vad ska jag tänka på vid transport?

B

Bolla

Ska transportera min häst till en träningshelg.
Hästen är transporterad två gånger & det har gått bra men sparkar i väggarna innan man börjar köra, har då inte haft något skydd. Hästen är barfota.
Det jag undrar är vad jag ska ha för skydd på hästens ben, har inte erfarenhet av att linda.. Vad finns det för olika typer av skydd & vad har de för funktion? Kan man använda equigardbenskydd?
När använder man boots?
Hur ser jag vilken storlek jag ska ha?
Vilken sorts grimma använder ni?
Hur kort ska jag binda upp hästen?
Annat tänkvärt tas gärna emot :)

Sv: vad ska jag tänka på vid transport?

Är hästen inte van vid skydd sedan tidigare och dessutom barfota hade jag absolut struntat i skydd.

Använd en hållbar grimma som hästen inte kan komma loss ur, en lös häst i transporten brukar betyda skador och katastrof. Själv tycker jag bäst om lädergrimma med rejäla spännen. Hästne ska bindas så den kan använda halsen och huvudet att balansera med, d v s inte för kort. Men heller inte så långt att den kan ta bak huvudet och sedan komma under bommen.

Glöm inte ta med kniv, extra grimma och extra grimskaft. En longerlina kan också vara skönt att ha när man ska lasta av.

Sv: vad ska jag tänka på vid transport?

Oskodd häst som är ovan vid skydd, då kör jag utan. Har aldrig varit ett fan av transportskydd, upplever att de sitter dåligt, skyddar dåligt och ingen av mina hästar har verkat tyckt de är bekväma att ha på sig. Jag kör alltid mina med neopreneboots och vaddstycken+bandage om de behöver. Boots har jag alltid på skodd häst och det är för att undvika trampskador, främst vid i- och urlastning, samt självklart om hästen är trampig i transporten.
Har alltid lädergrimma för att undvika bränn/skärsår om hästen drabbas av panik och börjar kasta sig.
Det bästa sättet att binda hästen är att göra detta i transportens främre vägg, och inte vid sidan om huvudet. Det som kan hända om hästen binds i sidan är att vid en krock/väldigt kraftig inbromsning så kan hästen skada nacken om grimskaftet är kort bundet. Detta sker inte om hästen är bunden framtill.
I övrigt så har jag aldrig hönät i transporten. Risken finns att hästen får foderstrupsförstoppning eftersom den ofta kan vara lite nervös, torr i munnen osv. Ska du åka långt så stanna efter vägen för att vattna och ge mat. Mat behövs dock sällan om det inte rör sig om flera timmars resa.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat