Vad ska jag göra med henne?

S

Spider84

Nu behöver jag lite kloka buke huvuden samlade.

Mitt gamla sto är skadat sedan juni. I slutet av juli fick jag beskedet att hon ska stå ett år. Nåja jag lyssnar sällan på veterinärer... :devil: ... så hon kommer att arbetas vid handen i skritt och mot piaff (från skritt och ner i skritt) eftersom veterinären sa att det är okej att hon går i normal hage och att hon promeneras utan ryttare.

Hon seminerades den 1 augusti, men precis nu visade det sig att hon inte är dräktig (stor sorg över detta :cry: ) och att hon dessutom samlat på sig vätska. Så vet. fick skölja och ge antibiotika samt att hon ska stå på det i 10dagar och sedan återbesök *ser pengarna rinna iväg* Dessutom fick jag veta av henne att alla seminstationer är stängda från den 15:e augusti. Jag hade i alla fall tänkt att det skulle gått med ett försök till. :crazy:

Så...vad gör jag med henne i ett år förutom att arbeta henne vid handen och skicka intet ont annande praktikanter till att promenera med henne i skogen? :angel:

Alla förslag är välkomna.

(hade ingen aning om vilket forum detta kunde tänkas passa under, men eftersom det nästan bara är här jag känner att jag hör minsta lilla hemma så chansade jag på här...flyttade gärna tråden om den ligger fel)

Sv: Vad ska jag göra med henne?

Vad är det för skada? Det är lite enklare att komma med tips om man har ett hum om vad det rör sig om.;)

Oj sorry.
Skadat förstärkningsband på ena fram.
Så det går inte att rida eller att röra på henne i mer än skritt (eller mot mer samling). Hon får heller inte flänga runt för mycket i hagen.

Vad tror du jag ska svara? :angel:

Långa tyglar såklart!! :D

Du kan ju komma och prova på Mourven någon dag och så kan jag visa lite hur du kommer igång med henne och sen gissar jag att du klarar dig själv ett tag framöver :p

Det har jag helt glömt att det går att göra. :eek:

Har ändå hållt på med det en period även om vi aldrig kom så långt.
Du skulle ju komma och hälsa på! Då kan du gott visa mig. Jag har ju tyglar. :angel:

När min häst var skadad och stod i boxarrest :mad: i fyra månader lärde jag henne att apportera en tygfreesbee och skaka och nicka på huvudet. Lär henne backa på kommando och kolla sedan om hon förstår ordet när du ställer dig bakom henne. Lära hästarna att gapa för att tittas i munnen kan man ju ha nytta av då och då. Jag använder mig av klickerträning när jag lär mina djur olika "konster",

Lycka till med pållen
Annika

klart att hon ska ha bäbis, även om det blir sent:love:

Ta en hingst på naturlig betäckning, så är det oxå större chans.

kolla runt vilka som finns- nu o rapportera hur det går:banana:

Ja, jag hör av mig, det kom ju helt plötsligt så mycket emellan :eek: men den här veckan.. fast vilse hade önskemål om efter onsdag (vilket iofs passar mig bäst också).

Och angående hingst finns det ju en villig här som fortfarande tar emot ;) Kanske inte vad du tänkt dig egentligen till henne, men vad tusan :angel:

Jag vet vilken hingst det blir om det blir naturlig. Det enda tjafset är att jag måste betala en ny språngavgiften så jag behåller gärna Corlensky som det var tänkt från början. Men som sagt...det är om jag hittar någon som är villig att seminera.

psychogrrl
Vilken hingst tänker du nu på?

Ja masa dig hit och lär mig början på långa tyglar.

Den vita som går här i närheten ;) de lär ju hitta ett dike om han inte når upp :p Han är ju dock ännu ej visad för ridponny.

Är det bara jag som reagerar på att du tänker arbeta en skadad häst i piaff??? Jag kanske missförstår dig, men en häst som är skadad (= har ont) kommer i början att behöva avlasta och därmed bli lite sned och stel. Och eftersom den inte använder sin kropp fullt ut kommer muskler att artrofiera (och det kan du inte hindra med arbete eftersom vilan är en viktig del i läkningsprocessen). Här kommer skrittpromenaderna in som ett sätt att skonsamt hålla igång kroppen så man undviker den värsta stelheten och skapar genomblödning i senan. Hur tror du att en häst som är skadad kommer kunna bygga tillräckligt med styrka för att kunna piaffera enbart genom skrittarbete vid hand? :confused::( Nog för att jag tycker veterinärmedicinen kan vara lite väl konservativ, men jag tycker nog att de i detta fallet har mer koll än vad du verkar ha. Även om hästen idag är stark nog att piaffera kommer den knappast att behålla samma styrka när den har ont och bara skrittas...
Tycker du ska ta föl, och följa veterinärens ordinationer.

Mvh/Marie

Hon ska inte arbetas i piaff, men i samling i skritten så vi närmar oss det = fortfarande skritt arbete.

Hon har för övrigt inte det minsta ont och märker själv inte av skadan. Det enda man ska hindra henne från är att fläcka upp den genom att trampa igenom för mycket eller för hög hastighet.

Tja, att samla skritten lite är i min värld rätt långt ifrån att piaffera (missförstå mig rätt). Då är väl mitt bästa råd att inte glömma bort att låta henne sträcka ut i skritten också (inte forcerat), men så att det inte bara blir kort-kortare-kortast. Tänk på att två takt är mer belastning än fyrtakt bara (eftersom bara två ben är i marken samtidigt till skillnad från tre som i skritt). Det brukar ju ta ett tag innan det blir sådär speciellt bärigt. Annars skulle jag försöka följa din ursprungliga plan och ta föl. Lära in konster kan ju vara bra för att sysselsätta knoppen, men man får tänka sig för så att man inte lär in saker som kan vara jobbiga sedan när de är friska :p.

/Marie

Min dam semineras om i morgon - ring runt till alla seminstationer i närheten, en del har öppet augusti ut!

Jag som uttrycker mig klumpigt som vanligt. ;)

I vilket fall gör vi inte ett nytt försök. Efter att ha talat med flera seminstationer som kan ta emot henne så tror alla att chansen är mycket låg då hon ju har en infektion nu som måste läka ut (givetvis). Och tycker vi ska satsa på att seminera henne nästa år.

långa tyglar, du har ju bladn annat Ellen nere i Skurup som är grymt bra på långa tyglar, trickträning, ut och plocka svamp/bär i skogen , utforska konstiga vägar och stigar i närområdet

Senast ändrad:

Långa tyglar lånar jag psychogrrl till. Jag sla bara fjäska ner henne då och då också.

Trickträning har jag faktiskt funderat på. Känner en som jag nog kan lura att komma och hälsa på mig. :angel:

Ut och gå behövs verkligen. Ska bara ta mig tiden också *suck*
Den hästen har alltid tyckt, och kommer nog alltid tycka, att det är hon som bestämmer var man ska gå...trots att jag haft henne i 9år har jag aldrig fått bort det där sista, men det är väl smällar man får ta med ett rejält ranghögt sto.

Vilket ypperligt tillfälle att lära dej klicker!
Tänket är ju sjukt användbart på alla djur - människor inkluderat.
EO är överlägsen på klicker.

Förresten, ta diskussionen med behandlande veterinär angående markarbetet. Det är jäkligt korkat att inte använda sej av veterinärernas kunskap! De har trots allt många års studieskulder och har fått lära sej mycket om hästens rörelseapparat...Och de allra flesta av dem gillar att diskutera rehabilitering med någon som har lite kunskap och vet vad den pratar om (jag tror inte veterinärerna får träffa såna människor så ofta? :D ) prova, du kanske blir förvånad! Man kan ju också höra sej för med olika veterinärer, om jag var du skulle jag i alla fall ringa till FW...

Med mina hästar (först Bandit & sedan Stella) har jag alltid kunnat ha intressanta diskussioner med veterinärerna och de kan ge sin syn, jätteviktigt tycker jag. Har aldrig blivit knäppt på näsan.

I övrigt går ju piaffarbetet att träna på mycket olika sätt. Om man på väg ut till hagen samlar upp skritten litegrann, bit för bit varje dag, så har man ju alltid igen det arbetet...

Senast ändrad:

Klicker och jag kommer inte överens. Har träffat alldeles för mycket totalt inkompetenta som sysslar med det. :crazy:

Tja den veterinären vi hade när hon kollades trodde hela tiden att hon var tävlingshäst och stod inne på natten...

Just nu får hon stå ett tag till och få lite mer laserbehandling innan jag gör något med henne.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 286
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 900
Senast: Nixehen
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 561
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama