Vad ska jag kolla!

T

TurboDevil

Min lilla pålle har helt plötsligt förändrats när man rider honom. Han har gått från att vara väldigt lätt att få ner i trevlig lång och fin form till att barta gå med näsan i vädret och inte riktigt vilja gå ner. Han går ner en stund för att sen gå upp igen. Jsg ska prov atat rida ut ett par dagar för att se om han kanke bara är uttråkad. Om det inte hjälper så får farbror doktorn komma. Jag vill kolla rygg ev. hältor tänder är det något mer som jag ska kolla upp. Vill verkligen inte att han ska ha ont och om inte veterinären hittar något så får vi kolla sadlen och om det inte är där massör osv. Vill verkligen vara på den den säkra sidan att det inte är något som är fel. Om det inte är det så är det ju givetvis tränare som gäller.
Men snälla någon kan väl hjälpa mig och säga vad jag ska kolla med veterinären så att jag har ett hum förutom de vanliga sakerna som tänder rygg hältor mm :(

Låter precis som om det är en kiropraktor du ska ta ut... (Om det inte har med tänderna att göra förstås)
Problemet med veterinären är att de ofta bara behandlar symptomen och kanske missar ursprunget. Du kan ju känna, klämma på nacken, halsen, manken,ryggen, rumpan och se om han reagerar.

Du ska först och främst kolla ryggen på honom, för det låter som om han vill "komma undan" genom att köra upp huvudet. men det är också en bra idé att kolla så han nte har något i benen, för ryggproblem leder ofta till snedbelastning som i sin tur kan leda till hälta. men vad du än gör: Låt en VETERINÄR titta på honom först, kanske behövs det röntgen? Alternativmedicin är precis vad det heter, ett alternativ när man väl hittat skadan. Lycka till!

Där är inte du och jag överens... Kanske för att jag varit med om alltför många skräckhistorier där hästar varit inne på klinik och blivit sprutade både här och där (skräckexemplaret nr 1 blev utdömd!) när det egentliga felet suttit uppe i nacken, manken eller ryggmusklerna och hästarna har gått och kompenserat så att andra skador uppstått!!! Nä hellre tar jag ut en kiropraktor först som kollar hästen hittar han ingen orsak till felet så blir det veterinären. Sen ska vi ju inte tala om att veterinärer verkligen vet att ta betalt... Men det är en helt annan diskussion!!!

Så ni tycker att jag ska ta upp kiropraktor först av alla. Hade en häst i mitt förra stall som betede sig väligt mysko, högg efrter folk och var allmänt tjurig. Så kiropraktorn fick komma. Det visade sig att hon gick med kronisk huvudvärk. Han rättade till felet och det blev en helt annan häst. Vet ni någon stans där man kan få kontakt med en?Vill som sagt inte att det ska vara några fel som kan ordnas lätt om de upptäcks i tid!!! :( Vill heler inte att min lilla pålle ska gå omkring att ha ont. det ska vara kul för båda att rida!!

Vill absolut stödja Remi i att ta ut vet.i första hand!
Välrenomerade hästvet. har def.en gedignare utbildning!
Allternativmetoder är precis vad det heter.

Hur tränar du hästen nu?Tömkörnig och dyl?Vad är det för sorts häst?Är hästen tränad kontinuerligt under lång tid?
Sitter sadeln riktigt?Det finns många frågetäcken.
Kanske kan du berätta lite mera.
Stally

Det är en halvblods kille på 10 år. Han har inte blivir rider regelbundet nu pga av skada som läkte för ca 2 veckor sedan! Har precis bytts tall nu pga sommarbete. han har också bytt sadel och det är den jag är orolig ölver att den inte ligger ordentligt.Men det konstiga är att han förändrades över en dag, red honom ute i skogen på en volt, då jobbade han väligt fin och min kompis berömde oss för att det gick så bra. Dagen efter gick han ett väldigt enkelt pass på banan med endast långa tyglar och inga krav och han ölskade det. Sen 2 dagar senare så skulle moin kompis testa honom och det var då han började. han vägrade söka sig neråt och han verkade allmänt tjurig. Jag tänkte inte mer på det för alla kan vi ha våra dåliga dagar men när det hände idag också när jag själv red så blev jag orolig!Vet nu verken ut eller in e orolig och kanske bara i onödan men endå vill bara min hästs bästa!

Om mina hästar vilat brukar jag skritta dom i ca.2veckor så gott som dagligen.1 tim ca. i skogen bara.
sedan brukar jag skritta 10-20min,jogga om underlaget tillåter,galoppera lite,skritta av 10-20min.
Sedan lägger jag in lätta klättringsövningar 1 ggr./vecka,2pass på volten/vecka (ej för nära inpå).
Så.sm.om tömkörning 1pass/vecka,osv.
Detta kör jag med just en 10årig halvb.häst som varit en riktig trashank.Dock ämnad för dressyr(lättare hopp)
Om hästen varit skadad har ju kanske muskelsättningen förändrats,sadeln hamnat ur läge?
Din häst kan ju ha träningsvärk,jag tycker oftast hästarna är mycket fina när man inte ridit på ett tag,sedan får de snart spänningar.
Vänl Stally,vill ändå tillägga att man precis som på mäniskor,ofta behöver träna sig igenom många skador,en bra igångsättning ökar chansen att hästen skall må bra och är på sikt billigare en alla altewrnativmetoder.

Jag är lite kluven i det där med att ta ut vet först eller inte, just för att dom så ofta behandlar symptomen och inte hittar källan. Men, om man fått sekundära problem, tex hälta, måste dom förstås åtgärdas liksom ursprunget till det onda. En synpunkt till är ju att equiterapeuter/kiropraktorer/massörer mm är skyldiga anser jag iaf att tala om ifall de tror att det finns något som behöver behandlas vet.medicinskt. Etiskt sett så bör de inte behandla en häst som misstänks ha något vet.medicinskt problem. Tyvärr har inte alla den moralen.

Det jag menar med detta är att hästen kan ha ont i ryggen som kommer från en hälta, eller den kan ha en hälta som kommer från ryggen. Men för all del, även om vet hittar något fel (om du nu börjar där) så kan det mkt väl löna sig att ta ut ngn alternativmedicinare sen. Börjar du i andra ändan så kanske du får ta ut alt. medicin. först, sedan ev vet och därefter alt. medicin. igen. En halt häst får automatiskt ont i kroppen (muskler) så länge hältan kvarstår.

Svammel svammel :D gör som du vill, men ha en nyttig skepticism till behandlingarna och gå lite efter din intuition. Är du inte nöjd/tror att felet inte hittats, gå vidare.

För ett tag sedan hade Ridsport,ett m.k.t läsvärt och tänkvärt repotage om allternativbeh.(skall se om jag kan hitta det).Bara rakt av fakta.

Att jag är skeptisk beror på att jag är gammal veteran som sett olika hästallternativbeh. hästpratare o dyl.poppa upp som svampar ur marken.Allt medan hästägarna gärna betalar vad som helst för att få sina älsklingar iordning.

Men,dom är oftast inte beredda att "betala" med svett och eget arbete,rent sagt bondförnuft.

Jag har arb. och ägt ridhästar ,travh.,galopph.Och har därför sett att en väl upplagd konvalecens är A o O i all träning av alla typer av hästar.Tiden man tar på sej är oxå oerhört viktig.Att träna upp hästen efter skada eller sjukdom på ett stärkande sett går inte att köpa för pengar.

de som inte förstår detta kan betala hur många vet. eller allternativbeh. som helst deras hästar kommer inte att hålla.
En del vars hästar varit dåliga sätter igång hästen alldeles för snabbt,den får inte en chans att bygga upp sig.
Då hjälper inga "hokuspokus"metoder.
Har sett många fall av detta som ledit hästen rakt ned i graven.

Kontinuerlig stärkande omväxlande träning är medicinen.

Skulle nu kunna berätta om olika hästar ,men det kanske inte är någon som ens orkat läsa detta....... :(

Hästen hade bara haft en svullnad och ett litet sår så det var inget allvarligt..vila ca en vecak för att svullnaden skulle gå ner.Han har heler inte visat något när vi böjde honom och han har inte haft ont i sår eller på svullnad. han har blivit igångsatt lugnt och han tappar ej kondition så fort. Det enda jag är förvirrad över är att varför han ena dagen går jätte bra ett par dagar för att sedan gå rätt ner och vägra? Han verkar ej ha ont i musklet för övrigt det är bara det där att han inte vill gå ner och att han inte är sig själv riktigt!

Hej igen!Har du tempat honom,
kollat magen,kollat så han dricker ordentligt,tittat så han inte har nåt spec. i munnen?Har han saltsten?
Har du ridit idag?
Du kanske kan pröva att tömköra istället för att rida och titta om han rör sig normalt.
Det är ju svårt att råda när man inte ser honom ,men om det inte är n.g.t speciellt som hänt honom kanske han fungerar snart igen.
Jag har haft några som helt plö.gjort som han den ena hade att stort sår på tungan.
Vänl.S

Prova med en morot el annat godis om han kan böja halsen/huvudet ner mellan frambenen och bakåt till höftknölarna!
Om det inte går lätt har du säkert"felet" i nacke hals!

Prova även att lyfta lätt (inte upp på ryggen) på svansen och snurra den runt ett varv åt bägge håll.
om det inte går lätt har du säkert "felet" i ryggen!

Ring sen Chiropraktorn/Massören , är den seriös får du reda på om du behöver till Vet!

Har nu hittat articklarna om alternativa beh.
Ridsport nr.21/2002.nr.23/2002.
Mycket utförligt och välskrivet!Kanske kan du beställa dessa från Ridsport.

I Lathund för dig som vill använda alternativa terapier står bl.a. :
Rimligt sett kommer det att dröja länge innan vi får en legitimation av alternativbehandlare och även innan metoderna kommer att vara tillräckligt prövade för att veterinärkåren ska anamma dem i någon större utsträckning.därför måste vi vara kritiska i valet av utövare.Några tips:
(Skriver här bara några av tipsen)
Nr 1)Låt alltid en vet. göra den första undersökningen av en sjuk eller skadad häst och ställa diagnos.
Nr 5)Gå inte med på beh som avser injektion av örter eller homeopatika (det är förbjudet).
Detta var bara utdrag ur en mycket läsvärd artickelserie.
Om det är något spec. du vill veta ang. förs.frågor ell. så står även detta.
Välvilliga,Stally :)

Jag går emot alla andra och tycker att du ska ställa dig frågan vad du anser är form och hur du gör för att få hästen dit. På din beskrivning låter det som om du med rätt form menar huvudets position. Det kan vara värt att tänka igenom hur du rider, på vilket sätt du rider, varför och vad målen är. Alla gör vi ju våra misstag, det kan vara bra att stanna upp och tänka efter.

Sen kan det naturligtvis vara så att hästen har något form av fysiskt hinder, det skadar aldrig att kolla upp.

Nirak

Läs hela tråden.Har själv gått på hennes egen ide om att träna hästen omväxlande,och att det kan vara medicinen.
Men hennes fråga rörde vad hon skulle fråga vet.o.s.v.
Vänl.Stally
(men förstår om du inte orkar läsa allt :))

Massörer och kiropraktorer är jättebra, men du måste tänka på att de (iaf massörer) är friskvård, inte sjukvård. Så veterinär först, och ger denna sitt ok ta så ut massör och ev. kiropraktor. Jag ser inte massage och kiropraktik som ett alternativ utan ett komplement till den veterinära vården, som inte räcker till alla gånger, eller bara lyckas bota symptom istf. orsak.

Nej jag tänker fgaktist inte mycket på huvudets position..det jag är orolig för är att det sitter i rygg eller bakben med tanke på att han inte riktigt vill ner. Att han kröker på nacken vet jag att det inte betyder att han går i form!!Jag vet när min häst går i form och hur jag ska få honom att göra det och jag märker också att han inte är som han ska. Det var därför jag ville rådfråga om veterinär massörer mm!!

om jag inte har fel så är en kiropraktor utbildad han också. för det ska till mkt kunskap för att trycka på rätt muskler och dra i rätt ben. och då menar jag en vettig kiropraktor, ingen skojjare. men det finns ju skojjare inom vet.yrekt åskcå iof...

Men en vet får nog titta först. tycker jag

Jo men det är ju det jag menar med att man måste vara lite skeptisk i sin bedömning av en behandling, det kan mycket väl gälla en veterinär också. Ibland räcker det tex med att ge sig av till en annan veterinär. Men ofta missar veterinärer muskulära problem, och eftersom ben och muskler oftast hänger ihop kan det gå fortare att få en ond cirkel bruten om man får någon att fixa "resten av hästen" med.

Klart det är lätt att ha för bråttom, men det gäller inte bara konvalecens, det gäller även träning av unghästar/otränade hästar liksom fulltränade hästar. Det är nog det absolut svåraste som finns, att hålla sig på en lagom nivå. Många som har topptränade hästar (inom alla discipliner) påstår ju att det tar ett visst antal hästar att mer eller mindre misslyckas med innan man lär sig vad som är lagom. Tragiskt men troligen sant.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd