Vad ska jag göra??

D

DreamGodi

Islandsvalacken som jag rider är 7 år. Han är en 5-gångare med mkt pass. När jag började rida honom för 1,5 år sedan, kunde han inte ens trava rent, utan det enda han gjorde var å grisepassa. Han har idag en mkt stor, flott och taktren trav och tölten börjar komma så nu. Han töltar ca 30 m rent nu. Jag rider honom regelbundet både i skogen och mycket dressyr och markarbete. Nu till problemet:
Han har en olat för sig, som nästan ibland blir lite otäck. När man rider i skogen med honom, och när man fattar galopp, så rätt var det är spänner han sig som en stel pinne, sänker huvudet och springer rakt in i skogen, bland träd och bråte. Han lyssnar då ingenting varken på rösten eller i munnen. han rids på antingen ett vanligt 2- eller 3-delat tränsbett. Veterinär har kollat så att han inte har ont någonstans. Det enda jag märker och vet är att han är svagare i den ena sidan(märks väldigt tydligt när man rider dressyr. Annars är han en väldigt trevlig och snäll häst och i dressyren jobbar han på bra och går i form i skritt och trav. Vad kan detta problem bero på? Går det att rida ur honom eller ska man lämna honom på tillridning? Kan tillägga att jag har unghästvana sedan tidigare.
Tacksam för svar:)

Sv: Vad ska jag göra??

När man rider i skogen med honom, och när man fattar galopp, så rätt var det är spänner han sig som en stel pinne, sänker huvudet och springer rakt in i skogen, bland träd och bråte.

Förstår inte riktigt. Händer när som helst i skogen och när som helst vid galoppfattning, eller BARA när du fattar galopp i skogen ?

Förstår inte riktigt. Händer när som helst i skogen och när som helst vid galoppfattning, eller BARA när du fattar galopp i skogen ?

När man tex galopperar med honom på en grusväg i skogen och det liksom blir en liten öppning, tex en gammal traktorväg, intill vägen, så går han över pass spänner sig, drar ner huvudet, lyssnar inte alls och springer rakt in (på tex traktorvägen) i skogen. Är det svårt att förstå vad jag menar fortfarande?

Nej om det BARA är så så är är det inte svårt att förstå, då är det inte alls kopplat till galoppfattningen?

Han vill väl ta en annan väg (går den hemåt?) och väljer den gångart du rår på honom minst i.

Jag hade en gång en islandsdam (f.ö. mormor till marijaas) som gärna plöjde ut i terrängen i 50 km/h helt enkelt för att hon gillade farten och inte tyckte styrningen (eller ryttarens knän) var så viktig.

Det är en ledarskapsfråga. Jag fick välta omkull henne en gång precis när hon tänkte ta kontrollen över färdriktningen så var det problemet ur världen.

Tills jag hörde att hon åtskilliga år senare plöjt rakt ut från en ovalbana :crazy:

Det är nog en ledarskapsfråga. Min äldre valack for under en galoppsträcka rakt in i en skogsdunge med stenar och bråte, träd och annat så där bara.

Så jag fick vara mer bestämd, hålla honom ordentligt med skänklar och gå genom lite på marken att det är jag som bestämemr - fortfarande.

I höstas for han iväg åt ett annat håll med en ny ryttare.

En gång har han sprungit för han haft ont i munnen - då hade han fått hakar bak. Det löstes med tandläkarbesök och bettfritt ett tag.

Ja, han har ju som sagt en väldigt stor och stel galopp än så länge, så han passar väl på då:/

Vadå "välta"? Fattar inte...

Senast ändrad av en moderator:

Välta, som i dra omkull ner på marken.

Det är inget man gör i första taget men jag bedömde att det var det minst farliga i den situationen vi var i då, skogen skulle ha halshuggit mig och en olydig supervillig häst kan man välja mellan att uppfostra eller slakta :o

Jag böjde henne genom att kasta mig fram och dra tag i nosgrimman på vänster sida, och sedan kastade jag all min vikt ( ibland är det bra att inte vara flugviktare..) över på höger sida och lade omkull henne ner på backen, slirigt grus var en fördel.

Vilken metod som helst som befäster ditt ledarskap fungerar. Dvs du måste få STOPP innan det barkar iväg åt fel håll.

Och hästen måste veta att du kan rå på den.

Om han alltid drar ner huvudet kanske du skulle rida med ett dubbelkommando med en extra tygel du inte avänder annat än som nödbroms som fungerade som et slags uppkäk?

De flesta "tuffa" hästar testar såna här grejer någon gång.

Det gäller att vara smartare och snabbare.

Ge dig inte på en galopp på en sträcka du inte klarar att bryta ett sådant där stickförsök. Galoppera bara där det inte finns några alternativa vägar att ta in på innan du löst detta problem, typ. Och när du närmar dig en problemsituation - var 100% beredd och FÖREKOM buset. Rama in, håll igång galoppen, håll upp huvudet, ha spöet på utbrytarbogen etc.

Min gamla passracer kan ibland se om jag är "vaken" och gå och klura på att dra iväg nån schysst sträcka utan lov. Då räcker det att jag harklar mig, innan han är igång.

Ska någon okänd rida ut honom får man ha med en nödstoppstygel på pessoabett (man kan ha pessoabettet som ett vanligt tredelat med tyglen i stora vanliga bettringen, och en reserv i nedersta) så vet man att han inte busar :cool:

Men pessoa funkr inte om han kör NER huvudet.

Tack för svaren:) Det där när du välte hästen.. Fick du inte hästen över dig då? Ska testa det där med pessoabettet, han drar inte alltid ner huvudet men oftast. Ska vara riktigt beredd nästa gång. Tror du att typ en NH-kurs skulle förbättra ledarskapet på en sådan häst? Det är ju så trist att han gär såhär, för han är ju annars en helt underbar häst:)

Mitt blivande sto (10 dagar kvar) försöker oxå att gå dit hon vill (speciellt när hon sätts igång). Man kan galoppera upp för en backe med flera andra hästar och hon kastar sig in efter någon stig. Håller med Silverkedjan om ledarskap och förekomma. Stoet är väldigt ranghög med egen vilja men jobbar med nh och hon är betydligt bättre.

Kanske one-rein-stop skulle vara bra lära in nu?

Hade det på min ungvalack utan stoppknapp på :smirk: och bra när man rider in unghästar. Bra ledarskapsövning.

One-rein stop har hjälpt mig några gånger!
Om man innan man sticker ut går ngt varv med ledande innertygel, som beskrivet i tråden "Annorlunda träning" på dressyr- eller om det var barock. Ja, då får man en koll på var man har sin häst den dagen, och dessutom får man gratis ett befäst ledarskap på ett väldigt enkelt sätt. Rekommenderas.

Tack för svaren:) Det där när du välte hästen.. Fick du inte hästen över dig då? Ska testa det där med pessoabettet, han drar inte alltid ner huvudet men oftast. Ska vara riktigt beredd nästa gång. Tror du att typ en NH-kurs skulle förbättra ledarskapet på en sådan häst? Det är ju så trist att han gär såhär, för han är ju annars en helt underbar häst:)

Nej, jag ställde mig över hästen - när man styr vad som händer kan man hoppa undan.

Men jag erkänner att jag skulle inte göra det idag, jag var ung och vig på den tiden :angel:

Det hjälper inte direkt att gå en kurs om du BARA har problem i de här situationerna - ifall du inte får öva på det du har problem med.

Smarta hästar kan vara hur lydiga som helst i kursövningar men veta exakt när ryttaren i skarpa lägen inte har full kontroll.

Jag fick fostra en häst för ett tag sedan som ville gena hemåt när man ökade farten.

Då skaffade jag mig superberedskap och låg på snabbt som ökat med skänkel och spö på den utbrytande bogen när han började TÄNKA på att bryta ut.

Det är sekunden INNAN det händer du har en chans att ta kontrollen. Och hästen kan känna sig överlistad.

okej, det gäller ju att vara beredd hela tiden:) Red honom idga förresten och han var hur lugn och snäll som helst:angel:

Min vallack har haft lite liknade för sig inte just vid galoppfattningar utan att bara byta riktning och dra. One rein stop funkar,släpper ena tygeln och dra som fan i den andra snabbt och bestämt,man ska inte ha så lång tygel så det kan trassla eftersom det hänger på ena sidan.Sen får han snurra några varv.
Han gör det inte så ofta nu för han tycker det är läskigt.Börja jag känna att han är trulig så gör jag halter och ryggar och enkla saker och berömmer jättemycket då blir han glad igen.
Han kan bli sur över att han ska ut och jobba och ha sina fem fruar hemma.

// Åsa

Nej, jag ställde mig över hästen - när man styr vad som händer kan man hoppa undan.

Men jag erkänner att jag skulle inte göra det idag, jag var ung och vig på den tiden :angel:

Det hjälper inte direkt att gå en kurs om du BARA har problem i de här situationerna - ifall du inte får öva på det du har problem med.

Smarta hästar kan vara hur lydiga som helst i kursövningar men veta exakt när ryttaren i skarpa lägen inte har full kontroll.

Jag fick fostra en häst för ett tag sedan som ville gena hemåt när man ökade farten.

Då skaffade jag mig superberedskap och låg på snabbt som ökat med skänkel och spö på den utbrytande bogen när han började TÄNKA på att bryta ut.

Det är sekunden INNAN det händer du har en chans att ta kontrollen. Och hästen kan känna sig överlistad.
Var ute och red idag i skogen och fick lite flash-backs eftersom jag läste tråden innan. Så där var min pålle också när jag köpte honom för 8 år sen. Man fick verkligen lära sig att känna vad han tänkte göra och handla därefter. Nuförtiden vet han att jag vet vad han tänker göra så det blir bara små halvhjärtade försök:rofl: .
Ok morsan säger han och så fortsätter vi.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 502
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar