Vad ska jag göra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
P

prince77

Vad ska jag göra om jag om ponnyn fölar i hagen och när jag på morron upptäcker det? Bara låta dom vara?
Jag vet inget om föl så jag vore faktist tacksam om NÅN kunnig ville ge mig mer fakta.

Kanske lite sen att börja fundera på det. Först och främst ska du kliva upp några gånger (minst) i natt och vaka.

vadå sent? jag har ju inte ens vetat om att hon ska ha föl så länge. och inte att det skulle gå så här fort isåfall innan den pluppade ut.

Jag utgick i från att du vetat om att hon varit dräktig.
Jag måste sova, så vi får hoppas nån annan kan ge dig råd.

Ha henne inne om nätterna tills hon har fölat.När är hon beräknad att föla?När som helst?

Nätterna är fortfarande alldeles för kalla för en fölis ute.

Nu får du nog förklara dig.
Antingen så har du nyss fått hästen (förra veckan eller nåt)
och då får du fråga dom förra ägarna.
Eller så är hon tjuvbetäckt medans du ägde henne.

Har du ingen aning när hon är betäckt så kan hon föla i natt eller i mitten av juli eller i oktober.

Det blir ju svårt för oss övriga här att tala om vad Du skall göra som har noll erfarenhet.

Antingen ber du en som är van, och då menar jag inte nån kompis som har en kompis som har fått föl, nej.
Jag menar en som har ordentligt med rutin om fölston.
Den personen kan vägleda dig lite grann.

Tror du att hon skall få föl nu inom närmaste veckan så ser du till att det finns någon kunnig hos henne när hon skall till.
Enklast är om hon är inne nattetid.

Kom ihåg att det är din skyldighet som djurägare att assistera fölning ifall det behövs.

AM

Om jag har fattat rätt så har du ett sto som är helt klart dräktigt, men ingen aning om när det är dags. Du har sett gråvit mjölk? Den ska mycket riktigt bli vit men det kan ske på nån timme. Det lär vara ett av de säkraste tecknen. Inte alla ston får vaxproppar, på mitt kom de men satt bara nån timme. Alltså lätt att missa. Juver och bäckenband kan man inte lita på, det är svårt att veta hur mycket mer det ska bli, så att säga.
Vad jag vill komma fram till är att fölningen är nära förestående och du gör klokt i att ta kontakt med en mer erfaren person som kan vara med alt. som du kan ringa vid behov. Kolla upp nr till veterinär. Kolla henne varje eller varannan timme. Ta in henne, det är lättare att övervaka. Är det första fölet för henne? Extra viktigt att vaka och ha henne inne.
Ingen lätt situation du är i. Lycka till!

Precis. Jag har ett sto som jag nu för ett par dagar är helt säker på att hon ska ha föl. Veterinären kan inte svara på när hon ska föla.Antar att det är hennes första föl då hon bara är 4 men som sagt jag vet ingenting om denna ponnys förflutna, utan hon kom från england.
Men ska jag förbereda mig på att fölet kommer inom dom närmsta dagar eller kan det komma om nån månad/månader?
Känner faktist ingen som har fött upp eller håller på med avel, utan min bekantskapskrets i hästvärlden består av folk med tävlingsklara hästar, ingenting annat :crazy:

Har du tur kan du ju kanske hitta något ställe som hon kan föla på. Där det finns kunnigt folk.
Stalla upp henne där, för det verkar som ni har aldeles för lite kunskap om detta.

Du bor ju i Stockholms området ser jag. Ring Skråmsta stuteri eller Erikssund.
HAr du tur så kanske det finns plats där.

Vi har policyn att Aldrig ta in främmande häst efter oktober året innan.
I undantagsfall så får dom i så fall stå helt isolerade.

Nää, leta rätt på en bra boxplats till märren så fixar det sig nog.

AM

Om mjölken är gråvit kan det nog handla om dagar, faktiskt. Från klar, gul vätska till helt vit gick på en vecka här. Då är du mittemellan. Men det enda säkra är att vit mjölk kommer precis innan...då ska man vaka noga. Du får mjölka ur nån droppe morgon och kväll.
Boken "Att bli med föl" av Margareta Magnusson Falk m fl är väldigt bra för att få nån slags baskunskap. Om du hinner skaffa den innan...när det väl händer går det fort och då är det nyttigt att vara lite påläst, så man ser om det går enligt planen eller ej. :crazy: Knepigt läge för dig. Hoppas du hittar nån hjälp!

det gick bra :)
föddes mitt på dan.
Bild finns under tråden längst upp på detta forum :)

Var inte med vid fölningen utan när jag kom ut så åkte jag förbi hagen och såg en smal mamma med en spillevink bredvid :D

Tänk bara på att inte ha den lille ute för mkt nu i början och att den inte ligger på den kalla marken! ;)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur