Vad ska man göra??

AnnaJL

Trådstartare
Vad ska man rent konkret göra när hästen sticker när man ska hämta den i hagen?? Har ni nått tips?
Oftast så kommer Eagle fram till grinden när han ser att jag kommer men ibland, som igår, så står han och lurar en stund sen vänder han och sticker längst ner i hagen. När han gjorde så igår vände jag ryggen åt honom och satt mig ner och låtsades äta lite överblivet hö, då kom han smygandes bakom mig på en gång. Men så fort jag höjde handen lite och försökte ta tag i grimman så stack han. Tillslut fick jag hämta havre även om det tog emot. Då kom han, men jag fick vara väldigt försiktig och försöka ta tag i grimman utan att han märkte det. När jag tillslut fick tag i grimman så kastade han sig bakåt och jag har ganska ont i armen i dag:mad: . Förresten var han helt ensam i hagen för jag tog in hans hagkompis först.

Vad ska man göra när hästarna gör såhär??

Sv: Vad ska man göra??

Har han alltid varit så här eller har det kommit nu?
Det första jag kommer att tänka på är att han testar ditt ledarskap. Du behöver "vinna" tillbaka din roll som ledare. Kolla på NH trådarna..de brukar finnas trådar om sånt här där.
lycka till

Min häst var också svår fångad förut och kunde försöka rycka sig lås när han var infångad, Men nu ser jag till att altid ha med lockbete i hagen:banana: Sen försöker jag att altid variera motions arbete t ex att inte rida så mkt på volter och ridbana utan jag rider mkt på ängar mm och varierar hopp markarbete dressyr och uteritt så att inte hästen ska tycka att det är tråkigt att komma in från hagen :)

Nu har jag tagit ut "de sju lekarna" från NH-forumet så nu ska vi börja träna!! Hoppas han lägger av med dehär fasonerna sedan...

Gå efter honom.
Lungt och stilla, inget jagande. Men ge honom inte nån ro. till slut tröttnar han när han ser att du inte ger upp. Men du måste ha tid att göra det! inte ge upp efter en kvart för att skynda till nått annat. Gör du så här så kommer han till slut att inse att det är mest jobbigt för honom. ;)
Gör likadant även om du bara vill klia eller gosas i hagen en stund, så förstår han att set inte är arbete som väntar varje gång du vill ha tag på honom. Vill du ge honom nått gott så gör det en stund efter det att du fått tag på honom.
Men var konsekvent, hämta inte godis fastän du har bråttom. Om det inte är helt akut vill säga.
Min häst gav sig efter ett par veckor sen var det aldrig nåt problem.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst