Vad ska jag plantera för bär(buskar)?

Jag har vinbär - svarta, röda och vita. Hallon i en liten häck. Två buskar blåbarstry :d. Två sorter för de ska befrukta varann.
Funderat på Aronia men äter ju inte socker så jag har avstått
Sen har jag dessutom krikon, plommon och körsbär.
Glömde - krusbär.
Stora röda och väldigt goda. Fanns förvildade bakom uthuset.

Var tänkte du ha dom?

Jag älskar mullbär men har inte plats själv ^^ annars gillar jag hallon och blåbär som heter Putte och Emil, har båda sorterna och de är väldigt goda ☺️
Det finns toppympade hängmullbär, det kan du kanske få plats med :)

Mot söderväggen (om dom trivs där)
Tack för tipset ger hallonen bra med skörd?
Jag har haft hallon förr men fick bara sådär 20 bär per säsong på busken 🙈
Mina hallon ger jättebra med skörd! Sort okänd tyvärr.

Jag har hallon, röda vinbär, svarta vinbär och amerikanska blåbär hemma. Blåbären växer fantastiskt bra men lite tveksamt på hur mycket vi egentligen äter av dem :rolleyes:
Krusbären tyckte ingen om och då de växten i rabatten med rutschkana grävde jag bort dem nu.
Taggar och barn är en dålig kombo.

I sommarstugan är det hallon och vinbär, gamla buskar som ger god skörd :)

Det finns ju en mängd olika sorter, som smakar olika. Flera av hybriderna smakar väldigt annorlunda från sorterna man kan köpa i fruktdisken.

Håller med, stor skillnad på bär å bär ☺️
Efter att ha läst i tråden var jag tvungen att kolla vilka sorters blåbär vi har. Har Putte, Emil och Northblue. Av dom är min favorit att äta direkt från busken Emil, ger, enligt mig iaf, lagom sötsura bär.

Var tänkte du ha dom?

Jag älskar mullbär men har inte plats själv ^^ annars gillar jag hallon och blåbär som heter Putte och Emil, har båda sorterna och de är väldigt goda ☺️
Mullbär kan du spaljéa om du vill hålla den kort :) Man kan beskära hårt som buske också, det behöver inte bli ett träd :)

(Vårt mullbärsträd är ett stort, men inte det största jag sett!)

I min förra trädgård hade jag:

Hallon
Svarta, röda och vita vinbär
Röda krusbär
Björnbär
Amerikanska blåbär
Victoriaplommon
2 sorters äpplen (vet inte sorterna)
Rosenkvitten
Prydnadskörsbär (heter kanske nåt annat, men såg ut och smakade som körsbär)
Jordgubbar

Jag drömmer om de där plommonen än idag. Hoppas kunna få in ett eller ett par såna träd här också.
Jag älskade den trädgården. Den var anlagd av en trädgårdsmästare för 50 år sen. Det var så nice att bara kunna släppa ut barnen där och se dem plocka allt möjligt gott hela somrarna <3

Mullbär kan du spaljéa om du vill hålla den kort :) Man kan beskära hårt som buske också, det behöver inte bli ett träd :)

(Vårt mullbärsträd är ett stort, men inte det största jag sett!)
Jo, har sett en del spaljerade i Skåne. Men har ingen vettig plats att göra det på. Den platsen det kunde gått på hade blivit vid vår uteplats men tycker mullbär skräpar en del så tror inte jag vill det. Men om jag inte kan få hem ett litet träd kanske jag får tänka lite mer på det ☺️

Jo, har sett en del spaljerade i Skåne. Men har ingen vettig plats att göra det på. Den platsen det kunde gått på hade blivit vid vår uteplats men tycker mullbär skräpar en del så tror inte jag vill det. Men om jag inte kan få hem ett litet träd kanske jag får tänka lite mer på det ☺️
Ja det blir lite skräpigt under! Vårt står på en väl vald plats med det i åtanke.
Kan rekommendera att lägga byggplast under och skaka ner bären när de börjar mogna, då släpper allt som är redo 😁

Svarta vinbär är vansinnigt goda!! Jag har Öjebyn och Storklas och får mängder av ljuvliga bär varje år. Jättenyttiga är de också!

Krusbär är underbara men krusbärsmalens larver kaläter mina buskar hur jag än bär mig åt och spanar och plockar dem….

Hade allåkerbär några somrar men var lite besviken på smaken som inte alls var som de vilda åkerbären…. Dessutom flyttade mördarsniglarna in….

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
743
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: tanten
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många... 2
Svar
24
· Visningar
860
Senast: Tilly_85
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 295
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31