vad ska kaniner ha för kraftfoder?

fiaskurken

Trådstartare
Har övertagit min systerdotters kaniner och hitills har de fått medföljande blandning av pellets från affären. Kan man inte ge dem något annat, typ korn eller havre? Måste de alls ha annat än hö och lite att gnaga på, typ morötter och knäcke?

Sv: vad ska kaniner ha för kraftfoder?

För länge sen kände jag en som hade en sån stor vit bauta-angorakanin med tofsar på öronen. (hur cool som helst :D )
Den fick friskt hö och havrekross för häst att äta + friska grönsaker och morötter dagligen.
Den verkade må kanonbra och var vid fint hull.

Räcker detta för att hålla en kanin el MÅSTE de äta sån kaninpellets?

Är det vissa raser som är mer behov av vanlig kaninpellets el gäller det alla raser?

Nån som vet?

Små raser klarar sig jättebra på bara hö och grönsaker.
Däremot större raser kan vara svåra att hålla i bra hull, utan att ge dem pellets.
Har en belgisk jätte på 8kg och hon måste ha pellets för att överhuvudtaget hålla sig i bra hull.
Min ena dvärgvädur håller jag på att minska mängden på, för att sedan ta bort pelletsen helt.
De andra behöver lite pellets för att också hålla hullet.

Mina små kaniner får 1 msk snordyra pellets var om dan, men skulle förmodligen klara sig utmärkt på det hö och de grönsaker de också får. Anledningen till att jag ger pellets är helt enkelt för att det går fortare att ge än grönsaker på morgonen när det ändå brukar vara stressigt och man ska iväg. Och det är väl klart att de måste ha frukost, de skulle bli mycket förorättade annars. :D

Min kanin får ungefär en dl kaninpellets blandat med krossad havre. På kvällen får hon ett halvt knäckebröd. Tycker det är jättebra mat, hon får också lite grönsaker då och då, hennes mage är ganska känslig. Detta är en dvärgvädur och hennes hull är perfekt ^^.

När jag hade min kaningård så fick våra kaniner Rosa 110, en kopellets som man kan köpa i storsäck på t.ex Granngården. Fick tipset av gamla luttrade kaningubbar i avelsföreningen. Kaninerna älskade pelletsen och höll sig i bra hull med det. Jag födde upp dvärgvädurar i första hand, men hade även några hermeliner och en dvärghare.

Kunde även hända att de fick krossad havre också (då oftast dräktiga/digivande honom), plus hö då givetvis och knäckebröd och grönsaker.

Nej verkligen inte, kaniner kan mycket väl bara äta gräs och hö. De flesta verkar glömma bort att kaniner är betande djur, dvs gräsätare. Givetvis måste höet och gräset vara av god kvalite. är det bara det så är risken minimal att kaninen ska drabbas av näringsbrist. Havre är inte speciellt nyttig mat då det är mycket fett i havren. Men klart man kan ge i begränsad mängd. Men det är det ärligt talar nästan aldrig nån som gör ( dom jag sett/känner) med kraftfoder till en kanin. Oftast fylls skålen till brädden och när det är slut så fylls det på mer.

Ha i åtanke det jag skrev först..kaniner är GRÄSÄTARE först och främst.

Ojdå! Ska jag skämmas? :o
Jag har tre dvärgvädurar som bor inomhus. Min äldsta kanin bor just nu ute på min balkong eftersom han har mycket mer yta och röra sig på. Det är en kastrerad hane på 1½ år och han får fri tillgång på hö och 2 dl/pellets fördelat på morgon och kväll. Och han är jätte fin!

Jag har två hanar till som bor tillsammans och springer fritt i min lägenhet större delen av dygnet. Africa är 10 månader gammal och kastrerad och America är 4 månader gammal. De har fri tillgång på hö och äter 5dl/kaninpellets fördelat på morgon och kväll. De får 2½dl på morgonen och 2½dl på kvällen. Och de är jätte fina i hullet just nu!

Mina kaniner får grönsaker och frukt någon gång i veckan. Inte speciellt ofta om jag ska vara ärlig. :eek:

Alla gör vi ju olika :)
När jag hade kanin(er) gav jag friskt hö varje dag och grönsaker på eftermiddagen/kvällen tillsammans med hårdbrödsmörgås och någon gång i veckan fick de nya gnagarpinnar.
Detta var till innekaniner, utekaninerna fick utöver grönsaker och hö på vintern också solrosfrön och pellets, mest för att verkligen bygga upp ett fettlager då temperaturen ute i bistra vinternätter inte är så roliga (de hade naturligtvis isolerat bo och gott om byggmaterial i buren).
Utekaniner på vintern fick lite mindre grönsaker, helt enkelt för att vattnet i grönsakerna frös och det vart som ispinnar av morötter och allt vad de var innan de hann äta upp.

Inte vet väl jag om du ska skämmas...varför i så fall ? *fattar inget*

Halloj!!
Jag har 6 kaniner hemma och en på G!:bump:

Alla mina kaniner får vanlig pellets Hö vatten och grönsaker mindre raser som dvärgvädur hermelin och hollenska kaniner ska få ungefär en halv dl pellets medans större raser som franska vädurar och angora ska få en hel dl eller mer!

Kaninen måste ha fri tillgång till hö och nytt vatten varje dag, och lyd mitt tips ge inte kaninen smådjursblandning som pellets den är som att vi äter godis varje dag!!!!:eek: utan det kan man ge kaninen som lite lördagsgodis eller när den varit duktigt på nåt vis!:rofl:

Och igentligen så behöver dom inte ha nåt pelletsaktigt alls utan klarar sig gått och väl på hö och vatten, men själv tycker jag attt man ska ge dom lite pellets:p

Hoppas jag var till hjälp!!

P.S Havre funkar utmärkt men bara inte för mycket för det blir rena raa energi chocken D.s

Ingen aning om man inte sa isolera burarna men mina är inte det och fryser gör mina kaniner ju inte precis... det behövs verkligen ingen isolering varför tror ni annars kaniner får vinterpäls??!!!:p

Har du en utebur som INTE står på ben måste du isolera botten mot marken. Det står även på Sjv: s sida.

Om man sedan väljer att isolera deras hus är väl upp till var och en att avgöra. Kan du inte tala om varför man inte ska isolera ? Menar, det skadar ju knappast kaninen att ha ett isolerat bo.

Har du en utebur som INTE står på ben måste du isolera botten mot marken. Det står även på Sjv: s sida.

Om man sedan väljer att isolera deras hus är väl upp till var och en att avgöra. Kan du inte tala om varför man inte ska isolera ? Menar, det skadar ju knappast kaninen att ha ett isolerat bo.

Tja, man gör ju som man vill ifall man isolerar eller inte.
Men ska man isolera, ska man veta hur detta görs korrekt.
En felaktig isolering (bla att det blir för tätt), gör att värme & fukt stängs inne på sommaren, och kyla på vintern.
Detta leder oftast till fuktskador på buren, samt att kaninen får det ännu varmare/kallare i sin bur.
Ingen av mina burar är isolerade, de klarar sig fint utan det.
Lite extra hö i huset/bodelen, och de mår prima under vintern.

Öh, hur mycket isolering pratar du om ? Isolera HELA buren ? Jag pratar om huset enbart.

Öh, hur mycket isolering pratar du om ? Isolera HELA buren ? Jag pratar om huset enbart.

Enbart bodelen.
Svärfar isolerade bodelen (ca 1/4 av buren), men isolerade det för tätt.
Vilket resulterade i att taket i hela burens innertak blev fullt av mögel.
Vissa isolerar hela burarna också.
Vare sig man isolerar en liten del, eller en hela buren, så ska man se till att det görs på rätt sätt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 947
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama