Vad ska jag göra.. Hjälp mig:/

Sv: Vad ska jag göra.. Hjälp mig:/

Men om man nu hade haft råd att ha en häst som man tränar och rider, som kostar i foder, skoning osv. Varför har man då plötsligt inte råd med samma häst längre när den inte duger som träningshäst?..

Jag instämmer i övrigt att personligen skulle jag som sällskapshäst skaffa mig en liten, lättfödd häst. Som promenadhäst finns det dock de som faktiskt vill ha en helt vanlig, storhäst. Det jag syftade på var dock att man som ägare till en träningshäst som blir utdömd till promenadhäst, ofta "plötsligt" inte längre har råd att ha kvar samma häst... Känns mer som en dålig bortförklaring till att man faktiskt inte hyser de känslor som gör hästen värd att behålla när den inte längre fyller alla ens behov.

:bow::bow::bow:

Men om man nu hade haft råd att ha en häst som man tränar och rider, som kostar i foder, skoning osv. Varför har man då plötsligt inte råd med samma häst längre när den inte duger som träningshäst?..

Jag instämmer i övrigt att personligen skulle jag som sällskapshäst skaffa mig en liten, lättfödd häst. Som promenadhäst finns det dock de som faktiskt vill ha en helt vanlig, storhäst. Det jag syftade på var dock att man som ägare till en träningshäst som blir utdömd till promenadhäst, ofta "plötsligt" inte längre har råd att ha kvar samma häst... Känns mer som en dålig bortförklaring till att man faktiskt inte hyser de känslor som gör hästen värd att behålla när den inte längre fyller alla ens behov.

Jag tror knappast att det handlar om att man inte hyser massa känslor till hästen, men köper man en tävlingshäst och bara har råd med en häst, varför ska man behålla en häst man inte kan tävla på, om det är ens största intresse? Jag tävlar själv aldrig, men jag kan ändå förstå resonemanget. Hade jag försökt ta mig någonstans i tävlingsammanhang, vad ska jag med en promenadhäst till?
Att hålla två hästar kostar ju inte bara "lite mer än en" om man inte har egen gård, men det verkar ju inte vara fallet i TS fall.
T om jag, som blir så vanvettigt fäst vid djur, skulle antagligen sälja, om jag hade t ex tävling som största intresse. Det handlar ändå om att se saker lite nyktert, man köpte ju hästen av en anledning, till exempel för att tävla, och när det inte håller så får man ju försöka göra det bästa av situationen, och kan man inte hålla två hästar så får man ju sälja. Sorgligt, men sant.
Det är väll ganska uppenbart att man inte "har råd". Det handlar ju inte riktigt om att man faktiskt inte har pengar till att låta hästen gå och skrutta, utan snarare att man inte har råd att göra det OCH köpa en ny häst och ha den inackorderad samtidigt för att man egentligen vill tävla.

För det första har ju min häst prognosen att han kanske kan hålla som promenadhäst efter lång vila. Alltså ska han gå och skrota i en hage nått år innan han kanske kan börja luffsa i skogen.

Och visst rent krasst ser jag det som för dyrt att lägga runt 40000/år för att ha en häst att klappa på. När det gäller en häst som jag vet inte skulle passa som sällskaps/promenadhäst är valet rätt enkelt. Jag kan inte behålla en häst som är halt på tre ben för att jag tycker om honom hur gärna än jag vill. Jag vill inte se honom tappa livsgnistan för att han ska gå och drälla i en hage för att lätta mitt dåliga samvete.

Senast ändrad:

Jag tror knappast att det handlar om att man inte hyser massa känslor till hästen, men köper man en tävlingshäst och bara har råd med en häst, varför ska man behålla en häst man inte kan tävla på, om det är ens största intresse? Jag tävlar själv aldrig, men jag kan ändå förstå resonemanget. Hade jag försökt ta mig någonstans i tävlingsammanhang, vad ska jag med en promenadhäst till?
Att hålla två hästar kostar ju inte bara "lite mer än en" om man inte har egen gård, men det verkar ju inte vara fallet i TS fall.
T om jag, som blir så vanvettigt fäst vid djur, skulle antagligen sälja, om jag hade t ex tävling som största intresse. Det handlar ändå om att se saker lite nyktert, man köpte ju hästen av en anledning, till exempel för att tävla, och när det inte håller så får man ju försöka göra det bästa av situationen, och kan man inte hålla två hästar så får man ju sälja. Sorgligt, men sant.
Det är väll ganska uppenbart att man inte "har råd". Det handlar ju inte riktigt om att man faktiskt inte har pengar till att låta hästen gå och skrutta, utan snarare att man inte har råd att göra det OCH köpa en ny häst och ha den inackorderad samtidigt för att man egentligen vill tävla.
Som jag skrev, man hyser inte de känslor som gör hästen värd att behålla när den inte längre fyller alla ens behov. Hästen är inte värd att behålla om den unte uppfyller ens krav på kapacitet - kapacitet att tränas i detta fall. Mao anser jag att det är en dålig bortförklaring att säga att man inte "har råd att ha honom kvar att klappa på". Man har väl precis lika mycket råd att göra det som innan, men man väljer att inte göra det. För ens behov av att träna är viktigare än behovet av individen och hans närvaro.

Det jag vill komma till är att detta är ett dåligt sätt att uttrycka sig på för det ger intryck av att man vill få det att låta som att det är pengarna som fattas, när det egentligen är lusten och känslorna som påverkar valet.

Jag anser inte att det är moraliskt att avsluta ngns liv av en sådan självisk och egoistisk anledning. Att sälja vidare däremot, kan vara ett alternativ i vissa fall. Men kalla det inte "i brist på pengar". För det är inte pengarna som är problemet.

Det är väldigt intressant att vi människor har bestämt att hästar inte trivs med att gå i hage. Jag vill minnas att hästar från början lever på att just bara vandra runt i naturen, äta och överleva. Att hästar behöver ridning är något vi själva kommit på. Och har i regel främst att göra med att vi inte vill lägga ner tid och pengar på att ge dem en riktigt bra tillvaro, med stora ytor, flock och möjlighet att agera naturligt. Men att behöva leva i en dålig tillvaro ska ingen häst behöva ha det, ridbar eller ej. Hästen tappar inte livsgnistan för att den inte längre går att rida på. De värderar inte ridningen i sig mer än något annat.

Däremot mår de ofta bra av att få göra framsteg, växa som individer och lära sig nya saker. Att bli ompysslade och umgås med människor som tar väl hand om dem. Det har dock intenting med ridning att göra. Du kan få hästen att växa helt utan en tanke på ridning.

Jag har haft honom stående (pga senskada) innan och pysslat med honom och det har fungerat dåligt även när han gått på bete på sommaren. Men visst hade det funnits en lösdrift i närheten där de hade tagit stora hästar som honom hade han antagligen fått gå kvar. Men häromkring är det bara för ston/unghästar. Så visst det hade säkert fungerat men jag känner att ska jag åka 5-6 mil (enkel resa) för att träffa honom och pyssla om honom. Så nej jag ser det för mycket att lägga ut för att ha just honom. Dessutom skulle det faktiskt bli dyrare att ha honom mot en annan häst då med tanke på bensinkostnaderna (nu har jag 7km till stallet). Dessutom skulle jag då helt få lägga ridningen på hyllan som student har jag inte råd att ha två hästar.
Sen får man se det som hjärtlöst eller inte det är upp till var och en. :)

Tycka får man, men som sagt. Kostnaden är densamma. Bensinpengarna skulle man spara ihop genom att inte bhöva underhålla och köpa ny utrustning, betala träningar och lektioner, ev tävlingsavgifter och resor dit och hem. Det skulle nog inte ekonomiskt bli ngn skillnad, kanske skulle man inte heller behöva åka ut dagligen.

Jag är eg inte ute efter att ge någon dåligt samvete, det jag menar är att det är ett lustigt sätt att uttrycka sig på.

Nu har jag visserligen mest tränat för en vän alldeles gratis så den posten är obefintlig. Tävla har jag inte gjort sedan 03. Utrustning den har länge varit överkomplett då jag tidigare haft fler hästar så har jag köpt nått så hade det varit för att det är skoj. Så det är inga poster som kan borträknas. Eftersom jag även cyklar ut till honom så skulle jag rent tekniskt kunna åka till en lösdrift en gång per vecka.
Jag ser ju det som "att inte ha råd" innefattar mer än att jag inte har pengar längre. Men visst rent krasst går det att förenkla så eftersom hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag haft kvar honom.
Att sälja honom är inte ett alternativ överhuvudtaget. Är en liknande häst till salu som ej är i gång ungefär lika stor men inte är skadad visserligen ett år äldre men ändå för 18 000:- den har varit ute länge.

Det jag vill komma till är att detta är ett dåligt sätt att uttrycka sig på för det ger intryck av att man vill få det att låta som att det är pengarna som fattas, när det egentligen är lusten och känslorna som påverkar valet.

Jag anser inte att det är moraliskt att avsluta ngns liv av en sådan självisk och egoistisk anledning. Att sälja vidare däremot, kan vara ett alternativ i vissa fall. Men kalla det inte "i brist på pengar". För det är inte pengarna som är problemet.

Nu är det så att alla har inte råd att ha två hästar, en som sällskap och en som ridhäst. Man måste vara lite realistisk också, vill man ha en häst att klappa och titta på så hade man väl inte köpt en stor dyr häst från första början, man har häst delvis för att rida. Alla har inte pengar att behålla alla hästar man någon gång har köpt. Man älskar inte hästen mindre bara för att man väljer att sälja eller ta bort den pga skador. Man måste göra det som passar än själv och hästen.

Jag kan vänta lätt ett år eller två på att min häst skulle bli hel igen om han skadade sej på något sätt, men skulle han bli oridbar för resten av livet så skulle jag hur mycket jag än ville inte kunna behålla honom. Ridningen är en liten del av hästeriet men den är för många en väldigt viktig liten del.

Det jag syftade på var dock att man som ägare till en träningshäst som blir utdömd till promenadhäst, ofta "plötsligt" inte längre har råd att ha kvar samma häst... Känns mer som en dålig bortförklaring till att man faktiskt inte hyser de känslor som gör hästen värd att behålla när den inte längre fyller alla ens behov.

Om försäkringsbolagen stälde som krav att när en häst blir utdömd så ska den avlivas innan utbetalning sker, så skulle väldigt många utdömda hästar i framtiden slippa långvarigt lidande som promenadhäst hos ngn talliban.

Varför envisas vissa personer med att envist fördröja döden för en redan utdömd individ och hålla dom vid liv år in och år ut och åvanpå allt påstå att dom är fullt friska.. ??? Visst man kan skjuta problemet framåt men för fasen,, begriper dom inte att förr eller senare så ska alla dö??

Det är väl för böveln djurens rättighet att dö värdigt,, inte plågas ihjäl.

För att nu knyta ihop tråden igen så är min personliga uppfattning av vad som framkommit från TS att det mest humana är avlivning!!

Snacka om att hårddra...

Lägg av nu, hästar har lika stor rätt att leva som alla andra, det här med RIDNING är ngt VI MÄNNISKOR hittat på! Och det är inte ngt som hästen ig bryr sig ett skvatt om.

Taliban kan du vara själv, det finns massor med folk som har hästar endast till promenad ridning och är lika duktiga , nogranna, ansvarsfulla hästägare för det, så lägg ner bara.:mad: Vem har för övrigt dött och gjort oss till gudar??

Gruppsvar - det känns som att jag kan sammanfatta alla svar i ett.

Hurvida man tycker att ridningen är viktigare än hästen i sig är upp till var och en. Men att inte kunna stå för det verkar ju inte väldigt ovanligt uppenbarligen. Varför inte bara säga som det är - jag tar bort hästen för att jag inte hyser känslor nog för honom att låta honom gå o kosta pengar utan att jag får ut det ena eller det andra genom det.

Personligen så kan jag väl tycka att det är underligt att man ändå köper sig en häst, när man vet att man resonerar på det sättet att det eg är ridningen man är ute efter. Men nu var det ju inte det tråden handlade om och det är ju bara en åsikt - det är ok att inte alla tycker som jag.

En häst som döms ut behöver inte lida. I TS fall verkar så inte vara fallet. Det jag reagerade på i första hand var inte hurvida det är rätt att ta bort ett djur som lider eller ej, utan varför man uttrycker det som att man "inte har råd med en häst som bara står" när det egentligen handlar om att man inte har lust att låta hästen vara kvar i livet om man tvingas betala för dess leverne uch samtidigt inte får ut ridning eller liknande av det. Varför uttrycker man sig så?

Ridningen är för mig också ett stort intresse sen jag var 7 år gammal. Men kärleken till min bästa vän och medkänslan och moralen jag fått med mig sen födseln är något som aldrig kommer att överglänsas av egoism. Om jag köper en häst så tar jag också på mig ansvaret för det djuret. Om jag kände att jag inte kunde älska honom och sätta honom i första hand även den dagen då hans ben inte längre bär mig, så skulle jag aldrig nånsin köpa honom. Då hade jag skaffat mig en foderhäst eller liknande. Dock är det eg inte detta jag ville komma till utan varför man uttrycker sig så underligt i frågan. Handlar det om dåligt samvete eller är det oro för vad andra ska tycka? Eller är det bara en dålig formulering.... Det verkar ju uppenbarligen inte vara som det sägs iaf - att hästen blir dyrare när den inte längre går att träna.

Snacka om att hårddra...

Lägg av nu, hästar har lika stor rätt att leva som alla andra, det här med RIDNING är ngt VI MÄNNISKOR hittat på! Och det är inte ngt som hästen ig bryr sig ett skvatt om.

Taliban kan du vara själv, det finns massor med folk som har hästar endast till promenad ridning och är lika duktiga , nogranna, ansvarsfulla hästägare för det, så lägg ner bara.:mad: Vem har för övrigt dött och gjort oss till gudar??

:bow: *tio*

Så du menar alltså att när man väl skaffar sej en häst och hästen redan vid 6 års ålder blir utdömd som ridhäst, då ska man ge upp hela ridningen för kanske 20 år framåt för att man inte har råd att hålla två hästar? Och antagligen inte har råd att vara varken medryttare eller rida på ridskola.

Det finns hästar som inte klarar av att gå i en hage för resten av livet utan annan aktivering. Det finns hästar som mår dåligt av att inte få arbeta.

Klarar hästen av allmän lättare skogsridning så visst ska man försöka sälja hästen till någon som vill ägna sej åt det. Då får både häst och ägare det bra.
Men har man en en svår krävande häst som dessutom inte mår bra av att inte få arbeta så tycker inte jag man ska hålla liv i den till vilket pris som helst. Det finns som sagt hästar som faktiskt inte mår bra av att bara gå i hagen oavsett om den har kompisar och bra hage.

Senast ändrad av en moderator:

En häst som inte går att ridas behöver inte alls bara gå i hage. Arbeta kan man göra på många sätt. Sen hurvida det är våra värderingar som vi återigen försöker pränta i våra hästar, detta med att "hästar mår inte bra av att inte ridas", kanske vi omöjligt kan svara på. Vi tycker uppenbarligen olika där.

Ang hurvida man väljer att ha kvar ett djur som inte längre lever upp till ens önskemål så är det återigen upp till var och en. Det beror ju på vad man har för syn på djur och hur man värderar det. Personligen anser jag att ett djur är ett liv lika mycket värt som något annat, dvs även som ett mänskligt barn. Jag skulle inte ta livet av någon varelse pga att jag inte fick mina önskemål uppfyllda pga det. Om jag köper en häst så gör jag det i vetskap om att det kan bli så att jag får lägg ridningen på hyllan om ngt händer. Om jag inte är redo att ta den smällen så skaffar jag ingen häst, då kanske jag tar mig en foderhäst eller liknande. Precis som jag inte heller går och blir gravid medvetet med villkoret att barnet inte får bli förståndshandikappat eller sjukt. En bekant fick en son som varken förstår, hör eller ser samt har rörelsehinder. Hela hennes liv är förändrat och hon kommer att i minst 18 år vara bunden av sitt barn på ett sätt som hon inte räknat med. Men det är ju fortfarande ett liv lika mycket värt som ngn annan, trots att han kanske inte ens förstår lika mycket som en hund eller en häst - troligtvis inte.

Jag värderar alla liv och tycker inte att vår njutning ska påverka om ett liv ska få finnas eller inte. Att man säljer är en sak, men ta inte på sig ett ansvar som man inte tänker ansvara för i vått och torrt om det kan leda till att man beslutar att ta död på livet i fråga. Det låter som att sporten tagit över moralen och värdet av andras liv.

Att jämföra med att få ett gravt handikappat barn är motbjudande. Det är inte samma sak och kan inte jämföras på samma dag! Ett liv är ett liv - visst. Men jämför inte barn med hästar.... det har jag iofs säkert också gjort - men det var i min oförståndiga ungdom.

Jag vet inte hur jag skulle göra i TS ställe. Känner för henne och hoppas inte hamna i samma situation någon gång. Jag älskar min häst. Men hade jag velat ha ett sällskapsdjur - då hade jag köpt en hund eller katt istället.... Jag vill rida, det är därför jag lägger ner extrema summor på att hålla häst. Å andra sidan skulle uppstallningskostnaderna minska drastiskt om jag hade hästen "mer på landet" utan ridhus osv. Jag vet inte vad jag skulle göra :)

Då kan ju jag förtydliga att skulle jag veta att mitt barn var gravt handikappad så skulle jag inte tveka att göra abort skulle det vara för sen skulle jag adoptera bort det. Sen tycker jag dock jämförelsen är rätt smaklös.

Jag ser det som att du har två möjligheter:

1) Hur stor är risken att problemen din häst har ärvs av ett föl? Om du har möjlighet, låt din häst vila något år och se om problemen avtar eller blir större. Det kanske inte alls är spatt utan något annat och då kan hon ju hålla för avel. Om du ska avla på hästen: Fundera på om du skulle greja mentalt att stå med ett föl med nedärvda problem och som kanske måste tas bort inom några år. Om du har pengar och tid att lägga på detta trots risken att få en ny problemhäst så varför inte. Det kan ju visa sig att det är något som inte ärvs och du får då ett kanonföl eller så står du där igen.

Kan dra paralleller med det sto jag red tidigare som fick kotledsinflammation vilket behandlades och med lång vila. Behandlingen tog inte så fortsatt vila och ny behandling. Trots smärtstillande och behandling och enbart hagtid så haltade hon och det blev värre för varje dag. Sista undersökningen på klinik gav bara 10 % att hon skulle bli så bra att hon inte hade ont- troligen skulle hon aldrig bli ridbar. Hon fick somna in då vi upplevde att hon mådde dåligt när hon "bara" gick i hagen.

Sorry, fick inte med alternativ 2...(klantigt!)

2) Andra alternativet är nog att ta bort hästen.

Hur schyst är det mot hästen att sälja den om den inte kan ridas ordentligt? Du vet ju faktiskt inte om den har början till spatt eller inte. Ska du ev sälja måste du ju hitta någon som ridning inte är så viktigt för -du kan ju inte sälja en sjuk häst som promenadhäst till vem som helst utan personen ifråga måste ju veta vad det innebär med en spatthäst, dvs ingen ridning alls under långa perioder och stora kostnader för vet.vård. Hur stor chans bedömer vet att hästen har att funka som promenadhäst och bli riden på?

Har en kompis som köpte en spatthäst för ca 2 år sedan. Hon köpte hästen som var en gammal lektionshäst från ridskolan hon red på så hon visste vad hon gav sig in på. Har inte alls varit lätt och många dyra resor till klinik och vet som kommit ut. Hästen var halt pga spatten när hon köptes och det tog 5 månader av behandling och igångsättning innan hon kunde ridas normalt under en timmes lektion. Funkade i ca ett halvår och sen var det dags igen. Efter den vändan har hon varit ridbar i ca 1 år med undantag av 6 veckors bete (total vila då det inte gick att ta ut hästen ur hagen -är en helt annan historia som inte hör hit) och nästan 2 månaders igångsättning efter det. Nu är hästen jättefin och mår alldeles utmärkt men det tar på krafter och ekonomin att ha en spatthäst.

Med lite tur kankse du ändå kan hitta någon som är beredd att ta det om hästen är trevlig och go att jobba med på marken.

Hurvida man tycker att detta är smaklöst eller inte är upp till var och en återigen. Jag anser inte att det är någon skillnad på djur och människa. I naturen har vi alla samma värde. Hur man sen förhåller sig till sin egen art och andras är som sagt olika. Rent krasst är vi ju av naturen egoistiska varelser och det är fullt förståerligt att man främst ser sin egen art överleva. Vi ser också personer i vår egen närhet mr värda än andra, om vi tvingades välja. Men i naturen är det ingen skillnad så att kalla det smaklöst anser jag är smaklöst. Varför skulle ett hästliv värderas annorlunda än ett människoliv? I det stora hela. Varför skulle det vara smaklöst att anse att olika liv kan ha samma värde trots att de inte är av samma art?

Om vi promt ska tvinga oss på djur - hästar, hundar osv. - så har vi också ett ansvar att värdera dessa liv och ta hand om dem på ett sätt som de förtjänar. Har vi inte den lusten har vi inte heller någon rätt att utnyttja dem som vi gör. Skaffa då inte djur.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 140
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka