Vad ska jag ta mig till???

taccotad

Trådstartare
Kan ju börja med att skriva att jag har ringt djursjukhus men de tyckte jag skulle avvakta till torsdag för att då prata med veterinär. Enligt personen jag pratade med var det inget akut.

Nu till mitt problem. Har en fjordhäst som började hosta i torsdags/fredags nån gång. Låter inte slemmigt och är inte snorig.
Utan är mer torrhosta. Till en början hostade han kanske nån gång i timmen, men nu är det uppe i nån gång i minuten. Han verkar inte vara påverkad i övrigt av det.
Har gått korta rundor med honom och då tycker jag han hostar mer när han väl börjar röra på sig för att det sedan avtar en del.

Han går på lösdrift. Äter hö som jag vattnar inför varje måltid. Ska efter sommaren börja ge honom ensilage. Höet som han äter nu är samma som han ätit sen september månad.

Fick tips om att ge slemlösande, men det känns som att det inte kommer hjälpa när han har mer torrhosta.

Känns som jag inte kan vänta tills torsdag. Att ta ut vår vanliga veterinär hjälper nog inte heller så mkt eftersom han inte har kunskap eller möjlighet att undersöka sånt här.

Ännu en fråga angående ensilage, hur länge kan en stor rundbal vara öppen innan den blir dålig? Jag har bara fjordingen och två minishettisar så jag är lite fundersam till hur fort en sådan bal tar slut...

Jag kan inte sluta fundera på denna jäkla hosta! Kan jag göra något för att underlätta för honom iallafall fram till torsdag för att sen förhoppningsvis få mer råd av en veterinär.

:cry:

Sv: Vad ska jag ta mig till???

Jag kan svara på din ensilagefråga iaf ;) De ska helst göras slut på inom en vecka, men du kan köpa småbalar i stället, jag har en kompis som gör så och de tar ju slut fortare.

Sedna har jag också hört att det inte hjälper att vattna höet. Isf får du sänka ned det i vatten ungefär en 1/2 timme innan fodring.

okej, då blir det till att sänka ner höet! Tur att man är hemma och kan göra detta!
Hur funkar det om man blöter morgonhö och lunch-hö samtidigt (på morgonen) och sen lunh-höet droppar av sig fram till det ska ätas. Försvinner effekten då eller?

Enligt SLU :Hur länge en bal kan stå öppen beror på hur den hygieniska kvaliteten på ensilaget är vid öppning av balen, omgivande temperatur och luftfuktighet samt ensilagets ts-halt. En öppnad bal som börjar bli varm skall man se upp med, eftersom varmgången i sig är ett tecken på att förskämningsprocessen har satt igång.

Ett riktmärke kan sägas vara ungefär 10 hästar för att en storbal skall gå åt på tre till fyra dagar, men det beror givetvis på hur många kg ts det är i balen. Räkna ut hur mycket ensilage varje häst äter per dag, och lägg sedan ihop vad alla hästarna tillsammans äter på tre dagar. Då ser Du lätt om Ni klarar att göra slut på en storbal under tre dagar, eller om balar av mindre format är ett bättre alternativ.
----------------
Prova att ge honom vitlök.Funkar bra på mina och var lindrande för mitt kvickdragsto.

Senast ändrad:

Det Du tycker låter som torrhosta kan lika gärna vara hårt slem som han inte lyckas hosta loss. Så att prova slemlösande är nog kanske ingen dum idé ändå!

ameo skrev:
Det Du tycker låter som torrhosta kan lika gärna vara hårt slem som han inte lyckas hosta loss. Så att prova slemlösande är nog kanske ingen dum idé ändå!

skulle säga precis samma sak!!!

Tack så mkt för era svar! Fick idag rådet av en annan veterinär att använda acetylcystein (lägga i 7 st i lite vatten och blanda i maten). Tydligen samma effekt som bisolvon, enligt honom.
Jag hoppas innerligt att detta hjälper! Om inte annat så kanske veterinären på djursjukhuset kan skriva ut ett recept på riktig slemlösande medicin till häst.

Usch, man mår ju så dåligt själv när det är något fel på ens lilla djur!

Acetylsystein är faktiskt BÄTTRE än bisolvon =) (Som utgått ur sortimentet till häst btw)

jo, att bisolvon inte finns att få tag på vet jag...har testat! Nu har min häst iallafall fått i sig acetylcystein och han slurpade det i sig för glatta livet, skönt att ha en glupsk häst! Under den stunden jag var ute (ca 15 min) så hörde jag inte en enda hostning, alltså en förbättring sen tidigare idag. Hoppas nu detta hjälper så han får upp det evetuella slemmet.

Okej, nu har jag suttit ute i mörkret hos hästarna för att höra hur hostan lät. Satt där ca 30 min och inte en enda hostning...
Var faktiskt mysigt att sitta ute hos dom i lösdriften, hosthästen stod i dörröppningen och spanade och en av minishettisarna låg och vilade längre in, dessutom hade jag sällskap av en katt i mitt knä. Kändes så härligt att sitta där inne när regnet smattrade på taket. Hade nån sett mig hade de väl undrat vad jag gjorde ute mitt i natten i pyjamas, gummistövlar, jacka och mössa.

Nu har jag ytterligare en fråga, veterinären sa bara att jag kunde ta 7-8 tabl i ett halvt glas vatten och sen ge hästen, men jag har ingen aning om det bara är EN gång om dagen eller två kanske... Får inte tag på veteriären heller så jag kan inte fråga honom.

Någon som vet?

Nu hostar hästen upp slem iallafall. Så förmodligen var det väl slem som satt väldigt hårt innan därav "torrhostan".

Fortsätt försök få tag på din vet. då man inte ska dosera efter andras erfarenheter, utan efter rekommendation från fackmän. :)

Vad bra att slemmet verkar ha släppt!

Funderade bara på en orsak till hostan...
Kan det vara så att han är allergisk? Börjar ju knoppa sig ute nu.
Vet inte om hästar kan bli allergiska mot tex pollen, men vet att tex kvickdragshästar blir värre vid den här årstiden.

jo, det där med allergi har vi också funderat på. Ska ringa till djursjukhuset i morgon och prata med en veterinär där så får vi väl se vad som den kommer fram till.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 275
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 577
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 867
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka