Vad ska man betäcka henne med?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LadySassa
  • Startdatum Startdatum
L

LadySassa

Hej!

Har ett sto. Little Q - Caracas - Clarke XX. Hon har fått 5 föl innan. De var efter Landlord, Cortus, Donnerly, Donnerfly, Callahan. Hon ger mycket mycket fina föl. Hon har rätt lågt anstatt hals. Jag har kollat runt lite, men det finns ju så himla många. Feliciano har det varit snack om. Men jag vet inte det då stoet är rätt grovt. Har ni något förslag på vad man kan betäcka henne med?

2634_54506839829_650099829_1496410_7092229_n.jpg

Sv: Vad ska man betäcka henne med?

Oj, det var olika typer av hingstar hon fått föl med!! Vad är tanken med avkomman? Hopp eller dressyr? Hur ser avkommorna ut? Vilken har blivit snyggast, rört sig bäst, hoppat bäst osv?

Stoet är ju hoppstammad, så välj en hopphingst.

Kika på Algot 1182, som även har fina gångarter.

Oj, det var olika typer av hingstar hon fått föl med!! Vad är tanken med avkomman? Hopp eller dressyr? Hur ser avkommorna ut? Vilken har blivit snyggast, rört sig bäst, hoppat bäst osv?

Ja det är en salig blandning:p hehe. Vill ha en hopp häst med bra gång. Alla avkommor har blivit jätte fina faktiskt.

De efter Donnerfly har rört sig mycket mycket trevligt och hoppat underbart. Men de avkommorna har blivit skarpa.

Cortusen rör sig som en gud, hoppar hus:p. Mycket känslig. Men är väldigt tittig för saker utanför banan.

Callahan avkomman är 3. Har inga speciella gångarter. Men hoppar toppen.

Om man ska välja de föl som har blivit bäst är det de efter Donnerfly eftersom att de är mycket säkra i sig själv. Hoppar toppen med underbar gång.

Stoet är ju hoppstammad, så välj en hopphingst.

Kika på Algot 1182, som även har fina gångarter.

Japp hon har hoppstam.

Har kollat lite på han, tänke jag ska åka iväg och kolla på han med!

Jag skulle kollat lite extra på hingstar med Irco Marco-blod ex Hip hop, Feliciano, Irco mena, Hamilton.

Kollade bluppen och det finns tre avkommor e Irco Mena - Little Q och två av dom har placeringar i msv hoppning. Den ena, Qui Vivra Verra har jag sett på en del tävlingar och den är riktigt fin! Jag hade nog lagt Irco Mena på henne:).

Kollade bluppen och det finns tre avkommor e Irco Mena - Little Q och två av dom har placeringar i msv hoppning. Den ena, Qui Vivra Verra har jag sett på en del tävlingar och den är riktigt fin! Jag hade nog lagt Irco Mena på henne:).

Ja det drar mer och mer åt han :).

Och jag kommer som vanligt med Nobel som förslag. Eller Laptop.

Nobel är lite mer rejäl än Laptop men båda är hopphingstar som verkar nedärva goda gångarter och ljuvligt temperament. Jag o min kompis har fött upp var sin avkomma efter dessa hingstar och båda avkommorna har underbart temperament och rör sig bra. Nobelavkomman är kanske snäppet vassare i rörelserna.

Nobel verkar nog ge mer storlek än Laptop men jag kan ha fel. Kan vara vårat sto som dragit ner storleken på vår Laptopavkomma.

Och jag kommer som vanligt med Nobel som förslag. Eller Laptop.

Nobel är lite mer rejäl än Laptop men båda är hopphingstar som verkar nedärva goda gångarter och ljuvligt temperament. Jag o min kompis har fött upp var sin avkomma efter dessa hingstar och båda avkommorna har underbart temperament och rör sig bra. Nobelavkomman är kanske snäppet vassare i rörelserna.

Nobel verkar nog ge mer storlek än Laptop men jag kan ha fel. Kan vara vårat sto som dragit ner storleken på vår Laptopavkomma.

Hur grov är Nobell? För jag vill ha ett föl som är snärtigare modell på. Ger han lite grövre avkommor.
Ger han stora avkommor över lag? För stoet ger alltid stora hästar. Hon är 1,75.

Om du gillar Irco Mena men inte vill använda FAI så kolla lite extra på Hamilton! Han skulle passa jättebra till ditt sto, framförallt en skithäftig kombination med linjeavel på Any Question i tredj led! Är ju samma linjer som Milton dvs en riktig golden cross!:love: Sök på Hamilton 904 så finns där mer info och bilder på avkommor.

Lucky Point eller Careme kanske? Tänker på typen då, och behålla allroundbegåvningen med tonvikt mot hoppning.

Om du gillar Irco Mena men inte vill använda FAI så kolla lite extra på Hamilton! Han skulle passa jättebra till ditt sto, framförallt en skithäftig kombination med linjeavel på Any Question i tredj led! Är ju samma linjer som Milton dvs en riktig golden cross!:love: Sök på Hamilton 904 så finns där mer info och bilder på avkommor.

Vi kollade på honom förra gången vi skulle betäcka och jag var mycket fast vid honom. Men farsgubben han ville ha Callahan VDL, iof har vi fått toppen avkommor efter honom. Jag ska kolla upp Hamilton igen, kanske blir han denna gången då :)

Tack för ett bra svar :)

Hur grov är Nobell? För jag vill ha ett föl som är snärtigare modell på. Ger han lite grövre avkommor.
Ger han stora avkommor över lag? För stoet ger alltid stora hästar. Hon är 1,75.

Då kanske inte Nobel är rätt.

Tror att han kan nedärva lite stort.

Du har fått flera bra förslag. Lucky Point är en hingst jag tycker verkar fin.

Här är bilder på unghästar efter Nobel o Laptop. Den ljusa är två och efter Laptop, den andre är ett år. Båda har fullblod som morfar. Laptopen ser dock grövre ut på bilden än vad han är.
DSC00480.jpg

E:Laptop
DSC00383.jpg

E:Nobel
DSC00444.jpg

Då kanske inte Nobel är rätt.

Tror att han kan nedärva lite stort.

Du har fått flera bra förslag. Lucky Point är en hingst jag tycker verkar fin.

Här är bilder på unghästar efter Nobel o Laptop. Den ljusa är två och efter Laptop, den andre är ett år. Båda har fullblod som morfar. Laptopen ser dock grövre ut på bilden än vad han är.
DSC00480.jpg

E:Laptop
DSC00383.jpg

E:Nobel
DSC00444.jpg

Japp ska kolla upp Lucky Point.

Trevliga avkommor!:d

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 395
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka