Vad ska jag göra?

F

Flubb

Eh, jag visste inte vart jag skulle lägga tråden men någon snäll moderator får flytta på den om det behövs :)

Jo nu till saken, det är så att jag har en medryttarponny på 129cm i mkh och jag är lite för lång för honom men vikten är absolut inga problem, väger 46kg och är 160cm lång.
Vi har utvecklats enormt mycket under tiden då jag ridit honom. Har lärt han i princip allt han kan.
Vi gick från att kunna hoppa 30cm till 70cm + väldigt mkt inom hoppningen, hoppa bana, hoppa studs osv.
I dressyren lärde jag honom galoppskänkeln eftersom han inte kunde den, (och nästan allt han kan inom dressyr)
Nu sista tiden har vi haft det väldigt kämpigt eftersom allt stannade i utvecklingen och vi låste fast oss. Det gick bara dåligare och dåligare, men efter att jag rest bort 1 vecka och kommit tillbaka till honom så går allt uppför. Det känns som om han verkligen försöker förstå sig på mig från marken.
I dressyren börjar han komma tillrätta med formen, börjar söka sig neråt och har mer power i baken och verkligen vill arbeta.
Detta känns då sorgligt eftersom jag bestämde mig i höstas att jag skulle sluta efter sommaren men jag vet inte om jag klarar det.
Han är den som har hjälpt mig mest under de tiderna då jag mådde dåligt.
Han var min enda tröst och kompis och nu känns det som om jag kmr överge honom om jag slutar. Jag vill inte sluta som medryttare heller nu när det går som bäst för oss!
Jag vet inte vad jag ska göra för om jag slutar på honom kommer jag sluta rida helt, jag kommer aldrig kunna bygga upp ett så starkt band med en annan ponny. Jag vill inte ha en ny medryttarponny för i slutändan kommer jag ju inte fortsätta rida den heller så då blir det ju en 3e gång att ta farväl av en väldigt god vän..
En egen häst hade varit lösningen, då hade jag kunnat börja om från början och verkligen lägga all min tid på ponnyn utan att behöva sluta efter några år.

(Har jobbat som fan för att få detta band jag har till denna ponnyn, men nu känns det rätt onödigt) Fast endå inte eftersom jag har fått en väldigt speciell vän.

Vad ska jag gör?:confused::crazy:

Sv: Vad ska jag göra?

Ingen kan ju säg hur du ska göra, mer än du själv.
Men för att komma med lite att tänka på...
Du har kommit långt med ponnyn, hade det inte varit för dig hade han inte kunnat det han kan idag och inte varit den ponnyn han är idag. Om du väljer att sluta med honom så kommer säkert någon annan att få chansen att lära känna ponnyn och eftersom han är en liten ponny kanske han blir en bra läromästare åt någon.
Du kan ju alltid prata med ägaren och fråga vad de har för planer, vet man det är det oftast lättare att fatta ett beslut (det var så jag fattade mitt beslut) Vet du att han kommer till ett bra hem så är det lättare att ta farväl. Om du vill kan du fråga om du får behålla kontakten med ponnyn. Även om han skulle säljas så kan du be att få hälsa på eller hålla kontakt via brev/mail. Kan ju vara kul att se hur hästen har det.

Om du bestämmer dig för att skaffa en ny häst, egen eller en ny medryttarhäst, så ska du veta att det kommer inte bli samma sak som med denna hästen men för den sakens skull så behöver det ju inte bli sämre.
Så är det ju med allt, vänner, djur och sånt. Man älskar ju alla på olika sätt men oftast så kan man ju hitta en ny vän/djur att älska efter att man lämnat sin förra. Även om det kanske är svårt att tro att man någonsin kommer hitta någon annan häst som man känner så mycket för så blir det faktiskt oftast så.

Känn efter lite, funderar du på att skaffa häst så börja kika runt lite. Hittar du en som du verkligen gillar så kommer det förmodligen vara mycket läppare att gå vidare från denna ponnyn. Speciellt om du vet att ponnyn har det bra.

Om de ska leta efter en ny medryttare kan du kanske fråga om du kan hjälpa till. Har du varit medryttare länge så vet du förmodligen en hel del om hästen och kan då vara en bra hjälp för att få igång den nya medryttaren och hjälpa hen att lära känna ponnyn.

Hoppas att det var till någon hjälp. Såna här beslut är alltid väldigt svåra, men ta tid att tänka igenom det, och försök att prata igenom det och bolla tankar med någon. Har du ingen där hemma kan du ju göra det här.

Lycka till.

Oj vad jag känner igen mig!
Jag har gått igenom ett antal medryttarponnis genom åren. Det värsta var när jag var 14, då hade jag så nära band med en ponny, precis som du beskriver, och den hade också gått framåt väldigt i sin utbildning. När den såldes blev jag så ledsen att jag bestämde mig för att sluta rida helt, men kärleken till hästarna visade sig vara för stark, och när jag fick ett erbjudande om att rida en annan ponny nappade jag på det. Den slutade jag rida eftersom ägarna var lite knepiga men därefter skaffade jag ännu en medryttar/foderhäst. Och när den avlivades köpte jag mig faktiskt en egen ponny. (Mina föräldrar hade vid det här laget börjat tycka synd om mig, och de stod för stallhyra etc för den egna hästen).

Det är ju så när man inte har egen häst (är åter hästlös) att man är väldigt utelämnad till andra männskors planer och beslut.

Det gör ont att älska, och det kan kännas som att man aldrig vill se åt en häst igen när man förlorar dem man älskar mest, gång på gång. Men jag råder dig ändå att fortsätta rida, antingen på ponnyn du har nu, eller på något annat vis. En vacker dag har du möjlighet att skaffa egen häst och då kommer du ha mycket nytta av att ha fortsatt rida, och ha ridit många olika hästar.

Hoppas det går bra för dig!

Ptja. Förr eller senare måste du ändå sluta rida hästen. Du är redan för stor och du kommer säkerligen växa lite till.
Kanske bäst att sluta när ni är på topp?
Även om jag förstår att det känns jobbigt.

Det är ju så med hästar, oavsett om man är medryttare eller ägare, att man nån gång måste skiljas från hästen. De har kortare liv än oss och råkar då och då ut för skador som gör att man måste ta bort dem tidigare.
Man måste ibland sälja hästen för att man inte passar ihop eller för att man växer ur den.
Osv.

Om jag vore du skulle jag leta efter en större ponny att rida, eller börja rida på ridskola eller liknande.
Tycker inte man ska överge sitt intresse helt bara för att man slutar vara medryttare (Du kommer ju säkert kunna hälsa på hästen, den försvinner ju inte :) )
Om det kommer en ny medryttare på hästen kanske du kan hjälpa den att komma igång med hästen?

Tack för hjälpen alla som svarat :)

Jag har bestämt mig att rida honom 1 år till eftersom jag inte kommer växa mer, så då vet jag att jag inte kommer bli för lång för honom.
Jag ska ju börja 9:an till hösten och om jag slutar på honom så kommer jag inte ha något annat att göra på fritiden, och jag mår jättedåligt när jag inte håller på med hästar.
Jag vill heller inte rida på ridskola, för jag lär mig inte så mycket där. Utan jag och ponnyn då har utvecklats enormt mycket båda två när vi tränat för tränare.
Och jag tycker att det är onödigt att leta ny medryttarhäst om jag sedan måste sluta inom ett halvår, för det tar ett tag för mig att lära känna en häst lika bra som jag lärt känna honom.
Så därför har jag bestämt att jag ska fortsätta rida honom, om han då inte säljs eller om ägaren inte lämnar ut honom på foder eller något liknande.
För jag vet ju själv nu att det inte är något fel på våran balans. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur