Vad ska jag göra?

Bellini

Trådstartare
Har ett jättejobbigt beslut att fatta. Vår katt går inte att ha inomhus! Hon blev biten av en rottweiler i huvudet, och jag "räddade" henne och tog hand om henne. Men det fungerar inte! Hon har ner allt från hyllor, klöser på allt (hon har ett klösträd), far runt som bara den. i har provat att spruta vatten och säga *pssht* när hon klöser på tex sängen osv. Inget fungerar.

Vad ska jag göra? Försöka sälja? Avliva? Går det att få katten lugn?

Känns så hemskt, men vi har tagit beslutet att vi måste göra NÅGOT! :cry:

Sv: Vad ska jag göra?

Hur länge har hon varit inne? Är hon tam? Hur bor ni? Är katten skadad nu eller är den frisk igen?

Hur länge har hon varit inne? Är hon tam? Hur bor ni? Är katten skadad nu eller är den frisk igen?

Hon har bott inne i ca 4 månader. Hon är helt tam och jättekelig. Vi bor i lägenhet mitt i stan, ska skaffa gård, men det först när ekonomin tillåter. Hon är helt frisk, jag tog henne till vet och hon fick antibiotika och något mer. Det enda är att man kan se att ena ögat är lite snett, men bara om man tittar riktigt noga.

Vi trodde det vad en hankatt först (därav namnet Fredrik :p), och tänkte kastrera så hon blev lugnare. När vi sen tittade ordentligt så såg vi att det var en honkatt (pinsamt!!!). Det hjälper bäl inte att få dem lugnare om man kastrerar, är väl bara hankatter som coolar ner sig?

Har du något bra förslag? *desperat snart*

Nja, jag tror inte på en katt-kompis. Hunden och katten leker med varandra så fort de får tillfälle. Och det har inte lugnat honom, snarare tvärtom :crazy:

Hur gammal är katten?
Våra är i olika stadier i livet och således rätt olika i humör och lynne.
Två gamlingar på 11 år har vi som inte gör många knop per dag. Att vända sig från ena sidan av sittfläsket till den andra är väl ungefär det som händer ;)
Yngsta katten är straxt över ett år och han är fortfarande inte "kul" att ha hemma, inte om man vill ha hela möbler iallafall :D.
Han far runt som ett torrt fnöske och hoppar och kutar, klöser inte på möbler (se till att ha många och höga klätterträd så katten kan sträcka ut kroppen riktigt när h*n klöser) men lever allmänt rövare.

Jag kan ärligt säja att ingen av mina katter blivit lugna och sådär riktigt rofyllda före 4 års ålder, före det är det hej baberiba för jämnan.
Dessutom, har de en eller några kompisar att rasa runt med så sparar man på vansinnesrejs över allting i vardagsrummet.

Om du inte står ut med katten och inte hittar ett bra hem skulle jag råda dig till att ta bort den, ingen lider av att vara död men däremot finns det alltför många katter som inte skulle behövt flytta runt så mycket som de gjort.
Men jag tycker nog att de problem du säjer dig ha ofta är en del av att ha innekatt.
Jag har då aldrig haft yngre katter som bara legat och fisit :laugh:

Tak för tips/stöd/info :)

Vi har diskuterat fram och tillbaka här hemma nu. Jag gillar katten jättemycket, och vi bestämde oss för att inte avliva.

Svärfar och svärmor har precis köpt hus och kan ha henne, tills vi skaffat gård (om vi vill ha henne då). :banana:

Så om 2 månader flyttar hon! Känns skönt att vi inte fattade något förhastat beslut.

Vad tycker ni om den lösningen?

Låter som en bra lösning. Min vildkatta var drygt 1 år när jag kastrerade henne och hon är MYCKET lugnare utan hormoner som spökar så jag röstar för kastrering.

Det är viktigt att lyssna på sin katt tycker jag, om du känner att hon inte får tillräcklig stimulans inne så kan det ju vara klokt att hon bor hos svärföräldrarna ett tag och provar på utelivet, vissa katter blir ju totalt förändrade och mycket lugnare och mer harmoniska.

Men, ett par tips i all välmening.
Ta det mycket lugnt. Be svärföräldrarna att inte släppa ut henne förrän hon bott in sig hos dem ordentligt, iaf en månad. Hon må vara tuff inne men kan ju bli rejält blek utomhus och har hon inte bott in sig ordentligt hos dina svärföräldrar kanske hon sticker iväg i panik.

Kastrera henne innan hon flyttar. Det kanske ni ändå tänkt, men se till att hon är kastrerad och ID-märkt innan hon börjar bli utekatt, då slipper ni ju oplanerade kattungar, ni slipper också risken att hon börjar löpa vid flytten, för det är vanligt att en flytt sätter igång sådant, vilket i värsta fall gör att hon börjar revirskissa inne i nya hemmet. Dessutom har hon då id-märkning och kan lättare spåras om hon skulle sticka iväg ute, när hon får börja gå ut.

Hoppas det går bra!!
Jag hade en hankatt, kastrerad, som trots att han varit innekatt hela sitt liv (då 1,5 år gammal) så räckte det liksom inte till. Hans stimulansbehov är enormt! Han var tokig inne, rev ner saker, skuttade runt som en tok i tyger och hyllor, å när jag provade selpromenader var det kört. Då skrek han hela tiden och ville ut igen.

Så han fick flytta hem till mina föräldrar som bor intill skogen där han fick bli utekatt. Han är så lycklig!! Men han är en på tusen, det är ovanligt att de har så enormt stort stimulansbehov. Jag har också sagt att den dagen jag och sambon köper hus på landet eller gård, så vill jag att katten bor hos mig igen, men vi får väl se om han vill det då ;)

Lycka till!
:bow:

Tack för ditt inlägg!

Ja absolut så ska vi kastrera innan.
Då ska jag säga till dem att hon ska vara inne ca en vecka innan de släpper ut henne.
Hur mkt kostar det att ID märka?

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 349
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 229
Senast: Kraxa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 469
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar