Vad ska jag göra?

P

pandaz13

Jag har en islandshäst som är rädd för att gå in i transporten.
Han är också rädd för linor och rep(Har försökt att träna honom.).Vad ska jag göra?:confused:. jag går på kurser mkt. med honom så jag behöver kunna lasta honom... Snälla hjälp! Tacksam för svar!:banana:

Sv: Vad ska jag göra?

Gauti är likadan när det gäller transporter. Han gillar inte alls att gå in där och brukar slänga sig ut. En gång kröp han till och med under bommen -backandes ut.

Det jag gjorde var att ta hjälp utav en NH tränare. Vi hade Gauti i repgrimma och tränade att gå in i transporten. Så fort han tog ett steg frammåt så släppte vi på trycket i grimman och berömmde VÄLDIGT mycket. Backade han ökade vi på trycket i grimman och gjorde om proceduren. Till slut gick han in jättesnällt och man kunde backa ut han några steg, in igen, ut och in hela tiden :) Funkade skitbra! Tog inte ens lång tid innan han gav med sig på att det inte var nåt farligt

NH tränaren sa att det alltid bör vara samma person som lastar hästen i början så att den lär sig att lita på någon när det gäller transporten. Dessutom skulle man gå in bredvid hästen, fast på andra sidan mittbalken, så fick hästen gå in själv utan en människa före.

Nu vet jag inte hur Gauti är, lastar han så sällan. Men ska köra med detta nästa gång om han trillskas också, för det funkar super!

Han är också rädd för linor och rep:

Glömde svara på detta!

Håll inte på med massa linor och rep i samband med lastningen. Hästen ska gå att lasta utan sånt, bättre att träna så som jag beskrev innan. Med repgrimma och ett sådant långt grimskaft man brukar ha till dom. Kom bara ihåg att inte transportera hästen i repgrimman, utan byt till en vanlig eller sätt en vanlig ovanpå och sätt fast hästen i den.

Lädergrimma är väl det allra säkraste att lasta dom i?
Lite off topic kanske :p

En annan bra grej kan vara att ställa transporten i hagen eller i en paddock, ta ut allt innuti transporten & fäll ner rampen, sen låter du hästen gå där transporten står och vänja sig, man kan även fodra innuti transporten.

Efter ett par dagar brukar hästen vänja sig succesivt och iaf acceptera transporten.

Lädergrimma är väl det allra säkraste att lasta dom i?
Lite off topic kanske :p

En annan bra grej kan vara att ställa transporten i hagen eller i en paddock, ta ut allt innuti transporten & fäll ner rampen, sen låter du hästen gå där transporten står och vänja sig, man kan även fodra innuti transporten.

Efter ett par dagar brukar hästen vänja sig succesivt och iaf acceptera transporten.

Ja, precis :) Men repgrimman är bäst att träna i, då man kan lägga på tryck osv.

Bra även att göra ordning dom inne i transporten osv. Så att det blir en naturlig del av deras vardag

Lädergrimma är bäst att ha de lastade de, men jag har en del kompisar som lastar i repgrimma och sen lägger på en lädergrimma.
Man ska INTE ha de fastbundna till en repgrimma i transporten.

Men det kan vara ett bra trick att använda repgrimma vid träning.

Till TS:
Hur är han rädd? Kastar han sig? Eller står han bara och rör sig inte ur fläcken? Har du provat att vänta ur honom?

Jag säger skit i linor. Det effektivaste jag vet är en hand på rumpan/låret med lite tryck, ev. smackningar, så går hästen på till slut.

Har du tillgång till transport så du kan träna?

Jag har en islandshäst som är rädd för att gå in i transporten.
Han är också rädd för linor och rep(Har försökt att träna honom.).Vad ska jag göra?:confused:. jag går på kurser mkt. med honom så jag behöver kunna lasta honom... Snälla hjälp! Tacksam för svar!:banana:

Pröva att gå till transporten med hästen. Luckan till transporten är redan öppen. Sedan sätter du dig ner på transportluckan. Och väntar. Inte allt för långt upp.
Det kan hända att du behöver vänta länge. Men sitt bara och prata med hästen eller prata med en kompis som också sitter på transportluckan. Nu vet jag inte om hästen är så pass "rädd" för transporten att den inte ens vill gå "grimmskaftsavstånd" nära transporten, men försök ändå få hästen så pass nära transporten att du kan sitta på transportsluckan utan spänt grimmskaft. Emellanåt ger du en morotsbit eller något annat mumsigt åt hästen. Utan att försöka locka den närmare, om den inte vill komma närmare självmant såklart. Sedan efter att ni/du suttit där ett bra tag. 10-20 minuter, tills hästen verkar lugn vid transporten. Så går du därifrån med hästen. T.ex. lägger den tillbaka i hagen. Den här övningen gör du några gånger. Och SEN, kommer den stora dagen. Du gör då precis samma sak som du tidigare gånger gjort. Sitter på luckan och tar det lugnt. pratar. Men sen, ställer du dig upp, och går lite in mot transporten. Pratar glatt och lockande med hästen. Men DRA INTE.

På detta sätt kan man få hästen att känna sig mer trygg med transporten.

Hoppas du lyckas! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger skit i linor. Det effektivaste jag vet är en hand på rumpan/låret med lite tryck, ev. smackningar, så går hästen på till slut.

Haha vojne vojne :p Varit med om en riktigt svårlastad häst nån gång? Då är det INTE så lätt :p

Jag tycker det är bäst att vinscha in dem. Dvs snurra en lina runt bommen och fästa i grimman. Då kan de inte backa eftersom repet dras åt hela tiden. Konstig förklaring kanske men jag är trött :p

Haha vojne vojne :p Varit med om en riktigt svårlastad häst nån gång? Då är det INTE så lätt :p

Jag tycker det är bäst att vinscha in dem. Dvs snurra en lina runt bommen och fästa i grimman. Då kan de inte backa eftersom repet dras åt hela tiden. Konstig förklaring kanske men jag är trött :p

Ja, den lösningen löser inte problemet med en svårlastad häst tyvärr. Det är ju bättre att träna, träna, träna så att hästen slipper vara rädd och går på bra istället.

Men vet hur det är med riktigt svårlastade hästar, men träning ger färdighet precis som med allt annat

Haha. Säger detsamma. Dagur var så jävla envis när han var mindre (och det är han fortfarande) så vi fick alltid vinscha eller lyfta in honom i transporten :rofl:
Nu går han dock på bra.

Ja, den lösningen löser inte problemet med en svårlastad häst tyvärr. Det är ju bättre att träna, träna, träna så att hästen slipper vara rädd och går på bra istället.

Men vet hur det är med riktigt svårlastade hästar, men träning ger färdighet precis som med allt annat

Den löser visst problemet.
Som jag skrev i inlägget tidigare så var Dagur svårtlastad, dels för att han var envis men och lite pga osäkerhet och då satte vi fast en longerlina i grimman, snurrade runt bommen och sen ut bakom rumpan. Så fort han gick framåt så släppte ju trycket i grimman och så fort han backade fick han tryck både på rumpan och i grimman. Till slut så gick han in så fort han kände trycket på rumpan.

Den löser visst problemet.
Som jag skrev i inlägget tidigare så var Dagur svårtlastad, dels för att han var envis men och lite pga osäkerhet och då satte vi fast en longerlina i grimman, snurrade runt bommen och sen ut bakom rumpan. Så fort han gick framåt så släppte ju trycket i grimman och så fort han backade fick han tryck både på rumpan och i grimman. Till slut så gick han in så fort han kände trycket på rumpan.

Kanske det löst era problem, men det där fungerar inte på Gauti. Jag kör hellre på mitt sätt. Det är ju ingefär samma princip förutom att jag inte använder rep bakom hästen. Jag använder bara repgrimma och grimskafft till den. Gauti kastar sig ut ur transporten, då vill man inte ha en massa rep han kan snurra in sig i i onödan. NH tränaren tyckte man skulle lösa problem utan en massa rep och linor. Hästen ska lära sig att lita på ledaren och endast genom tryck med repgrimman när den inte gick frammåt och släppa efter och berömma massor så fort hästen tar ett steg frammåt :) För Gauti funkar det super!

Men alla metoder fungerar olika på olika hästar, så självklart ska man testa sig fram och se vad som funkar för just sin häst.

Jo, det är ju klart.
Allt är olika på olika hästar :)
På de hästar som jag har provat det på har det funkat.

Så har vi gjort med Perla när hon var omöjlig att lasta.
Aldrig använt oss av rep bakom rumpa. Då sätter hon sig istället.
Nu går hon in bara hon får tryck på grimman (ibland krävs hårt tryck ;) )

Jo, det är ju klart.
Allt är olika på olika hästar :)
På de hästar som jag har provat det på har det funkat.

Ja! :) Gauti är ju en sån som kastar sig ut, till och med backat ut UNDER bommen -Han såg inte fin ut på ryggen efter det :crazy: Men då var det inte jag som lastade, var inte ens där då. Då vill man gärna inte ha några linor & rep i vägen.

Ska bli spännande att se hur han är nästa gång jag lastar. Har inte tränat nå mer eftersom jag inte har någon transport.

Var på kurs för något år sedan med en kompis vars häst var svårlastad. När vi skulle åka hem ville han inte gå in så tränaren vi red för och hon som anordnade kursen hjälpte oss.

Tränaren ställde sig i släpet med ett långt grimskaft runt bommen (som flera har nämnt) och den andra personen stod precis bakom hästen och petade med spöt mot transportskydden. Eftersom hästen hade transportskydd kände han inte det men han tyckte det var obehagligt. Efter ett tag och han inte hade rört sig ökade petningnarna sucesivt och så fort han tog ett steg slutade hon med petningarna med spöet. Stod han kvar sen började hon igen med det.

När hon petade med spöet stod hon tätt bakom hästen så han kände att det var stopp att gå bakåt, men när hästen gick framåt så väntade hon lite att gå så hästen skulle känna det som "belöning".

Detta sätt funkade väldigt bra och hästen gick in efter ett tag. Men sen beror det på hur du vill träna din häst och hur mycket tid du vill lägga ner, antingen kan du stå och vänta på att hästen ska gå in (som kan ta flera timmar) eller så lyfter du bokstavligt talat in hästen :angel: Allt beror på hur mycket tid du har lust att lägga ner på lastning.

Lycka till :D

Ett annat tips att tänka på om hästen är svårlastad: Låt den stå brett, dvs ta bort eller ställ mellanväggen på sne. Min häst levde fan när vi körde honom första gången, men sen var det en bekant som hjälpte oss och då gick han både in och stod snällt i släpet när han fick stå brett. nackdelen är om man inte har tillgång till en lång bom bak, men det har funkat bra på min ändå, man får muta med kraftfoder så står han still tills lämmen är nere ;). Nu kan jag och min icke hästerfarne sambo lasta honom kalaslätt! Skulle han krångla är det en klapp på rumpan så brukar han gå in, annars tar vi fram longerlinan, det funkar i 99 fall av hundra. På min häst alltså, alla har vi olika knep ;)

Ja! :) Gauti är ju en sån som kastar sig ut, till och med backat ut UNDER bommen -Han såg inte fin ut på ryggen efter det :crazy: Men då var det inte jag som lastade, var inte ens där då. Då vill man gärna inte ha några linor & rep i vägen.

Ska bli spännande att se hur han är nästa gång jag lastar. Har inte tränat nå mer eftersom jag inte har någon transport.

Hua, det är INTE kul när de försöker krypa under bommen!
Vi var på en tävling på Himpan och vi var bland de sista kvar för hemfärd och då var det några som precis hade fått in sin häst men det kröp sedan ihop och backade under bommen men FASTNADE typ vid korset. Usch det var inte kul!

Hua, det är INTE kul när de försöker krypa under bommen!
Vi var på en tävling på Himpan och vi var bland de sista kvar för hemfärd och då var det några som precis hade fått in sin häst men det kröp sedan ihop och backade under bommen men FASTNADE typ vid korset. Usch det var inte kul!

:eek: Nej det är hemskt!! Gauti fastnade som tur var inte, men relativt mycket päls gjort det :o Han såg rakad ut på ryggen, som tur var så gick det aldrig igenom huden, då hade han haft sår fulla ryggen. Så tur i oturen kan man säga. Fattar dom inte vad dom gjorde med honom eftersom han backade ur på det viset :(

Håller med dig om den här tekniken. Min dotter hade tidigare en liten men mycket envis och osäker madam. Med lina fäst i grimman och lagd runt bommen, ställde jag mig bakom hästen men ingen lina runt baken. Hon var mycket bakskygg. Min dotter stod vid grimskaftet framme vid huvudet. Den här lilla ville gärna stegra sig. Varje gång hon gjorde det kom hon automatiskt längre fram och jag drog åt linan en bit. Till slut var hon inne. Fördelen med den här hästen var att, var hon väl inne så stod hon still.
Efter några gången så gick hon in frivilligt utan lina. Vi kom på till slut att det var mig hon störde sig på. Om jag gick in i stallet så gick hästen in i transporten utan problem. :o Hästen litade fullt på min dotter. Nu finns tyvärr inte den här lilla hästen mer.:cry:

Vi tränade även dotterns nya häst så här. Hon var bara envis. Ställde sig på rampen och drog huvudet åt sidan och klev av. :eek:
Men efter några gånger så gick hon in utan lina.

På samma sätt lastar jag min egna när jag ska åka ut själv. Väldigt smidigt när man inte har någon medhjälpare. Då skickar jag in hästen och stänger kedjan bak och sen lämmen. Går fram och sätter fast grimman och tar loss linan. Går tillbaka och drar ut linan och stänger övre luckan. KLART.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
733
Senast: Amha
·
Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
421
Senast: Lejd
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 954
Senast: Ajda
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 204
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24