vad ska jag göra?

E

exelina

hej:)
jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

min häst började gå lite konstigt förra veckan, inte halt eller så men hon tog licksom inte ut steget ordentligt, alltså gick kortare steg o var svårare att få fram till handen.

men söndagen innan den veckan hon började kännas konstig så släpptes hon på bete. o det var efter det som hon kändes såhär. hon tappade även en sko samma dag (vänster bak) hon släpptes på bete, och mycket av hoven "försvann" då.

så hon fick vila den här veckan och ska kolla hur hon känns imorrn.
det kan ju bara vara att hon är trött, men det kan kanske ha o göra med skon som hon tappade...??

jag vet inte riktigt vad jag ska göra! :confused: vad tycker ni, smarta bukefalosare???

/exelina
 
Sv: vad ska jag göra?

Vi med fångest känner till symtomen o när man inkluder betessläpp. Aj, aj
 
Sv: vad ska jag göra?

jag har svårt o tro det, hon är ett engelskt fullblod, har aldrig hört talas om ett fullblod med fång...
 
Sv: vad ska jag göra?

I den långa tråden om fång som pågår just nu skriver "lyrik":

"2-åringen i mitt stall fick fång förra sensommaren då hon var bara 1 år. Hbl med mkt fbl i.
Fick ta bort min gamla tant (engelskt fullblod, 23½ år) pga kronisk fång 7 oktober 1996".

Tyvärr verkar det inte finnas någon hästras som går säker från fång nu :crazy: .
 
Sv: vad ska jag göra?

Det är dock inte 100% säkert att det var fång den ettåringen hade, det var vad jag förstod ett gränsfall, den kunde lika gärna bara ha varit ömfotad.

Vilket jag tror att även trådskaparens häst är, om hoven gick sönder när skon trillade av. Jag rekommenderar trådskaparen att skaffa en Easy-boot eller liknande att ha i beredskap för sätta på så fort hästen tappar en sko, så att den slipper gå och ömma i väntan på hovslagare.

Självklart ska trådskaparen hålla utkik efter fångsymtom, men det är mer sannolikt att hästen är öm i hovarna, särskilt om hon har ridit den utan sko.
 
Sv: vad ska jag göra?

hovslagaren kom på morgonen, o hon tappade skon på kvällen innan, och så fort vi upptäckte det tog vi ner henne till boxen o red INTE på henne. (hon brukar nämligen tappa skor)
 
Sv: vad ska jag göra?

våran hovslagare är välldigt bra, han kommer redan samma eller nästa dag oftast, men tack för tipset, var finns dem o köpa? vad är det för nått??
 
Sv: vad ska jag göra?

Det var en BAKsko som den tappade.
De brukar inte korta hela steget för det.
 
Sv: vad ska jag göra?

jag vet både halvblod och fullblod som har fått fång. tror nog inte att det har med rasen att göra.

är hästen ömfotad så kan gången mkt. väl bli "kortare". min häst är halvblod med fullblodspappa, han har "typiska" fullblodshovar (lite "plattfot"). det blir otroligt stor skillnad om han fått tappsko och hoven dessutom "gått sönder", hela påskjutet minskar och han blir inte lika arbetsvillig.
 
Sv: vad ska jag göra?

(knapplån)

Oberoende av vilken sko det är som hästen tappat så har "något" hänt som fått skon att lossa. Det är inte ovanligt att hästen får en liten sträckning eller liknade som kan göra den lite stel någon dag.

("fångest" i axels inlägg var ett intressant ord. Kan det vara en nybildning som kombinerar orden fånghäst och den ångest det ger? Mycket träffande ord i så fall!)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp