskydd och det gör jag inte om. Han nötte av en hel del tagel.

*En grimma som sitter bra på hästen och som någorlunda lätt går sönder/kan skäras sönder. (Inte nödvändigtvis en lädergrimma, det finns lädergrimmor som är alltför rejäla och textilgrimmor som har väldigt veka beslag, etc.)

*Täcke efter väder. Har aldrig täcke på på sommaren.

*Benskydd som passar hästen, både vad gäller utformning och storlek. De bör gå ner över hoven för att skydda kronranden från trampskador. Jag gillar de höga bäst, som går upp över framknän och has.

*Lindad svans om hästen skaver sönder den. Vet man inte hur hästen åker och är mycket rädd om svansen kanske det är dumt att chansa utan linda...

jag har alltid lädet grimma på.. har hört att vanliga kan typ bräna fast eller nåt sånt, har ingen anning om varför eller om det stämmer, men har ju blivit lite larvig.. bättre att vara på säkra sidan...

Bränna fast är nog att ta i, men en grimma som inte är mjukfodrad kan ge friktionsskador om den glider hårt mot huden.
Det finns fodrade nylongrimmor och det finns lädergrimmor med hårda kanter.

Det är bättre att studera utförandet på själva grimman än att stirra sig blind på att ett visst material alltid är bra.:idea:

Har ALLTID lädergrimma vid transport,då den går sönder OM det mot förmodan skulle hända något. En nylongrimma gör ju inte det,då den är starkare. Har även transportskydd på alla 4 också,men svansen är inte alltid den lindas.
Lycka till med nya hästen=)

Läste du vad jag skrev öht?:crazy:

En lädergrimma kan vara såpass välsydd och med så rejäla beslag att den inte går sönder, likaväl som att en nylongrimma kan kan vara så vek i både material och beslag att den lätt brister.

på den hästen jag har nu har jag höga transportskydd, täcke efter väder och lädergrimma...

men tex på förra hästen hade jag korta transportskydd, (hon ogilla dom höga) täcke efter väder och hon åkte i "vanlig" grimma eftersom hon inte ha nån läder :P (snåla jag :P ) hehe

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag har vanlig grimma och täcke om det behövs.
Inga transportskydd då dessa inte behövs på mina hästar de snarare ändrar hästens rörelsemönster som då ökar risken för skador.

Kniv har jag alltid i transporten.

De beror på hur långt du ska ?
Men du kan ju ha läder grrimma, sen kan du ju ta transport skydd.
Sen tkr jag att du ska lägga lite spån/halm eller nått mjukt under h*n. Sen kan du ju ha ett nät med hö i :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 732
Senast: Badger
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama