vad ska man göra ?

M

minna_mook

min hund är 10 månader och lydig ... för det mesta... men idag på kvälls promenaden va hon inte så lydig .... hon går lös (eftersom jag bor på landet och inte möter folk och andra hundar ( eller - de jag möter känner jag ))
och jag ber henne komma .. vilket hon direkt gör ... sedan ber jag henne sitta men hon bara stirrar på mig som om hon inte fattar ...

tar FLERA minuter innan hon tillslut sätter sig ( hon gör såhär rätt ofta .. problem 1 alltså ) och när hon gör det så böjer jag mig ner och ger henne ett "kli" på rumpan och berömmer ... på något sett så ser hon det här som en uppmaning till lek och börjar hugga efter mina händer ( problem 2 ) jag säger med bestämd röst åt henne att " nej nu ska vi inte leka " men hon slutar inte ... så jag ignorerar henne coh bara gör rakt fram men då går hon på mina skor istället ..

jag tar då tag i henne och säger " nej nu ska vi INTE leka " ännu mer bestämt och då får hon ett ryck och springer runt mig i mega fart ... cirkel på cirkel ( problem 3 )... tills jag fångar upp henne och håller henne mot marken tills hon lugnat sig .. sen beteer hon sig som normalt igen ....

men liksom vad ska jag göra när hon better sig såhär ? antagligen så missuppfattar vi varandra och hon fattar inte vad jag menar. men sitt kan hon .. så där är hon bara larvig ..

jag vet inte .. jag blir bara så ledsen och arg på henne när hon gör såhär ....

Sv: vad ska man göra ?

just nu känns det bara som om jag vill sälja henne och skita i allt ... hon vet ju så mkt väl när jag vill att hon ska sitta .. ändå skiter hon så fullkomligt i mig ... försökte nu igen .. hon spelar dum och går och gör nått annat .. vet inte hur jag ska reagera för att hon ska fatta .. just nu känns det bara som " fuck glöm att du ska få sova i min säng i natt hundjävel " :mad:

Försök att ge berömm på något annat sätt än kli på rumpan. Många hundar är inte så jätteförtjusta i att man kliar just där utan tycker att det känns ovehagligt eller att det killas när man gör så. Prova får du se att killa till vid korset när ni är ute och går så får du se en hund som får bråttom. Jag tycker du ska berömma genom godis eller klapp på bröstkorgen istället. Försök med det så tror jag att hon slutar busa med dig! Ibland räcker det bara med ett "Bra" också. Man behöver inte alltid ge hunden något när det gjort något bra. Lycka till!!

Trycker du ner henne i marken för att hon vill leka med dig???? :eek:

Hon är 10 månader, hon är inte någon vuxen hund ännu. Hon växer, både fysiskt och mentalt, och precis som barn ska hon gå igenom trotsålder, pubertet osv. Den sk spökåldern är ju ett känt fenomen bland hundägare *suck*.

Du skriver att du blir ledsen och arg på henne för att hon inte sitter när du vill. Du är redo att ge upp och sälja henne pga att hon vill busa vid fel tíllfälle? Och du vill straffa i efterhand genom att hon inte ska få ligga i din säng???

Du får nog utrusta dig med mer tålamod om du ska få bra kontakt med din hund.

Tålamod, tålamod och tålamod är vad som krävs med valpar och unghundar. Gå en kurs och lär dig signalerna.

Och precis som arabhingsten skrev, mina hundar blir galna om jag kliar dem på rumpan. Kryper nästan ur skinnet så jobbigt är det, de måste kasta sig på marken och klia omedelbart.

Hon är 10 månader och börja komma in i " jag hör ingenting" fasen, nu är det tålamod som gäller....

Måste du ge dubbla "bra" kommandon, räcker det inte med Braaa eller duktig ?

Måste säga helt ärligt, Ta dig i kragen...

När min förra hund var i den åldern hade han i princip tagit över ledarrollen, sket fullständigt i vad jag sa och inget som någon tränare tippsade om fungerade.

Efter 1 år så då var jag gråtfärdig ... Men jag bet i hop...

Atlaz (fyller förövrigt 1 år idag) har vi inte haft dom problemen med, men "jag hör ingeting och kommer när jag vill" har funnits..

Jag har gjort så att under dessa tillfällen då han varken lyssnar eller ser så struntar vi i allt vad träning heter, jag total ignorerar honom..

Så ta dig i kragen, det är nu prövningen kommer

Det är väl nåt som kallas trotsåldern :crazy: .
Håller vi på att gå igenom just nu.
Ibland får damen (8 månader) såna ryck, hör inget, förstår inget osv. Det är bara att bita ihop och hålla ut.
Igår tex. var hon jätteduktig hela dagen. Kunde gå lös på cykelvägen bredvid mig (för första gången :banana: ) - jag var stolt och nöjd.
Sen skulle vi träna lydnad på kvällen (vilken hon i vanliga fall tycker är jättekul). Då förstår hon plötsligt inte mina kommandon lika bra, tänker sticka från mig osv. Men sånt är livet - och visst måste du hålla med om att det finns härliga stunder också :love: !

Hehe... Har du själv varit tonåring? :-)

Min 11 månaders (på måndag) unghund tittar ofta på mig med den där blicken "är du helt dum i huvudet? varför ska jag komma, när jag står och luktar på ett grässtrå som är betydligt roligar än du?" Eller gör allt annat än det jag kommenderat honom (ligger när jag säger sitt, eller helst av allt: nyser, och ställer sig i busposition och viftar på svansen).

Just nu är jag faktiskt lite försiktig med lydnadsträningen just för att inte skapa konflikter. Dessutom är jag otroligt noga med att variera belöningen, så att han alltid ska vara nyfiken på vad som kommer att hända (godis/en boll/kamptrasan/beröm etc.).

Djungelrejs gör min hund också (springer i cirklar), och jag har ingenting emot det - å andra sidan gör han det aldrig för att slippa inkallning eller ett annat kommando...

Kör hårt, ge inte upp. Var konsekvent och träna inte för mycket, det är mina råd!!!

Testa med att bara belöna henne med rösten om ens det behövs i alla lägen. Om din hund vet vad sitt är så behövs inte alltid positiv färstärkning. Det blir ett mer krav i sättandet eftersom du vet att hon kan det. Flytta belöningen till moment som hon inte kan lika bra eller de som du håller på och lär in.
Du som ledare kan och ska ta för givet att din hund lyder ett kommando (under förutsättning att hunden vet vad det betyder till 100%) utan att du ska behöva belöna hela tiden.

Många hundar blir mkt jobbigare i denna ålder, men jag tycker det är fel att ta hänsyn till att hunden är könsmogen när det gäller träning. Hunden ska lyda lika bra nu som den gjort tidigare, du får helt enkelt lägga på ett högre tryck. Börja hantera din hund i vardagen så hon automatiskt börjar se upp till dig som ledare och ta intryck.
Problem ska inte behöva mutas, avledas och ignoreras. Relatera istället till hur två hundar löser en konflikt. Då finns inga avledningar eller ignoreringar av felbetéenden.

Jag tror att du kommer lyckas bra med din hund om du inte är rädd för att ta hjälp av mer kunnigt folk.

Lycka till med vovven.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30