Vad ska man ge till en undernärd häst?

M

Mania87

Har ett vbl på 6år som är väldigt undernärd,
man kan lätt räkna alla revben & tydligt
se ryggraden samt insjukna bakbens lår.

Är de nån som kan ge tips på vad som är bra
att ge en sådan vanskött häst?

Tacksam för svar! Mvh Marie
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Det allra bästa är om den så fort som möjligt kan få komma ut och äta gräs.
Annars så ett bra grovfoder i fri tillgång till att börja med.

När jag fick en sådan häst fick jag rekommendation av Krafft att ge dem Krafft Sport med betfor som kompliment.
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Mania87 skrev:
Har ett vbl på 6år som är väldigt undernärd,
man kan lätt räkna alla revben & tydligt
se ryggraden samt insjukna bakbens lår.

Är de nån som kan ge tips på vad som är bra
att ge en sådan vanskött häst?

Tacksam för svar! Mvh Marie

Fri tillgång av ett BRA analyserat hö med höga värden.
ev. lucern om värdena inte räcker till.
protein rikt kraft foder som komplement, tex kraffts protein inriktade produkter.

du bör räkna på en foderstat för att få en vettig en, men är den så mager så först och främst som sagt - vräk på med ett toppenbra hö/silage.
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

kan ev. olja vara bra för att lägga på hullet?
Vilken isåf?
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Både ock det ger energi men du bör ta det försiktigt och börja med det i små doser så att det inte slår ut magen på hästen. Diarre är ju det sista som han behöver just nu.
Det går bra med de flesta matoljor men för eneklhetens skull så kan du börja med Kraffts olja då får du en "bruksanvisning" och doserings hjälp med på köpet så att säga. Står på förpackningen hur det bör göras.
Själv hade jag inte valt det att sätt in olja innan jag fått ordning på en vanlig foderstat med mycket grovfoder och sett att hästen började ta upp sig.
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Fråga din veterinär!!!! Risken för att du ger din vanskötta häst är mkt stor, man kan ju trots allt inte ge allt på samma gång.. Men korn och vanlig majs olja som finns i mataffär är kanon bra"! Men du bör verkligen fråga din veterrnär.!
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

*knapplån*
Detta är jag oxå intresserad av att veta... men om man ger mkt av krafft sport ger väl det mycket energi. Är inte krafft rehab bättre som är mkt proteinrikt men utan energi? Lusern är ju oxå proteinrikt så det vore väl nåt? Vad tror ni...
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Beror på vad grovfodret innehåller. Det är bäst om proteinet kommer från grovfoder eller gräs istället för kraftfoder.
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Jag ger min 2 kg lusern och 1 dl majsolja om dagen. Hur det blev för henne kan ni se i min tråd "Kolla skillnaden nu!" som jag just la in! Jag gav Krafft Sport på rek. av Granngården, visst hon la nog på sig lite, men blev pigg också... Det behövdes liksom inte..
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

lusern,kornkross gav jag min och han blev fin.sen fortsatte jag med kraft grov.lite betfor till kvällen.
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Okej..eftersom de e sommar nu så tänker ja satsa mkt på gräs, låta han beta hela dagarna & tillsätta lite krafftfoder, olja ev.
e-vitaminer, eftersom han behöver börja sätta muskler nu när
jag ska rida igång honom. är det nåt mer som du tycker
han skulle behöva?
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Om han ska stå i stall över natten behöver han grovfoder då också.
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Mania87 skrev:
Okej..eftersom de e sommar nu så tänker ja satsa mkt på gräs, låta han beta hela dagarna & tillsätta lite krafftfoder, olja ev.
e-vitaminer, eftersom han behöver börja sätta muskler nu när
jag ska rida igång honom. är det nåt mer som du tycker
han skulle behöva?

Ska du börja rida en sån mager häst? :confused:
Varför inte vänta tills hästen lagt på sig och musklat till sig lite?
Som det låter på dig är hästen inte i form för att ridas.

Varför är hästen så tunn? Har du nyligen tagit över hästen? Var den vanvårdad innan eller vad?
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

avmaskad?

fri tillgång till hö/ ensilage då den är inne
gräshage då den är ute
kontakta vet. med tanke på att den är undernärd o vanvårdad och då kanske har risk att få svåra sjukdomar på grund av detta..

:bump: och ja, rid inte hästen!!! ut å gå med den, lär känna individen.. vill du träna upp muskler så är det ändå omöjligt på en mager/ undernärd häst då den behöver all energi & näring till att hålla alla kroppens funktioner i gång!!! SÅ rid inte ännu..
vill du motinera den lite mer än att bara promenera så är tömkörning ett bra alternativ..:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Om hästen nu är i så dåligt skick så tycker jag du ska bege dig till en vetrinärklinik för en undersökning av hästen. Att börja laborera med massa olika foder kan i vissa fall bara vara slöseri med tid, bättre att vet. får undersöka så allt står rätt till först.
 
Sv: Vad ska man ge till en undernärd häst?

Mania87 skrev:
Har ett vbl på 6år som är väldigt undernärd,
man kan lätt räkna alla revben & tydligt
se ryggraden samt insjukna bakbens lår.

Är de nån som kan ge tips på vad som är bra
att ge en sådan vanskött häst?

Tacksam för svar! Mvh Marie
hej, har du kollat upp tänderna?
om dom är ok, så tycker jag att fri tillgång på hö är det viktigaste. sen en försiktig upptrappning på lucern, korn, betfor och kli är ett bra sätt att få upp hästar i hull.
vi ska köpa en väldigt tunn häst som stämmer in på din beskrivning, som jag kommer att ge det fodret.(låter som samma häst)
i höst kommer jag även att analysera höet och ta hjälp med att räkna ut en bra foderstat.
(kanske någon här på buke kan hjälpa mig då) :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 857
Senast: Hedinn
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp