Vad ska jag göra?

Mish

Trådstartare
Har skaffat en 3 åring som till en början tänkte använda till dressyr, men det har nu visat sig att hans starka sida är hoppningen har kapacitet och hopp huvud när vi löshoppat. visst har han steg för dressyr men onga whow steg, plus att han har hopp kropp och ingen riktig dressyr kropp.

vad skulle ni göra ha kvar han som dressyrhäst eller låta han gå som hopphäst?

jag vet att man kan ha en dressyrhäst man kan hoppa ibland men det beror på om han ska bli min eller syrrans, då jag aldrig hoppar blir han syrrans om jag bestämmer mig för att rikta in han på hoppningen.

någon som har några smarta tips?:)

Sv: Vad ska jag göra?

Träna båda delar nu de två första åren, man behöver ju inte inrikta sig direkt. Han kanske utvecklas mer åt dressyr sedan?

Jag har själv ett sto som jag tycker fungerar kanon som hopphäst med stammen Donnerfly - Napoleon.... I dressyr är hon lite tråkigare att rida, har inte så flashiga gångarter även om de är klart godkända. I hoppning vaknar hon till och anstränger sig lite mer, vilket gör att det blir mycket roligare med hoppning än dressyr.

ifs så har du rätt men tänkte mer på om han ska bli syrrans eller min:p men det löser sig nog

men om man har en häst som gillar att hoppa så kansnke han ska få göra det i framtiden istället för att bli min drressyr häst bara för att jag vill det:p

Jag tycker att det är lite tidigt att avgöra punkt slut om det är dressyr eller hoppning den har mest talang för. Treåringar är ofta lite obalanserade, så det är mycket möjligt att den växer i sitt steg.

Fälltävlan kanske? :) Eller så låter du han gå båda delar? Alla hästar mår ju bra av att både få hoppa och gå dressyr :) Briar hoppar som bara den ska du veta ^^

Jag skaffade min häst med hoppstam som treåring och hade redan då bestämt att jag ville rida dressyr. Hon har bra gångarter men skulle förmodligen bli en ännu bättre hopphäst. Det bästa är dock att hon inte vet om det. Hon står knappast och gråter om dagarna á la "bu hu, jag har ju hoppstam". En kompis som köpte en treåring med dressyrstam samtidigt är nu helt inne på hoppning. I övrigt håller jag med om det kloka rådet att det är en bra idé att träna bådadera. Du vet ju inte ännu hur din häst kommer att utvecklas. Lycka till!

Visst är det nyttigt att gå båda delarna men vill man satsa så blir det nästan så att man alltid väljer en inriktning, för det är mer så att vi ska köpa ny häst och frågan är om vi ska se efter en till mig dressyr eller en ny till syrran hopp. men jag tror vi väntar sommarn eller hösten ut och ser hur han blir i ridningen och gången och hoppningen osv

Tycker också du ska träna båda delar först om den går bra i dressyren också så kanske den kan bli en alround häst det kommer ju betyda att både du och din syster kan tävla den det är ganska speccielt med en alround häst sånna går riktigt långt! men om du verkligen känner att hästen är inriktad på hoppning så ska du nog låta den gå den vägen vem vet den kanske går jätte långt där med tycker du ska avvakta och se hästen är ju trotts allt bara 3

visst vet jag att5 det är en liten dum fråga då häsaten bara är tre men ville som sakt bara ha lite åsikter, men nu har det blivit bestämmt så att han tillfaller syrran då han passar henne bättre i typ av häst:)

tack så mycket för alla tips:)

Det är det syrran kommer använda han till i framtiden förhoppningsvis:)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 328
Senast: lirco11
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 124
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar