VAd ska man försäkra i?

T

Tokmaja

Inte just vilket bolag, utan hur mycket ska man försäkra i?
Köper häst för ca 40 000 och det är ju hennes marknadsvärde.
Men vad ska man ha i livförsäkringspremie osv??
Vad brukar man ha?

Blev nästan chockad när jag satt och räknade ut kostaderna för henne :eek:, har ju bara en shettis och en jättegammal tant ju, de kostar ju inte alls mycket om året... :) Men en ny häst här då.. gisses!! Då räknade jag på belopp som 25000, är det ett normalbelopp (hästen är 9 år, sto).

Är det stor skillnad mellan bolagen och vad de erbjuder?
Är det något bolag som är räknat som "bättre"?
Har haft A på mina hittils och varit väldigt nöjd.

En till fråga, kommer att ta bort gammeltanten mitt i en försäkringsperiod, kan av avbryta försäkringen mitt i (betalar halvårsvis och uppsägningen kommer att ske i samband med nästa premie) kommer jag att behöva betala in den premien också, eller kan man avsluta?
OM man tex har en häst försäkrad och den förolyckas under försäkringsperioden, får man tillbaka resterande premie?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: VAd ska man försäkra i?

Många frågor har du och jag kan inte svara på alla, men någon iallafall...=)

Liv värdet brukar sättas till det samma som köpesumman.
Premien (kostnaden för dig) kan sänkas om du väljer procent på livvärdet i självrisk, tex 20 %. Går att se iallafall på Agrias sida hur kostnaderna ändras beroende på dina val. Ett alternativ kan ju vara att ta lägre livvärde och högre på veterinärkostnaderna då du kanske värderar att få behålla hästen högre och kan ta en förlust av inköpspengarna ifall ngt händer med hästen (=avlivning). Fundera på det.

Liv värdet brukar sättas till det samma som köpesumman.

Nja, vi har valt lägsta möjliga livbelopp för att få ner premien. Har man lån på hästen ska man absolut försäkra för hela köpeskillingen, det brukar t o m vara krav från låneinstitutet om du har hästen som säkerhet för lånet.

Premien (kostnaden för dig) kan sänkas om du väljer procent på livvärdet i självrisk, tex 20 %.

Tror du har missuppfattat något här, det är självriskprocent på behandlingskostnaden (veterinärvård).

Generellt fick jag stora skillnader när jag kollade försäkringsbolagen, jag gjorde en beräkning på just vad som var lönt i fråga om fast självrisk/rörlig självrisk i fråga om brytpunkt. Vi valde fast självrisk, fast det bolaget har nu gått över till rörlig självrisk och hästen är för gammal att flytta till annat bolag.

Jag rekommenderar ts att överta en tidigare försäkring om hästen är försäkrad, då blir det minst bekymmer om det kommer till behandling.

Tror du har missuppfattat något här, det är självriskprocent på behandlingskostnaden (veterinärvård).

Jo det var det jag avsåg. Tack för rättelsen.
Jag blandade nog ihop det för jag hade en ponny som hade 20% på sin försäkring. Dock så om jag inte missminner mig så drog förs.bolaget även 20% av livvärdet när jag akut fick ta bort d-ponnyn i vintras. Får nog kolla på papprena igen för att vara helt säker....

1 lättast är att samla hästarna i samma bolag, 3 st är nog tillräckligt många för att få mängdrabatt också.

2, känn efter själv. Är det viktigt att få tillbaka de 40 000 om hästen avlider eller kan du avstå de? Eller sprida risken och kanske ha 20´ i AI och 20´ i A2?

3. OM du inte använt försäkringen på den gamla det senaste året behöver du inte betala premie efter du tagit bort henne. Är den använd är det lite olika mellan bolagen hur mycket de tar ut.

Troligen hade du använt din vet.vårdsförsäkring under året och då tog försäkringsbolaget ut premie för "uppsägningstiden" dvs typ 2 mån eller 20%.

Vart är hästen försäkrad nu, och hur ser den försäkringen ut? Det smidigaste är att ta över en rådande försäkring, det gjorde jag efter att ha rådfrågat många. Sedan kan du ändra belopp och premie efter önskemål.

Jag skulle bara vilja ge dig ett tips att höra efter med flera bolag angående kostnaden...
Hade tidigare mina hästar försäkrade i mkt lågt livvärde med en veterinärvård på 50 000:- och fast självrisk om 2500:- och betalade vad jag då tyckte var ganska skäligt månadsbelopp.
När jag sedan fick nys om ett annat bolag och bytte dit; kunde jag höja upp mina hästar i sitt "rätta" värde enligt mig. Det innebar en fördubbling av livvärdet på alla utom 1 där det blev 4-dubblat! Har nu veterinärvård 100 000:- och en fast självrisk på 1900:- på allihop.
Trots dessa höjningar i livvärdena har jag nu ungefär samma månadspremie som i den tidigare försäkringen!
För mig är det viktigt med fast självrisk då det kan bli extremt dyra räkningar om man har en rörlig del på självrisken o då är man oerhört tacksam när man slipper oroa sig för om kostnaderna drar iväg!
Tänk på att vid en skad som uppgår till 20 000:- får du med 20% rörlig betala självrisk om ex 2500:- + 20% om 3500:- = 6000:-
Högre skadebelopp = mer pengar att betala. Med fast självrisk hade det blivit 2500:- oavsett vad slutnotan blir! Kan vara värt att betala lite mer i premie tycker jag!

När jag köpte min tog jag över den gamla försäkringen och drog upp den 35000:- mer (unghäst).

Min häst är försäkrad för 30 000 i liv och 50 000 i vet.vård. (tror jag! :o ) och hon är värd betydligt mycket mer än 30 000 kr. Men premien blir så hög om man har högre livvärde.

Högre skadebelopp = mer pengar att betala. Med fast självrisk hade det blivit 2500:- oavsett vad slutnotan blir! Kan vara värt att betala lite mer i premie tycker jag!

Precis min uppfattning om det hela! Hellre en lite högre årspremie och sen när olycakan är framme är det oerhört skönt att ha 0% rörlig självrisk!

HOn är bara avelsförsäkrad i 20' nu tyckte jag ägaren sa.

KOmmer bara att ha två hästar till hösten så nån mängdrabatt kommer jag itne att få.

Ja jag fick inte det av mitt ombud när jag försäkrade nu i våras. Var tvungen att fler än fem för att få rabatt.

Vi fick rabatt av Agria när vi hade 3 hästar, det är visserligen två år sedan. Kanske ändrats sen dess.

Nej, aldrig haft fler än tre hästar...

Inga ändringar heller efter att syrran tecknade om avtalet på sig själv, istället för på mamma, i vintras...

Står på hemsidan att det är 3-5 som ger 5% rabatt.

Masse, har du nåt speciellt avtal kanske? som ger andra fördelar och därför mindre rabatt?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för drygt ett år sedan som nu har visat sig ha en skada i ryggen som gör hästen oridbar. Jag har inte märkt av problem...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 389
Senast: chap13
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 606
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att ta en häst för ägaren kan absolut inte ha den kvar och hon vill inte sälja till nån annan. Jag skulle köpa...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 970
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 260
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar