Vad ska jag göra......

G

Gun

Vad ingår i att hyraut en hästbox....
Är det helt klart att man som häst ägare som hyr ett stall ska kunna kräva att vägen alltid är skottad på vintern!

Att vi som gårdsägarna ska förstå att man inte kan åka nära med traktorn i vissa lägen.....för att man kan störa hästarna. vad kan en hyresgäst tycka att det ingår i hyran??

Är det orimligt att man svåra vinterdagar får gå en bit, och inte kan få fram transporten?

Måste gårdsägarna förutse vad som kan hända hästarna, ska inte hästägarna göra det???
Det är svårt att alltid tänka ur hästensägarens synvinkel när man har mycket att göra..
....... kom med dina synpunkter

Sv: Vad ska jag göra......

Skotta vägen till stallet och rensa hagar från nedfallna träd ska väl ägaren stå för? Om det är allmän väg fram till stallet står ju vägsamfälligheten/kommunen för det.
Däremot stängsla/reparera stängsel samt skotta precis utanför stallet tkr jag nog hyraren kan göra!
Ansvaret för hästarna måste väl hästägaren ha och inte stallägaren.

Nja, hyr jag ett helt stall kan jag hålla med dig, men hyr jag en box så nog vill jag att uthyraren ser till så det är skottat utanför stallet och att hagarna är i skick så de kan användas samt att jag kan använda min transport även under vintern. :smirk:

Om jag hyrde en boxplats i ngn annans stall så skulle jag vilja att man kunde ta sig fram till stallet, jag skulle absolut inte sköta skottningen om det var stallägarens jobb, skulle inte skotta stallägarens gård, det tycker jag stallägaren kan göra, men står det i kontraket att tex stallpass innehåller snöskottning så är det ju en annan sak.

Sedan har jag förståelse för att stallägaren inte kan stå dygnet runt med en spade å vakta ifall det börjar snöa, snöar det mkt flera dagar i sträck ska det räcka att skotta en gång/dag.
Det är inte gårdsägarnas ansvar att förutse skador på hästen, det kan ingen göra.Däremot ska gårdsägarna inte utsätta hästar för onödiga risker, som att ha taggtråd, fårstängsel i hagen å andra idiotiska saker osv.
Som hästägare tar man vissa risker, hästar är levande varelser å kan bli skadade, det får man räkna med.Men de ska inte bli skadade pga slarvig hantering.

Det är skillnad på att hyra ut som kollektivstall, med gemensamt ansvar och arbete (och självklart lägre kostnad), eller om man som stallägare tar emot inackorderingar. Då har du ett stort ansvar!

Om du p.g.a. okunskap eller slarv/oaktsamhet hanterar en inackorderad häst, eller har stallet/hagar/gårdsplan i ett skick så det är farligt och en häst skadar sig eller dör, kan det bli en mycket dyr historia... Det är dessutom du som bär bevisbördan, du ska visa att du INTE har varit oaktsam! När man tar emot andras hästar förvarar man deras egendom, för att vara krass. Du har dessutom ansvar för andra som du låter sköta hästarna i din frånvaro, om inte ägaren själv har godkänt det förstås.

Som hästägare förväntar jag mig att stallägaren sköter om stallet och omgivningarna så det fungerar och är säkert. Jag kan tala om ifall det är något jag tycker behöver ordnas och hjälper gärna till, men jag skulle inte börja snickra och fixa i någon annans stall utan lov, det skulle inte kännas ok. Jag har i alla fall förståelse för om det inte är skottat efter ett kraftigt snöfall, eller om det händer något som gör att allt inte kan fungera perfekt, men skulle det upprepas ständigt och jämt skulle jag tycka det var en ansvarslös stallägare. Det beror såklart på vad man har för relation till varandra och hur mycket man betalar för stallplatsen, alltså hur mycket service man kan förvänta sig för den kostnaden.

Jag står i andra ändan, vi hyr ett helt stall av gårdsägaren (enbart stall, hagar har vi fixat själv, på hans marker) och överenskommet men honom är att han står för snöskottningen, bortforsling av gödselhög, och byte av fasta inventarier (sånt som tillhör byggnanden) vattenkoppar, fönster mm mm.

Vi sköter alla fodringar och allt runt om kring

Snöskottningen sköts av en granne som skottar åt flera i byn och han skottar när han hinner. I år har snön varit lindrig här uppe men ifjol var det värre. Mer än en gång man fått lämna bilen vid vägen och plumsa ner till stallet (iof kanske 30m) men morgonen därpå har det oftast varit plogat ordentligt, eller redan på kvällen.
Vi ser däremot till att skotta framför alla dörrar då det är enklare att skotta när han inte behöver gå så nära med slungan.
Han kör snöslungan även om hästarna är i hagen

Transporterna går inte att ha vid stallet vintertid men det har vi löst på annat sätt.

Allt sådant måste regleras i kontrakt.
Och vill man ha plogat så får man ta att traktorn kommer när den kommer.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 157
Senast: Whoever
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka