Vad ska jag ha i min rabatt??

bettysmatte

Trådstartare
Jag har äntligen tagit tag i att "städa" rabatten närmast huset på ena sidan. Eftersom varken min man eller jag är trädgårdsintresserade så hade rabatten växt igen såpass att det var till att gräva ur grästuvor och nässlor...:o

Men vad gör jag nu? Vill plantera något som sköter sig mestadels själv, som inte blir för stort och fuktigt eftersom det ska växa nära husgrunden, och som gärna "kväver" ogräs. Förre ägaren hade pioner och ormbunkar i rabatten men jag tycker att det blir alldeles för blött och kladdigt så nära huset!

Förslag mottages tacksamt :) !!

Du kan sätta betongplattor eller liknande närmast huset så planteringen kommer en bit ifrån.

Ormöga är en förtjusande perenn som blommar med blå eller vita förgätmigejliknande blommor nu i maj. Den blir cirka 10 cm hög och breder ut sig med tiden. Daggkåpan är tacksam i rabatten och är lätt att kombinera med andra blommor. Lungörten har fint mönstrade blad och blommar tidigt. Bladen utvecklar sig bäst efter blomningen och täcker marken bra. Kaukasisk förgätmigej är också en hit, särskilt sorten 'Jack Frost' tycker jag är läcker. Dessvärre gillas den av sniglar om man har sådana. Man kan göra en vätska genom att koka vitlök som man kan spruta på mot snigelangrepp (har dock inte receptet till hands).

En del nävor har marktäckande egenskaper men man kan med fördel välja att även plantera några ruggar av de som blir lite högre också så man får lite variation på höjden. En platt rabatt är inte så intressant.

Kul med lite tips!

Fick googla alla växter du föreslog för att se hur de såg ut - SÅ bra är jag på växter... ;) Ormöga (men VARFÖR heter den så - usch!) var ju jättefin :)!

Jadu, jag har faktiskt inte aning om varför den heter så.

En sak till: Plantera gärna lökväxter mellan perennerna, typ krokus, påskliljor och sånt.

Nu har jag själv kommit på att det kunde kanske vara kul med lite örter där! Basilika, timjan, etc. Och kanske lavendel? De är ju både fina och kan användas till lukta-gott-saker... :)

Bra idé! Är det ett soligt läge så är det perfekt. En sak att tänka på är att inte blanda fleråriga och ettåriga örter utan odla dem var för sig. De har olika krav på gödning. De ettåriga kräver mer och om de får vad de vill ha blir det för mycket för de fleråriga och vice versa. Basilika är också väldigt värmekrävande och trivs bäst under en huva av fiberduk. Inte så snyggt kanske men väldigt praktiskt. Lavendel är rätt enkelt, man bara klipper ner den på våren och sen är det inte mer med det. Klippet kan man göra sticklingar av. För mig har det gått bäst om jag blandat såjord med mer sand som jag stuckit sticklingarna i. Det är händigt att ha små bebisplantor att ersätta gamla plantor med eller sådana som fått för mycket stryk av vintern.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Jag är fullkomligt nybörjare på det här med trädgård men eftersom jag förnärvarande inte har någon häst har trädgården istället fått...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: cowgirl81
·
Trädgård & Växter Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den...
2
Svar
28
· Visningar
5 250
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?