Vad ska man göra...

Boll

Trådstartare
Två tjejer som har sina hästar i vårt stall ger sina hästar ensilage. Inget fel med det eftersom det är relativt tort och jättefint.
Problemet är att de har köpt några 300 kg balar till sina tre hästar.
För att hjälpa dem att ta slut på ensilaget så har vi andra (fyra hästar till) gått med på att även våra hästar som annars äter vanligt hö, ska äta deras ensilage på natten, så att balarna ska gå åt lite mer. Men på ett vilkor och det att en ny bale öppnas efter fyra dygn. Vi har ju inte så kallt och enligt veterinärs inrådan håller de sig inte längre än så vid plussgrader, upp till en vecka vid kallt väder. Jag har ALLTID varit jätteskraj för silage med tanke på botilism. Även fast jag tycker att det egentligen är ett bra foder.

Nu har dessa tjejer beslutat sig för att vi inte längre behöver ge våra hästar deras silage för de vill inte öppna en ny bale var fjärde dag, då det blir mycket spill. De ska istället låta sina hästar gå i en egen hage (vi fodrar med grovfoder ute dagtid) och använda upp hela balen på sina tre hästar istället vilket enligt mina beräkningar bör ta minst 9-10 dagar.

I mina ögon är detta på gränsen till vanvård faktiskt. Vi har ganska många plussgrader här.

När jag nämnde min åsikt till en av dessa tjejer fick jag till svar att man ska inte glömma att hästar är hästar...:crazy:

Eeeehhh... Och det ger en anledning att fodra med dåligt foder eller?? :confused:

Vad tycker ni?
Överdriver vi andra i stallet(som delar samma åsikt)?

Jag själv vet att jag ÄR extremt noggrann med vad mina hästar äter, hur jag mockar etc. etc.
Men är det fel??
Visst, alla behöver ju inte tänka som mig...

En annan fundering som jag har är om min kompis, som äger stallet, kan ålka dit på något vis om dessa tjejer ger sina hästar dåligt foder??
Jag menar, det "tillåts" ju i hennes stall.

// Anna

Sv: Vad ska man göra...

Tja, jag bor i Skåne och jag har 300-kilos hösilagebalar till mina tre kallblod. Jag förvarar och öppnar balen utomhus, och täcker den med en presenning vid regn, annars är den "naken".
En bal går åt på en vecka och det sista är hur fint som helst, ingen värmeutveckling alls i balen. Jag portionerar ut maten till alla. Om jag hade gett dem fri tillgång hade balen tagit slut betydligt fortare.

Immer

Våra storbalar med ensilage räcker oxå i en vecka. Ingen värmeutveckling och inget mögel. Nu är ensilaget mycket torrt och fint så det är ju inget problem.

Om dygnstemperaturen är under +10 så utvecklas inte mögelsporer i hösilage,om det är välskördat vill säga.

Jag skulle inte vara särskilt orolig i det fallet du beskriver.

Att det skulle vara var "nära vanvård" talar nog mer om din okunskap angående vanvård mer än om ngt annat...

Man måste ha klart för sig att det är en ENORM skillnad mellan vanvård och dålig hästhållning...

Jag valde kanske väl starkt ord där, det kan jag medge. Kom inte på något bättre just då. Men dålig hästhållning passar nog bättre.
Menar ju inte direkt att jag tycker att det är dags för anmälan eller så :o

Enligt ett par veterinärer häromkring så rekommenderas inte ensilage att använda efter att balen varit öppen max 4 dygn vid plussgrader, en vecka vid minusgrader.
Märk väl, detta är ENSILAGE, inte HÖSILAGE.

Men det är skönt iallafall att höra att ni inte är oroliga över att de ger sina hästar fodret i över en vecka.
Jag tycker att det skulle vara väldigt tråkigt om deras hästar blev sjuka, och ja, jag har ganska liten erfarenhet av att fodra med hösilage/ensilage. Det beror på att jag är så väldigt rädd för botilism mm.

// anna

Vet ej. Men förra vintern hade vi en andraskörd hösilage, som var betydligt blötare än den förstaskörd vi har nu. De balarna klarade också en vecka utan några som helst problem.

Immer

Botulism har ingenting att göra med hur länge balen är öppen.! Våra balar räcker en vecka oxå, och det är inga problem.

Jag är absolut ingen expert i detta ämne, men det står att läsa på flera olika intenetsidor att risken för botulism och andra saker (kolik etc.) ökar efter att balen varit öppen mer än 4-5 dagar.

// Anna

Torrare balar håller sig sämre pga att det inte finns något konserveringsskydd i dom.

Vi har också 300 kg hösillage-balar och de är öppna runt en vecka, fungerar utmärkt, även det i mitten. Ingen värme, ingenting. Hade säkert kunnat stå öppen några dagar till om det skulle krisa, även jag är mycket noga med min häst, nästan manisk men ser inget problem i att ha dessa balarna öppna en vecka.

Det är min erfarenhet, man jag har inget vetenskapligt belägg för att det är så.

Däremot har jag fått uppgifter om detta med temperaturen.

*KL*

Har precis som andra öppet mina balar en vecka gott och väl, inga problem med det. Skulle det mot förmodan bli värmeutveckling kasseras den balen.

Har gjorts en studie på (tror det var på Vången) där de öppnade en bal, stod dock i ett rum med jämn temperatur (plusgrader) under elevernas jullov.
Sedan testade man balen och fann att det var ingen större förändring på bakterietillväxt etc alls.

Nu är väl detta vad jag förstått en helt ovetenskaplig studie, men ändå ganska intressant.

Kanske finns någon annan bukefalist som känner till detta och kan berätta mer?

/Zelma

Botulism uppstår inte spontant i en bal bara för att den blir varm. Antingen finns det botulismbakterier i den, eller så gör det det inte. Det kommer väl av döda djur i balen om jag inte är helt ute och seglar. Mördarsniglar ska visst också kunna "smitta" en bal.
Sen är det klart bakterierna trivs bättre när det är varmt, och växer till snabbare.

Vi har våra balar öppna en vecka, vi med. Rekommendatoinerna säger 3-4 dagar, men så länge balarna är fina och inte luktar, möglar eller är varma tror jag inte man behöver oroa sig. Vi har väldigt låg ts-halt, 31%, så det är ett blött ensilage vi fått tag i. Hästarna älskar det och så länge det håller sig fint så matar vi med det.

Jag har fodrat med silage i många år och i olika stall. Bra balar som är rätt "tillverkadede" klarar sig ganska bra. Men det gäller att hålla koll på dem, vid minsta värmeutväxling har jag kasserat balen som dålig. Sen känner man ju på lukten om det luktar frächt. Vi är också nogranna med att mocka ut spillet i hagen efter varje bal, då spillet som ligger på backen har en tendens att ligga kvar länge, ruttna och bli dåligt...

Botulism är klokt att vaxinera i mot om man tänker fodra med silage, då döda djur kan dyka upp i balar utan att man hinner märka något. Min erfarenhet är dock att balen är dålig redan när man öppnar den om det finns djur där. Har hittat nån mus någon gång, och det luktade inte rosor direkt ...

Det man kan göra som stallägare tycker jag är att man kräver att hästarna i stallet inte får farlig och dålig mat.

Som stallägere skulle jag bara reagera den dagen det står en dålig bal i hagen/ eller att hästarna fodras med riktigt dåligt foder som är farligt. Än så länge hävdar ju hästägarna att de sköter hanteringen av balar och samt att det inte är någon fara. Och det kanske facktist inte är någon fara ... Möjligheten finns ju att de har ganska bra koll sitt silaget ...

Sen är det ju så att man som hästägare har stora skillnader i sin hästhållning och övertygan om vad som är bäst. Det gäller att hålla i sär det med anklagan om dålig skötsel.

Dålig skötsel är det bara när man står inför bevis ex: dålig bal i hagen, inget strö i boxen, ingen om kommer och behandlar sår på häst som är skadad osv ... Innan dess finns det mycket som kan misstolkas, och missförstås så innan dess är det onödigt att anklaga folk, lägga näsan i blöt osv ..... Även om man för sig själv kan undra och fundera: hur har de tänkt sig att lösa det? Det kommer aldrig att gå bra ...

Ja, ni har väl kanske rätt, jag övereagerar nog...
Deras hästar är ju välskötta i övrigt (förutom att de inte mockar så noga som jag skulle göra ;) )
Ensilaget luktar inte illa, det är bara det att jag tycker att 10 dagar låter länge vid plussgrader och enligt veterinärernas åsikter. Nåja, det går nog bra. Tycker bara att det vore trist om det hände deras hästar något... :(
Men ni verkar ha mer erfarenhet vad gäller ensilage än vad jag har (dvs inte mycket alls mer än vad jag läst mig till på nätet)

Och som jag tidigare nämt ang. mitt första inlägg.
Nära vanård var ett väl starkt ord och inte riktigt vad jag menade.
Håller med om att man får vara noga och välja sina ord, vilket jag inte riktigt lyckades med i stundens hetta... :angel:

// Anna

Alla verkar prata om Hösilage, fast du TS pratar om ENSILAGE.
Det är väl skillnad på ensilage och hösilage eller?
hösilage är väl som in regel torrar och ensilage ges väl först och främst till kor?? eller har jag fattat det hela fel??
Har dock ingen större erfarenhet hurvida balarna håller sig i längre perioder då jag endast utfodrar med hösilage när jag har 4 eller fler hästar hemma, så att balen ska gå åt på 3-4 dagar,

Jag utfodrar min häst med hösilage ibland under vintern. En bal kan då räcka i 3 veckor och jag har aldrig sett någon fara med det eftersom boutulism uppkommer väl bara om det finns döda djur i balen (?)

Dessutom är min häst vaccinerad mot boutulism. Nu säger ju vissa att vaccinet inte skyddar helt, men lite säkrare känns det ju iallafall.

3 veckor - det var häftigt ....

Jag köper småbalar hösilage till mina två hästar enbart för att jag vill fodra upp en bal på max 3-4 dagar. 1 vecka är väl på gränsen, skulle jag tro.

Som någon skrev, ev botulismbakterier finns ju redan i balen vid öppnandet - det är inget som plötsligt dyker upp efter några dagar.

Men det finns ju annat som kan hända med en öppnad bal. Fundera på vad som händer när man öppnar en konservburk med någon matvara i och låter den stå i temp runt +10 grader. Hur ser innehållet ut efter en vecka - och efter tre veckor? Inte speciellt fräscht skulle jag tro?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 456
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar