Vad ska jag göra.. Hjälp mig:/

Sv: Vad ska jag göra.. Hjälp mig:/

Ja ser det inte som smaklöst att tycka att liv är lika värda men att göra jämförelsen med barn. Det är ett för debatterat ämne.

Då förstår jag inte vad som är smaklöst i jämförelsen. Det handlar fortfarande om två liv som båda har en skada eller ett problem som skapar ett handikapp och som i sin tur leder till att den som tagit på sig ansvaret för livet i fråga kommer att få ge upp saker och ting för att se till att livet som man tagit ansvar för, mår bra och får det han behöver.

Eftersom det varit ett hett ämne bland debattörer när det gäller djurförsök där man jämför en hund med en treåring eller dylikt. Men det är ju som sagt vad jag anser vi lär ju inte komma till en gemensam åsikt :)

Hurvida man tycker att detta är smaklöst eller inte är upp till var och en återigen. Jag anser inte att det är någon skillnad på djur och människa. I naturen har vi alla samma värde.

Men i naturen så är det ju skillnad på djur och människor. Sjuka djur är dom första som faller offer som föda till andra djurs överlevnad. Människor hålls vid konstgjort liv och får nya organ dagligen. Ibland drabbas dom av långvarigt lidande vilket dom själva till 90% kan "berätta" och få medicins hjälp för det.

Mäniskan har oxå som djurvän med kunskap förmågan att kunna bestämma när tiden är inne att ta bort sitt sällskaps djur innan den drabbas av långvarigt lidande. Ett djur med långvarigt lidande har alltid enbart en egoistik människa som ägare som inte sätter djurets välfärd i främsta rum, utan bara ser till sitt eget ego.

Om vi nur tar TS:s häst och släpper ut den i en vildhästflock så som du själv skriver naturligt, hur många dygn tror du själv att det skulle ta innan den föll som offer till föda för rovdjuren??

Förklara gärna sedan ditt resonemang till att den i fångenskap i männsklig vård skulle må bättre av ett framtida långvarigt lidande.

Jag tycker du resonerar så egoistiskt att du helt glömmer bort djurens rätt och värde.

Framtida långvarigt lidande?? På vilket sätt då?? Så om en häst inte rids så lider den?? Låter mkt konstigt och vinklat.

Jag väljer ju att ta bort min häst framför att sälja då han nu dels är halt på tre ben. Han är ju fortfarande halt även när han gått på metacam och vilat i snart tre månader. Jag kan ju inte garantera att om jag säljer honom att de inte rider honom för hältan vandrar och reagerar inte vid böjprov. Men visst finns det massa hästar som kan gå i en hage men jag tror inte det är en optimal utväg för alla heller.

3 månader är ju inget...mitt sto var dålig i ca 6 mån till och från, efter en hovledsinflammation. Tog lång tid innan det läkte ut, stor dam på 1.75 i mnkh.
Sen betäcktes hon och vilade ju då i nästan 2 år totalt, nu är hon helt återställd och lever som dressyr häst igen. Aldrig visat hälta igen.

Min Vet ville dömma ut henne...

jag fattar inte varför du inte kan låna ut henne på foder som sällskapshäst,låt säga ett år eller så.då ser du ju om hon blivit bättre och du behöver inte bekymra dig om att hon skickas till slakt eller något sånt

Det beror ju på vad det är för skada. Hade min vet gett minsta möjlighet att han skulle kunna bli frisk så hade han fått det. Nu finns också i beräkningarna att vi har haft problem med ett av benen innan och vet. efter många undersökningar trott att detta berott på en gammal muskelskada då det varit en så liten hälta och inte blivit värre vid ansträngning eller bättre vid vila/bedövning. Nu i efterhand så är det antagligen en av dessa skador som spökat hela tiden. Så han har vilat innan i över ett halvår. Dels har han vilat nio månader på grund av en senskada därefter igångsatt i skogen långsamt i nästan ett år. Först nu i somras som han blivit igångsatt med mer jobb. Hade det varit en annan prognos så hade jag inte tvivlat på att låta honom vila.

låter komplicerat...:crazy:

Min Vet gav ju ingen minsta öppning till att hon skulle bli bra...men det blev hon, kanske hade jag tur.

Jo det är dessutom tre skador dels förändringar i strålbenet höger fram. (som vi misstänker har varit under lång tid men som ej vet kunnat hitta.) Samt skador på meniskerna i bägge bakknäna och en medfödd skada då två kotor är sammanvuxna i ryggen. Vilket gör den mindre elastisk och nu har han även ont i ryggen. Eftersom han blivit sämre under dessa månader så orkar jag inte med det längre och när vet inte ger en bättre prognos så utsätter jag inte oss för att han ska tappa livsglädjen för att han har ont. :crazy:

Han kan som sagt enligt vet ev efter lång vila hålla som promenadhäst. Men som det är nu så blir han ju inte bättre. Och ont har han för han är inte den känsliga typen av häst. Men han är ju inte så dålig att han tar bort honom av djurskydds skäl.

Men hur går det ihop? Hästen har ont och den blir inte bättre som det är nu? När är det tänkt att hästen ska bli bättre då? Varför ha kvar hästen om den inte visar några tecken på att det ens går åt rätt håll?

3 månader är ju inget...mitt sto var dålig i ca 6 mån till och från, efter en hovledsinflammation. Tog lång tid innan det läkte ut, stor dam på 1.75 i mnkh.
Sen betäcktes hon och vilade ju då i nästan 2 år totalt, nu är hon helt återställd och lever som dressyr häst igen. Aldrig visat hälta igen.

Min Vet ville dömma ut henne...

Vadå aldrig visat hälta igen??? Hur lång tid har det gått sedan ditt sto efter avel varit aktiv och främst på vilken nivå???

Det här låter som,, fasen jag har ett sto som inte visar hållbarhet för tävling så därför tar jag den till avel. Ingen tanke på att dålig exteriör, dålig hållbarhet inte leder till mera hållbara, bättre exteriöra avkommor???

Titta på travet som är en sedan lång tid föregångare till högpresterande avel inom sporten. Där avlar man bara på högpresterande ston som även visat resultat.

Och som Sören Nordin redan för drygt 15 år sedan på en clinic i Scandinavium försökte förklara för "ridsporten" Se er inte blinda på avla på högpresterande hingstar med lågpresterande ston.

Jag tycker din Vet. hade rätt som ville dömma ut ditt sto för hovledsinflamation kan oxå nedärvas p.g.a. försvagad eller defekt hovled.

Jag hoppas du återkommer om två år (som enligt dig inte är ngn lång tid) och redovisar om ditt sto fortfarande är i tävlingsmässigt skick och från vilken klass för dagen tills då den förbättrat sig.

Utan att ge TS något direkt råd, så vill jag bara reflektera över risken att sälja en häst som inte är hundra OK som sällskapshäst. Då tänker jag på risken att den hamnar hos någon oseriös hästhandlare som sedan säljer den vidare som "tävlingshäst". Trots sina skador. Tydligen så finns det köpare till denna typ av hästar, eftersom det är hyfsat vanligt att det säljs hästar som har defekter utan att det framkommer vid försäljning. Hört om ett antal försäljningsstall som man kan tro satt detta i system. Köpa billigt - sälja dyrt. Utan någon som helst respekt för individens lidande...

Förämdringar på strålben behöver inte betyda avlivning. Min pålle hade pålagring på strålben som kom endast efter två månader, innan diagnostiserades han hovledsinflammation. Han fick medecinen tildren och blev bra. Hästen rids och har det bra. (ca 2 år sedan) Försäkringsbolaget stod för allt. Man måste ju se altervativ. Ibland kan vet vara negativ för de ser på hästägarna att de inte orkar längre, man måste visa att man vill kämpa vidare så de tycker att det är värt de.

Det sa vet. att hade han bara haft strålbenet så hade det inte varit så illa. Men eftersom han på detta hade fler skador så ansåg de att han inte skulle kunna bli frisk igen. Han har nu gått på metacam och inte blivit något bättre. När jag pratade med vet. så gav hon prognosen om att bli bättre "ja det kan ju hända ett mirakel". Hade de gett honom en möjlighet att han skulle bli bra igen så hade det inte varit ett problem men jag vågar inte hoppas på ett mirakel. :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 140
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2