vad ska man göra? långt!!

sommarminne

Trådstartare
jag har en unghäst som jag köpte i slutet av maj som jag sedan under sommaren har ridit in. allt har verkligen gått efter konstens alla regler och han har skött sig superbra. det enda är att han har blivit något spänd precis när man sitter upp men de är egentligen knappt nämbart då det bara är några få steg.
innan inridningen är han mycke tömkörd och även det funkar väldigt bra. han har alltid blivit longerad en stund innan upsittning.
nu till problemet:
i början blev jag longerad när jag red men efter hand plockade vi av även longerlinan. jag har ridit honom i alla gångarter ute i skogen utan några som helst probelm tills för två veckor sedan. jag hoppade då upp och han kändes fruktansvärt spänd men jag hann och stoppa i fötterna i sigbyglarna och be honom gå framåt. han frös nästan fast i marken och jag smackade på en gång till och då möttes jag av en miljard bocksprång och flög av. longerade då och upp igen och han va även då spänd men när han hade gått tre fyra steg slappnade han sedan av och skötte sig kanon i skogen. gångerna efter det hade uppsittningen varit ett stort problem.
jag har nu då bara lagt mycke tid på att hoppa upp och skritta fram något varv och sedan hoppa av och sedan upp igen. han är superspänd när jag hoppar upp första gången och man bara väntar på att hela han ska explodera men om man får iväg honom så är de lugnt sen och jag kan hoppa upp och av flera gånger under passet utan problem.
problemet är att de inte blir bättre vid första gången. idag slängde han av mig igen och jag slog mig så pass att jag inte klarade av att komma upp igen. hur ska man tackla detta? detta är en häst som inte känns dum över huvudtaget utan är egentligen bussig och snäll i alla lägen förutom detta nu. kiropraktorn kommer ut om två veckor och ska kolla igenom honom för att verkligen va säker på att de inte ska va något fel då veterinären inte hittat något. (är dock inte röntgad.) funderar på om man ska skicks iväg honom på tillridning eller vad ska jag göra? allt blir väldigt upp och ner när han känns om en bomb för att sedan sköta sig bättre än vad man kan begär:cry: kom gärna med förslag om hur ni hade gjort

Sv: vad ska man göra? långt!!

Min unghäst var exakt likadan. Hon hade inget fel någonstans, inte ont eller nått. Utan bara var unghäst och liksom testade mej, och det får man ju räkna med. Det kan ju inte gå bra hela tiden , då vore det ju något fel. Men hur verkar han? ( det kanske är svårt att svara på ) men brallar han iväg i glädje och har kul, eller är han sur, öronen bakåt, kanske hugger efter fötterna ?

Hoppas det löser sej !

de känns nästan som att han får panik. precis som att han inte alls fattar vad jag vill utan han tar bara något steg framåt och sen stannar och fryser igen och sen kan de då bli massa bock:devil:
tycker bara de är så konstigt att man sen närman kommit iväg från den där första gången kan hoppa av och på som att ingenting har hänt.
för tillfälle känner jag mig uppgiven och öm i hela kroppen men har ju hela tiden kännt de att de har nästan gått för bra:o

hm, ja om det känns som om han får panik så är det ju bra idé och kolla upp så att han inte har ont någonstans. Om det inte är något fel på honom annars skulle jag kunna tänka mej att han testar dej. Eller så kanske han behöver vila? Nu när det har gått så himla bra så kanske det är dags att låta honom stå så hans hjärna får ta till sej allt nytt . ( Om han nu inte redan har fått gjort det förstårs? ) Att bli inriden är ett stort steg, och om du har hållt på hela sommaren så tkr jag att han ska vila . Mina unghästar låter jag stå ganska mycket så fort jag har avklarat något :)

(jag är väldigt dålig att förklara mej skriftligt så jag hoppas du förstår vad jag menar :) )

Senast ändrad av en moderator:

ja de är de som är så typsikt att jag hade tänkt låta honom vila nu men de känsn väldigt tråkigt att lämna problemet men de kan ju i och för sig bara va bra att han kanske får smälta allt och sedan börja om från början med den ministart

Hoppar du upp med hjälp av stigbyglar? Hur blir det om du hoppar upp med hjälp av någon hög stol?

Är det tillräklig varierad träning? Ex. att han vilar någon dag, ni tömkör en annan dag, går en promenad en tredje dag och rider en fjärde dag?

PRECIS sådan var vår fyraåring också! Mamma åkte av rejält en gång och sedan har det varit lite i perioder. Chips är också väldigt bussig och vill göra rätt och vara till lags, detta var ren och skär panik. Dock tror vi att han har haft liite, lite sadeltvång. Vi longerar fortfarande innan uppsittning, är noga med att sadeln ligger i ett bra läge och inte stör bogarna, samt att spänna ett hål i taget.

Jag tror att ni gör rätt som övar på att hoppa upp flera ggr under samma pass. Så gjorde vi också och han var också snäll "de andra gångerna". Så småningom var han snäll första gången också, det handlar i ett sådant läge mest om rutin och förtroende. Det är bara att öva. Känner du att situationen skrämmer dig är det kanske bäst att be om att få betala för en kamikazepilot för jag tror inte att det finns nga genvägar, det är bara att öva, öva och öva tills det släpper. Glöm inte mkt beröm :)

Sitter du upp själv så kan det vara idé att be ngn slänga upp dig istället, vi kunde inte sitta upp på vår på egen hand i flera omgångar just pga detta, nu fungerar det dock utmärkt.

Chips har varit en "långsam" häst, vi har skrittat i MASSOR innan vi ens kunde börja trava. Det viktiga var att inte pressa honom för då fick han panik. När han väl fick förtroende för nissen uppepå så trillade poletten ner och nu går han som en klocka. Dock är det lätt att han får ett "återfall" men nu är han så pass ridbar att man oftast kan lösa det. Nyckeln tror jag är lugn och tålamod.

Lycka till och hoppas att det löser sig för er!

Mvh Jate Volim

de känns nästan som att han får panik. precis som att han inte alls fattar vad jag vill utan han tar bara något steg framåt och sen stannar och fryser igen och sen kan de då bli massa bock:devil:

Såhär gjorde alltså vår med vilket till stor del var anledningen till att vi skrittade så mkt. Han var dock mkt värre än vad din verkar vara för han skrittade 2-3-4 steg och sedan frös han fast. Gick man på honom då fick han panik - drog iväg framåt ett par steg - och sedan rodeo. Nyckeln här var att låta honom stå stilla och vänta ut honom. När han väl börjat slappna av gick han framåt igen. 2-3-4 steg och sedan stopp. Så småningom blev stegen framåt fler och fler och till slut lärde han sig att det var mer avslappnande att röra sig framåt än att stå stilla.

tycker bara de är så konstigt att man sen närman kommit iväg från den där första gången kan hoppa av och på som att ingenting har hänt.
för tillfälle känner jag mig uppgiven och öm i hela kroppen men har ju hela tiden kännt de att de har nästan gått för bra:o

Så gjorde inte våra i början men när han fick ett bakslag i våras så uppförde han sig just så. Han var spänd första uppsittningen men när han märkte att det gick bra kom han ihåg det tills nästa uppsittning. Dagen efter kunde han dock ha glömt igen.

Tilläggas bör kanske att han blev halt under inridningen och opererades för lösa benbitar i båda bakhasorna samt att han var så gott som ohanterad när vi fick honom som treåring = dåligt självförtroende samt inget förtroende för människan. Han har varit stört livrädd för ALLT. Men bara man har gjort en grej EN gång så accepterar han det sen. Men just sadel och uppsitning har av ngn anledning stört honom.

Mvh Jate Volim

det låter vekligen som att vi har samma häst! jag ska låta kiropraktorn kolla på honom om två veckor och tills dess tror jag att han får vila. de blir då alltså bara att öva öva öva. det enda som skiljer eran från min är att honom går inte att vänta ut utan om han står still och är spänd så flyger han i luften till slut så de är de som är så svårt för jag måste pressa fram honom så de känns lite som att de inte spelar någon roll riktigt hur jag gör utan de blir bock ändå. ibland önskar man att de gick å prata lite med dom;)

Sadeltvång

Det låter ju verkligen som det man brukar kalla sadeltvång. Om det är sadelns klämmande på ryggen eller gjordens klämmande under magen som utlöser det är väl inte helt säkert – och kan säkert också variera från häst till häst.

Jag har inte haft det på nån av mina hästar, men jag vet många med dessa problem. Oftast så minskar det med tiden och att hästen mognar och vänjer sig, men vissa äldre hästar kan få lite återfall efter att t ex ha varit avställda.

Bra att kolla hästen, men oftast brukar ju sadeltvång inte ha med några regelrätta ryggproblem att göra utan mer en upplevelse eller överkänslighet att det är obehagligt när gjorden drar eller sadel trycker (oftast just vid uppsittning). Problemet kan t o m gå i arv; ett sto med kraftigt sadeltvång nedärvde detta i varierad intensitet till alla avkommor.

Masterhästarna har många haft en antydan til sadeltvång. Min D-Day hade en gnutta så till vida att han i första traven/galoppen alltid som unghäst krökte rygg och durkade mikroskopiskt. Det försvann helt vid 4-5-års åldern.

Jag har inga konkreta sadeltvångs-tips att ge mer än att som du gör; longera innan uppsittning. Sen finns det säkert tusen andra tips... En kompis satt alltid upp med hästens huvud in i en hörna; det hejdade den från att studsa iväg i uppsittningen. Men en annan häst kanske får mer panik av just detta. Någon annan satt alltid upp från pall, en tredje bytte gjord (till en rejält elastisk) och minskade problemen, osv... Sök på sadeltvång så hittar du nog en del tips!

Jag tror inte att det är något fel på din häst, den här typen av bakslag är ganska vanliga. Däremot är det ju rejält obehagligt.

Ett plus är att unghästar är ganska veka både fysiskt och psykiskt, det övertaget bör du använda dig av. Jag antar att den är tre?

Longera rejält innan du sätter dig upp, spänn sadelgjorden under tiden du longerar så det blir succesivt. Sätt fast en fegsnöre i sadeln, mellan de där metallöglorna som en båge, då klarar du många bockningar innan du åker av.
Se till att du har draghjälp och rid ut i skogen där du inte behöver bromsa och svänga hela tiden, tänk att frammåt är det viktigaste. Skulle han frysa till så kommer du långt med att vika halsen rejält och blåhålla i en tygel, att bocka dubbelvikt är svårt.
Uppförsbackar är också svåra att bocka i.

Lycka till!

ta hjälp av någon som kan hålla honom när du hoppar upp från en hög pall! Låt personen sedan leda honom första stegen så att du känner att han slappnar av.

Det första jag tänkte på var sadeltvång eller ryggproblem. Kissing spine? En bekants unghäst blev som galen när ryttaren skulle hoppa upp. Efter genomgång av hästen visade det sig att den hade KS.

det låter vekligen som att vi har samma häst! jag ska låta kiropraktorn kolla på honom om två veckor och tills dess tror jag att han får vila. de blir då alltså bara att öva öva öva. det enda som skiljer eran från min är att honom går inte att vänta ut utan om han står still och är spänd så flyger han i luften till slut så de är de som är så svårt för jag måste pressa fram honom så de känns lite som att de inte spelar någon roll riktigt hur jag gör utan de blir bock ändå. ibland önskar man att de gick å prata lite med dom;)

Om det inte går att vänta ut honom, så kanske det fungerar att svänga honom ur det istället, så att du helt enkelt bara satsar på att leda framdelen ur det. Var någon tränare som någon sa att du kan aldrig få bakbenen att röra sig om framdelen blockera vägen.
Det och att longera innan fick det att fungera med den hästen med kraftig sadeltvång som vi hade.

Vet inte om du redan har gjort det eller inte? Men jag hade även backat i utbildningen så att jag alltid har longerat till han är lugn igen, så att du kan komma tillbaka till att ha en trygg häst vid uppsittningen igen genom att börja om från början igen.
Tyvärr tar ett tappat förtroende ett tag att bygga upp igen.

/Camilla

:bow:tack för så otroligt många och bra tips!:bow:
jag blir verkligen motiverad till att de ska lösa sig när jag fått alla tips! han är väligt känslig och vill så himla gärna göra rätt så det där med sadeltvång verkar inte alls en omöjlihet för han känns inte alls som den typ av häst som hittar på :devil:-skap annars. jag tror att jag ska avvakta tills om två veckor då eqiterapeften kommer så att hon kan kolla så att sadel och hela faderuttan så att allt ligger som det ska så jag vet att allt annat är ok. de känns bara så frustrerande då jag ridit på honom en hel del gånger innan utan dessa problem men jag vet ju som ni sagt här med att bakslag kommer och de va egentligen inte helt oväntat så allt gått alldeles för bra:cool: om de nu kan de haha. återigen tack för alla tips och knep!!!!:bow::bow:

problemet är bara precis första uppsittningen så jag kan utan problem rida som "normalt" när vi bara har kommit fram dom där tre stegen de är just dom som är kritiska men klarar vi oss föri dom är de inga som helst problem. de är de som gör de så himla svårt för den där första gången kan jag bara träna en gång fast man egentligen hade velat träna den flera gånger. han ska iallafall som sagt få vila nu och sen är de ju bara att träna. jag hoppas upp från pall och har någon som leder men trots de så blir de avslängning. hon som håller har inte heller någon chans att hålla honom när han väl sätter igång:(

gör han likadant om du låter honom ta första kliven själv och inte manar på honom? Du kan ju prova att bara sätta dig på honom och vänta ut honom tills han börjar röra på sig själv.

prova utan sadel annars om det är den felet sitter i. Dock lite svårare att sitta kvar..:angel:

jag tycker oxå att det låter som sadeltvång.... Just eftersom han fryser fast och sen exploderar. Sadeltvång kan de ju ha trots perfekt utpassad sadel.
För att få bort det är det som AnnHam skriver - du får prova dig fram! longera, spänna försiktigt, byta sadel, byta gjord mm mm.
Testa rid utan sadel - då borde han ju inte reagera om det är sadeltvång han har? (du har ju redan vana av att trilla av *ler*) fy va taskig jag är, men faktiskt - det kanske vore en ide att bli uppslängd barbacka? se till att ha kudde fastspänd över rumpan och dubbla säkerhetsvästar...

Jag har hört att många 3-åriga hästar är "snälla" när man börjar rida in dem men att de sedan blir trotsiga som 4-åringar, ska testa helt enkelt. Tråkigt men en del i utvecklingen! Har inte så stor erfarenhet själv, men hörde av en som utbildat många unghästar.
En annan sak jag tänkte på gäller sadeln. Har pållen musklat sig så pass mycket att sadeln som tidigare var bra nu känns fel?
Lycka till och kämpa på :bump::bump:

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 099
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka