Sv: Vad ska jag göra?
Det är viktigt att lyssna på sin katt tycker jag, om du känner att hon inte får tillräcklig stimulans inne så kan det ju vara klokt att hon bor hos svärföräldrarna ett tag och provar på utelivet, vissa katter blir ju totalt förändrade och mycket lugnare och mer harmoniska.
Men, ett par tips i all välmening.
Ta det mycket lugnt. Be svärföräldrarna att inte släppa ut henne förrän hon bott in sig hos dem ordentligt, iaf en månad. Hon må vara tuff inne men kan ju bli rejält blek utomhus och har hon inte bott in sig ordentligt hos dina svärföräldrar kanske hon sticker iväg i panik.
Kastrera henne innan hon flyttar. Det kanske ni ändå tänkt, men se till att hon är kastrerad och ID-märkt innan hon börjar bli utekatt, då slipper ni ju oplanerade kattungar, ni slipper också risken att hon börjar löpa vid flytten, för det är vanligt att en flytt sätter igång sådant, vilket i värsta fall gör att hon börjar revirskissa inne i nya hemmet. Dessutom har hon då id-märkning och kan lättare spåras om hon skulle sticka iväg ute, när hon får börja gå ut.
Hoppas det går bra!!
Jag hade en hankatt, kastrerad, som trots att han varit innekatt hela sitt liv (då 1,5 år gammal) så räckte det liksom inte till. Hans stimulansbehov är enormt! Han var tokig inne, rev ner saker, skuttade runt som en tok i tyger och hyllor, å när jag provade selpromenader var det kört. Då skrek han hela tiden och ville ut igen.
Så han fick flytta hem till mina föräldrar som bor intill skogen där han fick bli utekatt. Han är så lycklig!! Men han är en på tusen, det är ovanligt att de har så enormt stort stimulansbehov. Jag har också sagt att den dagen jag och sambon köper hus på landet eller gård, så vill jag att katten bor hos mig igen, men vi får väl se om han vill det då
Lycka till!