Vad ska jag göra??

Affa

Trådstartare
Mina hundar har alltid gått lösa på gården utan problem, gården ligger längst in på vägen så vi slipper förbipasserande bilar, ryttare etc. Men längs med vägen (ca 20 m ovanför, med skog emellan) ligger en träningsbana som svänger av precis framme vid våran gårdsplan. Hundarna brukade skälla lite om det kom nån ridandes i full fart däruppe men stannade alltid nere på gårdsplanen. Nu har dem helt plötsligt fått för sig att springa upp på banan och hoppa runt hästarna och skälla. De är inte aggressiva, varken morrar eller visar tänder, bara skäller (och viftar på svansarna) för att tala om för mig att det kommer nån. Men, vilket är mkt förståeligt, det är inte speciellt uppskattat av ryttarna. Hur ska jag göra för att få hundarna att förstå att det är ok att det rids på banan, och att de INTE får springa upp där?
Jag har ingen lust att stänga in dem men jag kan inte hålla koll på dem varenda sekund vi är i stallet. Och varför har de börjat springa upp där NU när de inte har gjort det innan??

Sv: Vad ska jag göra??

Varför hundarna har börjat springa dit kna jag inte svara på, men om jag vore du skulle jag bygga en hundgård.
Skulle det hända en olycka, så är det du som är ansvarig, då man osm hundägare alltid har strikt hundägareansvar...

Hundgård är kanske inte nödvändigt, varför inte bara ett staket?

Jag kan inte stängsla in hela gården :smirk:
Inser ju att om dom inte lägger av så måste jag bygga en hundgård, men det känns så hemskt att stänga in dom när de är vana att få springa på stora ytor. Finns det verkligen inget annat sätt att få dem att inse att de inte får springa upp där??

Det går ju att lära en hund var tomtgränsen går och att den inte får passeras utan mattes/husses medgivande. Jag har dock aldrig gjort det själv.

Markera en gräns dit hundarna får gå och inte längre (sätt upp en färgglatt snöre längs marken eller något i början) och gå dit med hundarna. Stoppa dem när de går över, beröm när de stannar innanför, låt dem stå kvar medans du själv rantar fram och tillbaka osv. Lär dem ett utlösande kommando som innebär att de får gå över.
Det är nog tidsödande men har funkat för andra. Träna också mycket "stanna" och inkallning så att du kan stoppa dem när de sticker.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 052
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar