vad ska jag göra?

L

l_isa

Ja nu är det såhär att jag rider och tävlar en av ridskolans hästar,i hoppning, har ridit han sen i somras och har alltså inte tävlat speciellt mycket än.

Han har aldrig problem med höjderna men det dåliga är att han kan inte komma fel på något hinder.
Antingen så hoppar han eller så inte. Har aldrig fått ett dåligt språng då jag hoppat han.
om han känner att han det blir lite för långt eller för kort, så stannar han hellre istället för att krypa närmare hindret eller hoppa av lite längre ifrån. (eller korta ihop sig eller länga sig)
Det är verkligen jobbigt då man själv får "göra allt jobb".Han är inte alls bussig:/ Rida en perfekt väg med ett perfekt tempo osv.

och som nu igår när vi hade hoppträning...vi hade ett räcke på ca 1m-110 på medellinjen. och hur bra jag än försökte rida han mot det så, så tyckte han det blev jobbigt och sprang förbi eller stannade!

Man skulle nästan kunna säga att han är "bortskämd" och inte kan tänka själv..

Vad ska jag göra åt det? rider han ca 2-3 ggr /vecka så kan ju träna lite iaf..
ska hoppa nästa vecka igen och skulle behöva tips på nå övning att hoppa.

tänkte bygga nån serie så han får "tänka själv" och sen något titthinder också med något som vanligtvis inte står på banan:)
och sen tex en linje efter diagonalen där mittenhindret ska hoppas snett och att de andra 2 står paralellt med kortsidan..

Sv: vad ska jag göra?

serier e jättebra!
å hoppa bara låga hinder och håll om ordentligt så kommer han nog börja hoppa även om han kommer lite "obekvämt" in

Se det från den positiva sidan! Du kommer till slut bli stensäker att rida på rätt avstånd!

ja det förstås , men nog känns det bra också att hästen kan rätta till felet ifall man själv skulle göra en miss.

ja de e klart bäst å ha en häst som tänker själv till stor del.
de e bara å träna å inte styra upp allt utan bara rida mellan skänkel och hinder
så kommer hästen börja tänka själv efter ett tag

blir de lite fel sen så e de bara å lätta å hålla om lite mer så ordnar de sej om hästan tänker själv!

Eftersom det är en ridskolehäst kanske han har lärt sig att stanna i ren självbevarelsedrift... Kan du inte prata med din instruktör och se om ni kan låta duktiga ryttare vara de enda som hoppar honom ett tag så han inte blir ryckt i munnen eller att någon landar pladask i sadeln efter hoppet... Annars river man ju ner det ni försöker bygga upp. Lycka till med tränandet.

Jag tycker det låter som om han inte riktigt orkar med att hoppa, kan vara av lathet eller rent av att han inte har muskler till det. Just att ridskolehästar saknar "galoppmusklerna" är ganska vanligt, vilket inte är så konstigt om de går alla möjliga typer av lektioner. De blir inte ridna i form på samma sätt som hästar som blir ridna av samma ryttare hela tiden. Nu säger jag inte att det är så, men att hoppa små låga hinder och komma nära bygger upp det ganska bra, studs och serier är också bra.

/trazel - som ständigt bygger rumpmuskler på sin ridskoleponny som haft precis samma problem ;)

Perfekt tempo och väg ska man alltid försöka rida. Serier är väldigt bra att hoppa om han är osäker :bump: :bump: :bump: :bump:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 456
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 146
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: Emro
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka