vad ska jag göra

Ï

ïcatanten

ska sälja min häst, och idag var det en familj och provred.
usch säger jag bara. direkt när dom hoppade ur bilen fick jag en klump i magen. jag vill för mitt liv ínte sälja min häst till dom.
jag bara hoppades att hästen skulle vara dum och trilskas med dom,
men han var som en liten solstråle, typiskt!!
familjen är iaf jätteintresserad och jag vet inte vvad jag ska göra
jag är för feg för att säga att jag inte vill sälja honom till just dom

Sv: vad ska jag göra

Det är ju din häst, och du bestämmer! Gå inte och gör ngt som du får ångra!! Varför var inte den familjen bra?

Säg att det varit dit en annan som bodde mycket närmare,så då hade den förköp eftersom du då kan hälsa på ofta..

Eller säg bara att du vill att det ska komma fler och kika innan du bestämmer dig,det är ju trots allt din ögonsten!

Vad var det som gjorde att dom som var och kikade inte var ok?

det va en stor familj med hur många barn som helst, som inte såg ut att ha råd att ens försörja sina barn. skrikiga och jobbiga.
hon rökte precis jämte hästen, nää tycker inte om det!
dessutom kunde flickan inte få honom att rns trava, men ändå ville dom ha honom. mamman sa att hon inte ens behöve rida, men dom va så kära i hästen.

Säg rent ut att du inte vill sälja till dem. Så enkelt är det.

Sedan frågar jag mig, utan att ha några detaljer, om du verkligen innerst inne bestämt dig för att sälja din häst och accepterat det beslutet? Ofta får sådana här tankar grogrund i att man velar.

Och det är extremt tråkigt för köpare att komma och titta på hästar som egentligen inte alls är till salu. Slöseri med deras och din tid.

Lycka till med hästen.

Och det är extremt tråkigt för köpare att komma och titta på hästar som egentligen inte alls är till salu. Slöseri med deras och din tid.
Håller med Sjöberga, jag råkade ut för en säljare som ångrade sig dagen innan vi skulle åka på visning, ungefär lika illa. Hade planerat resa (40 mil) och fått mycket information innan. Det här var ett proffs med stor verksamhet. Jag kan förstå om man säljer sin egna (enda) ridhäst men blev skitsur som köpare.

Planera alltid försäljningen, det är ett sätt att förbereda sig. Jag skrev till och med en artikel om hästförsäljning som resultat av mina upplevelser.

Det är din häst. Säg att du har fått en köpare som erbjudit dig en deal du bara inte kan tacka nej till om dom vill veta varför inte de får köpa.:devil:

Man ska alltid lita på sin magkänsla.
Även om man kanske inte riktigt kan sätta ord på varför det inte känns bra. Jag hade dock varit ärlig och sagt det som du säger här; att mamman röker jämte hästen och inte var intresserad av att provrida och att dottern inte fick honom i trav. Att det inte känns bra för dig helt enkelt.
Lycka till //Jezz

Sälj absolut inte hästen till någon som inte känns bra! Du kommer ångra dig resten av livet, nästan..

Antingen så säger du bara att din kusin eller någon kanske vill köpa hästen men inte bestämt sig än. Och du hellre säljer till den.

Eller så säger du som det är ! Sälj inte till någon du inte vill sälja till !

jag har inte sålt hästen. jag pratade med henne igår o sa att det inte kändes bra, att det nog inte va till en så stor barnfamilj han skulle komma utan till någon äldre tjej/kille som kunde utvecj´kla honom.
hon sa inte ens att hon skulle ha med sej alla sina 100 barn vid provridningen, eller ens att hon hade så många, så det blev lixom lite som en chock när det flög ut så många "kattungar" på gården.
inget ont om så många barn, men dom va överallt!

Bra att du var ärlig. Jag håller med dig. Det ska kännas bra vid första mötet. Hoppas hon inte blev sur.

tycker det lät mest som en familj som vill ha första bästa o struntar i resten:( men vad bra att du sa som det var..:bow:

det låter som en köpare som tar första bästa häst dom hittar. Sånna ska man se upp med eftersom det ofta blir problem. Hästen var inte så som dom tänkt sig och vill sedan lämna tillbaka den...

Gå på magkänslan, det blir oftast det bästa!

Ha ha som små kattungar(jag döör vad roligt!!) Man ska alltid gå på magkänsla, jag säljer hellre till lägre pris till någon som det känns rätt med.. Men det är ju inte alltid man har de valen, tyvärr..

Sålde(panik sålde) en häst för 8 år sen, jag ångrar mig fortfarande.

Vad bra att du lät bli o sälja hästen! Tyckte det var modigt och ärligt att säga till dem som det var! /Marre

Senast ändrad av en moderator:

Tycker jag var bra att du kunde säga nej. Likväl som köparen har rätt att välja häst kan väl säljaren utöva sitt veto.
Sålde 3 valpar förra året. Ena spekulanten kom när jag ej var hemma utan dottern tog emot. Min dotter ringde unde visningen och var förtvivlad. Ville ej sälja till spekulanten, som propsade på att få lägga handpenning.
När jag 2 dagar senare kom hem kontaktade jag köparen, berättade att det ej känts bra och förde över handpenningen. Köparen hade åkt 30 mil enkel resa, ändå respekterades mitt/vårt val utan gnäll.
Fann sedan annan köpare som det kändes jättebra med.
Lycka till!

Är du för feg för att säga till dem att du inte vill sälja till dem, så får du ju skylla dig själv.

Annars är man ju inte tvungen att sälja till någon om man inte vill, bara för att de är intresserade. Det är bara att säga att man har en köpare som passar bättre ihop med hästen, eller rentav säga sanningen.

Man kan ju också vara lite diplomatisk...och inte nödvändigtvis motivera varför man inte vill sälja, det kan ju vara oerhört sårande att höra att man har en massa snorungar, röker och verkar allmänt oseriös:(

ÄVEN om det nu skulle råka vara sant så behöver man inte alltid vara så förbaskat brutal och elak att man springer runt och slänger "sanningar" i ansiktet på folk hela tiden.

Äger man hästen har man väl rätt att helt enkelt bara säga att jag har ändrat mig, punkt. Små vita lögner kan ibland vara det skonsammaste för alla inblandade.

Nu har ju TS löst problemet så hon behöver inte oroa sig mer men det kan ju finnas fler som råkar ut för liknande.

Du måste känna att ''dom här människorna kommer ta hand så väl om min häst och jag kommer att kunna slappna av'' Om du inte gör de så vad du än gör; Sälj honom inte!! Du måst vilja! Du kommer att ångra dej, antingen säger du bara till dom att: Jag vill inte sälja till er. Eller så hittar du på en anlednign, typ som: Det är några andra som är intresserade, eller nåt sånt !

Hoppas att allt löser sej, Och LYCKA till!

// Hanna

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka