Vad ska jag göra?

Aviatrice93

Trådstartare
Jag har en 17-årig travardam hemma som jag och mamma växlar att rida. Mamma rider ut och jag tar hoppning/markarbete/dressyr.

Det "problem" som jag och hon har är att jag hittar inget bett som hon tycker om. Jag har då provat det mesta, men får samma effekt att alla bett. Hon ångar på i traven, lägger sig i handen och det tar lång tid innan hon fattar att hon ska lyssna på förhållningar, även fast jag ger efter som fort hon gör ger efter. Hon rycker tygeln ur handen, stretar vid uteritt och är VÄLDIGT stark då. Jag har uppfattningen som om hon har svårt att slappna av i läppar och käke? Kan det vara så? Hon håller på med bettet, tuggar o.s.v.

Hon har blivit kollad av tandspec. för någon månad sen, utan anmärkning. Jag växlar bett och rider inte på något speciellt just nu.
Ska på träning markarbetsträning imorgon, har då valt rakt travbett med remont, bara för att jag inte vill rida med det jag red på nyss:grin:.
Hon går inte att rida med bettlöst, DÅ lägger hon sig i handen trots halvhalter och varierad ridning.
Vi ska hit en equiterapeut som ska kolla igenom henne ifall hon har låsningar, är stel m.m

Annars har jag slut på ideér och vill så gärna ha en harmonisk häst som lyssnar på mig, som är glad och bekväm med vad hon har. :)

Sv: Vad ska jag göra?

Hästen är olydig/oskolad, det löses inte genom betsling.
N i behöver träna på basic lydnad, under förutsättning att hjälperna är befästa, dvs hästen förstår vad ni ber om.

ganska klassiskt beteende hos travare skulle jag vilja säga. Hon är lite "het" och van att ja slarvigt uttryckt jobba mot bettet. jag har en travare som är dels jobbig med bettet men samt väldigt känslig i munnen,har hittat ett sätt att jobba honom med kroppen för att inte behöva slita å rycka i munnen. Kan lova ju mer du drar i tygeln ju mer kommer hon att dra. Så jobba med sitsen få henne att lyssna där är mitt tips.styr från höften.:laugh: Hoppas det funkar för er oxå som det funkat för oss. =)

Jag kan nästan garantera att det INTE beror på bettet.
Oskolad skulle jag mer säga att det beror på. När hästen lägger sig i handen, drar osv trotts olika bett, mjuk hand och tålmodig ryttare så beror det oftast på att hästen antingen är fräck/okäsnlig eller att hästen helt enkelt inte förstår bettet.
Eftersom du säger att hon är travhäst så kan det också bero på att hon inte är musklad för mer samlade rörelser och kan då upplevas som het och stark.

Travhästar tränas och avlas för att springa fort.. det får man inte glömma när man köper sig en travhäst.
Travare kan bli underbara ridhästar! men då krävs mycket tålamod, och kunnande ifrån ryttarens sida. Börja med att utbilda hästen.. se den som en unghäst som ska vidare utbildas. Lär henne bettets inverkan och vad förhållningar betyder och träna kosekvent på hennes lydnad.
Trav - halt - trav - halt är en bra övning för att få hästen mer känslig för hjälperna.

Lycka till med hästen!
Men det allra bästa tipset jag kan ge är att ta hjälp utav en kunnig tränare som är van vid unghästar och erfarenhet utav "gamla travare".

Travare är ju vana att ligga på och ha ett rätt bra stöd i bettet när de springer fort.
Samma som med galoppörer, ju mer man håller i ju fortare går det ;) Huvudet upp och full fart rakt fram är ibland det enda de vet.

Jag har aldrig ridit travare, men en del fd. galoppörer. Det är som att rida in på nytt fast börja från minus ibland... Det måste man komma ihåg!
Rid på vanligt tränsbett och lär hästen att lyssna på små hjälper, säte och skänkel och börja bära sig själv, börja i skritt. Det finns inga genvägar utan bara massor, massor av jobb! Förhopningsvis är det värt det tillslut iaf. :D

Gör övergångar skritt-trav-skritt där du tillslut ska kunna göra det samtidigt som du lättar i handen dvs. endast för säte och skänkel. Då har du kommit en bra bit!
Kan vara bra att några dagar i veckan longera inspänd i låg form, alternativt tömkörning om du är bra på det. Det lär hästen att jobba rätt. Men tänk på att den antagligen inte orkar gå där så länge.

Tack för alla tips! :bow:

Jag tror dock heller inte att det sitter i munnen, för hon är väldigt svår att rida och känslig men okänslig på samma sätt. Hon kan lyssna för säte/skänklar mycket bra ibland och ibland totalignorerar hon. Min tränare sa att om hon blev stark och tung så skulle jag bara släppa tyglarna så fick hon balansera sig själv, och att inte jag ska hålla hennes huvud.
Jag kände igår när jag red att om man verkligen använde sätet överdrivet och lutade sig bakåt, samtidigt som man tog en förhållning så lyssna hon på ett helt annat sätt. Hon streta inte mot bettet och det kändes som om hon fick under sig sina bakben bättre, det är iaf min uppfattning.:) Ska jobba vidare med hjälper och att få henne känsligare, så uppdaterar jag senare hur det har gått! :bump:

Ja, alltså när du gör övergångar ska hästen vara känslig för sätet på det sättet, att om du tänker dig att du sitter ner i trav och följer hästens rörelser (inte överdrivet rider, bara följer), så när du vill skritta sitter du helt enkelt still, lättar ngt. i sitsen och kramar lite med vaden för att få med bakbenen. Och lättar i handen!

I början på en häst som är van vid mycket hand får man vara lite tydligare och ta och lätta, till slut kommer du kunna göra en övergång samtidigt som du lättar på båda tyglarna. Då har du hästen för skänkeln!
Samma när du rider igång i trav, börja inte med att dra. Utan se till att hästen är mjuk i skritten och i övergången mjukna ngt. i handen för att efter ett par steg fånga upp igen, genom att rida fram till handen och inte tvärtom.

Blir hon stark brukar det funka att flytta några steg åt sidan, en häst kan inte dra framåt och gå åt sidan samtidigt :laugh:
Rör också lite på bettet så att du inte blir stum i handen, variera mellan att ställa utåt och innåt och rid henne framåt till en följsam men stadig hand

Men det är ju en bra början du har gjort nu, kanske du också sitter lite löst i sadeln och när du kom ner och om med skänkeln lite mera så funkade det bättre :laugh:

Red som sagt lektion för min tränare i tisdags, markarbete. Redan i början kände jag att hon var stark och ville springa i väg, men eftersom jag hade så mycket annat att tänka på med bommar så blev det att jag inte tänkte på det, utan jag kom till ridning och hästen blev mer och mer känslig och lyssnade på både skänklar,säte och tygel. Hon var väldigt på i början, men efter FLERA halvhalter och övergångar så blev det faktiskt bättre. :banana: Jag tyckte det gick jättebra, vi gjorde övningar jag aldrig anade vi kunde:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 517
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 369
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 549
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar