Vad ska jag göra?

Ek3n

Trådstartare
Hej! Jag vet inte om den har tråden ska ligga här, men de får flytta den isf.

Jag har problem med min sits! Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kniper åt med knäna och drar upp hälarna. Ingen av mina ridlärare har sagt detta till mig, så jag har inte märkt det föränns nu då min mamma sa till mig för inte så länge sen (hon kan inte titta så ofta på när jag rider.)
Jag upplever att det blir bättre när jag rider hetare hästar, men när jag rider lite segare, då går det inte bra :(

Snälla, jag behöver tips! övningar och sånt som gör att min sits blir bättre!

Sv: Vad ska jag göra?

Ridning utan stigbyglar kanske kan hjälpa? Eller lite strechning? JAG skulle försöka nog pröva att rida utan stigbyglar och bara fokusera på att försöka slappna av...Rider du på ridskola lr har du egen?

Du kanske har ridit för små hästar?
Jag hade lite problem med det då jag mest ridit hästar som jag egentligen är alldeles för lång för. Men nu börjar det fixa sig då jag ridit med kortare läder så att det blir lättare att trampa ner hälen.

Just nu har jag ingen egen men jag har haft .. Letar ponny just nu.

Rida utan stigbyglar var en bra ide :)
Jo jag har ridit en ganska liten C-ponny dt senaste så dt kan ju vara dt också ..

Att du drar upp hälarna kan vara att du behöver skänkla ganska mkt. och om hästen inte lyssnar på skänkeln så kan du antingen knacka till en rejäl gång med skänkeln, eller så får du peta till med spöt, då slipper du använda skänkeln så mkt, så du då kan tänka på att ha hälen nere, tänk på att slappna av också, och tårna ska peta en aningen utåt. Att lära sig o ha ner hälen är inte något en instruktör kan träna bort, utan det handlar om att vilja o bestämma sig för att det ska gå ;) lycka till !

glömde också att säga att du kan försöka o driva mera med underskänkeln, ist för hälen, så slipper den åka upp varje gång du använder skänkeln :)

Jag har haft precis samma problem som du skriver om.
Problemet bottnar i att hästen inte vill ta skänkeln (i mitt fall åtminstone) och istället för att "kicka till" ordentligt en gång för att den ska lyssna så börjar man nöta in hälen i hästens sida istället, till ingen nytta.
Slappna av i låren, släpp ner hela skänkeln och trampa ner hälarna. Var konsekvent med att hästen ska ta skänkeln direkt, och tänk på att aldrig börja nöta om den inte går igenom utan istället förstärka med EN kraftigare drivning eller ett spö (direkt bakom skänkeln) för att få effekt.
Rida utan stigbyglar kan funka för att träna att komma ner i sadeln och slappna av i låren, men det löser inte problemet med hälarna om hästen fortfarande inte tar skänkeln.
Lycka till!

Stretching, som någon nämde är lysande om problemet bottnar i dig, lysande ändå iförsej. Jag är själv jättedålig på och stretcha mig själv efter ridpass, men för nått år sen då jag hade en svack och sitsen bara kändes värre och värre, råkade jag på en artikel med övningar som lämpade sig för ryttare med problem med sitsen. (Kommer tyvärr inte ihåg dem längre) De funkade hursomhelst och mina ben har nog aldrig varit så "mjuka".

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 204
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 140
Senast: ameo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar