Vad ska jag göra med min 2- åring?

S

Skruttan08

Hej!
Jag har ett sto född maj 2008. Hon står uppstallad i box och leds ut och in i hage dagligen. Oftast går det bra, men ibland strular hon. För närvarande är jag gravid i vecka 39 och har således ingen chans att hantera henne själv. Jag litar inte på henne... Så min man sköter den dagliga ut och intagningen, men han är inte intresserad av hästar och gör det endast för att hjälpa mig. Idag skrämde hon min man rejält då hon hade benen åt alla håll och han kände att hon var nära att skada honom. Typiskt unghästbeteende, men jag känner mig så maktlös! Någon som har tips???:confused:

Sv: Vad ska jag göra med min 2- åring?

En unghäst kan ju altid "sprätta" iväg så om han inte använder longerlina när han tar in henne så är det ngt jag rekommenderar.Hur mkt håller du själv på med henne i stallet?Är hon van att man håller på med henne så blir allt mkt lättare.

Ja det kanske inte är sà lämpligt att hantera en stegrande unghäst med magen i vádret.

Om hon blir besvärlig be din man ta ut henne med en kavson och longerlina. Hantera henne sà att hon blir bra. Kan du inte göra det själv fàr du väll be nàgon annan att göra det.

Hon är snäll och kan hanteras bra... I stallet står hon snällt om jag borstar och pysslar med henne och hon älskar att bli kelad. Verkning går också bra. Tyvärr kan jag inte hantera henne så mycket för tillfället och det sätter ju naturligtvis också sina spår! Longerlina? Kan hon inte få ännu mer kraft att bralla iväg då?

Hej!
Jag har ett sto född maj 2008. Hon står uppstallad i box och leds ut och in i hage dagligen. Oftast går det bra, men ibland strular hon. För närvarande är jag gravid i vecka 39 och har således ingen chans att hantera henne själv. Jag litar inte på henne... Så min man sköter den dagliga ut och intagningen, men han är inte intresserad av hästar och gör det endast för att hjälpa mig. Idag skrämde hon min man rejält då hon hade benen åt alla håll och han kände att hon var nära att skada honom. Typiskt unghästbeteende, men jag känner mig så maktlös! Någon som har tips???:confused:

För man fråga värför i all varlden har du betackt en 2 åring?
Az

Vart ser du att hästen skulle vara dräktig!?

Det är TS som är gravid, och jag tvivlar på att TS skulle vara 2 år gammal...

Till TS: Jag tycker inte att du ska skylla bort hennes beteende som "typiskt unghästbeteende". En unghäst ska kunna uppföra sig! Men detta är ju svårt för dig att fixa nu, så vida inte din karl är villig att ta hanteringslektioner, men annars så får man nog helt enkelt lämna hästen i hagen eller i boxen, annars är alternativet bara att riskera att bli skadad.

Och jag tycker inte att det är lämpligt för dig att ta itu med något, man ska vara rädd om sina skatter, och just nu är din skatt i magen!
Är väl bara att hoppas på att du mår så pass bra efter förlossningen att du kan ta itu med det då!

En 2 åring kan man ju faktiskt köra iväg till en lösdrift så kan hon vara där några månader!

Jag håller nog med om att det är en bra ide om hästen kan gå på lösdrift tills du kan hantera den själv. Eller om du lånar ut hästen till tex sällskap tills du kan ha den själv :)

Tycker synd om din sambo :crazy:

Hej!

Svårt det där! Jag är också gravid, i vecka 36 och har en -08 som är född i juni. Jag har haft honom sedan han var 6 mån och han är mycket hanterad och snäll. Jag hanterar honom fortfarande, går promenader(kortare nu pga min ork) men det är så med unghästar att rätt som det är kan de sprätta iväg och i värsta fall träffa en på olämpligt ställe...såklart ska du tänka mest på "skatten" i magen. Ta itu med hästen sedan efter förlossningen.
Lycka till med både bebis och häst:laugh:

Oj, Tack :bow:
Läs fel, det ståd JAG inte HON!!!!!!

Vet fäll där 2 åring blir betäckt.
Crazy.
Az

Hej!
Tack alla för era svar!!! Idag var hon åter igen sitt snälla jag på väg ut i hagen:confused:
Hon vet att hon ska gå snällt och kan stanna på kommando, men blir ibland som förbytt och far åt alla håll. Jag försöker då instruera min man (han gör så gått han kan) men det är så svårt att stå vid sidan om... Jag får väl helt enkelt hoppas att bebben kommer snart och att jag snabbt har ork att ta tag i det hela efteråt. Unghästar och graviditet är ju inte alltid så lyckat, allra helst när man har en häst med lite nerv...:crazy:

Be en van och icke-gravid kompis att leda din häst med grimskaft med kedja runt nosen en stund så att hästen får respekt och be sedan kompisen visa din man hur man fäster kedjan och använder den vid behov!

Jag håller nog med om att det är en bra ide om hästen kan gå på lösdrift tills du kan hantera den själv. Eller om du lånar ut hästen till tex sällskap tills du kan ha den själv :)

Tycker synd om din sambo :crazy:

jag hoppas att sista meningen var till TS för min sambo är inte omnämd i tråden vad jag vet :angel:
Och han skulle nog kunna lösa det mesta själv tror jag.

Liknande trådar

C
Träning Hej! Har ett 3-årigt nsv brukssto med problemet att hon alltid har varit extremt flockbunden. Detta har komplicerat hanteringen...
Svar
2
· Visningar
1 740
Senast: Skogstokig
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar