Vad ska jag göra? *halvlångt*

A

Asterix

Fann hästen för några veckor sedan med en svullen has, ganska mycket svullen dessutom. Hon visade inga tecken på att vara dålig i övrigt. Kollade feber, aptit, allmäntillstånd osv. Hon var inte ens halt. Var endast ute och gick med henne den dagen samt linementade.
Dagen därpå hade svullnaden vandrat neråt (fastän svullnaden var kvar i hasen). Allt annat var bra, precis som dagen innan. Rörde på henne + linementade.
Nästa dag hade hela benet svullnat upp, fr. hasen och ner till kotan. Ringde då veterinär på Strömsh. som tyckte att jag skulle ta ut veterinär. Ringde då distriktarna som sade att i och med att det inte verkade akut tyckte dem att jag skulle vänta tills dagen därpå så jag slapp jourtillägg. Dagen därpå hade svullnaden gått ner, ringde dock till veterinär igen men hon sa att dem inte kunde göra mer än vad jag hade gjort och nu när svullnaden gått ner så var hennes hjälp onödig.
Svullnaden gick ner succesivt dag för dag. Började skritta på henne.
Nu finns svullnaden fortfarande kvar (efter ca 3½ vecka om än mycket mindre än vad den var) och jag börjar bli lite villrådig. Hon har rört på sig varje dag, har tom travat henne en del då hon inte är halt (och inte heller vait under tiden) i hopp om att blodcirkulationen ska komma igång men nu när inget har hänt mer så vågar jag nästan inte göra det längre, ifall något förstörs.
Hon är glad och trampar på himla bra när man rider osv.

Nu till problemet; Vad ska jag göra? känner mig helt förvirrad just nu.

Sv: Vad ska jag göra? *halvlångt*

Tråden kanske passar bättre på hästvård.

Är hon inte halt och har ont skulle jag linda hästen på nätterna, med stallbandage sen skulle jag se att hon har en bra hage att gå i. Alltså ingen upptrampad, lerhage. Sen skulle jag motionsrida, skritta/ut och gå.

Skulle sluta med linimentet, för om man ska linda benen så är det inte alls bra. Är du säker på att hon inte har gallor i benen. Foderbyte eller något annan förändring.

Hoppas att hon snart får smala fina ben.

:laugh:

Det låter som att din häst fått en lymfangit pga ett litet sår i hasregionen. Det kan ta tid innan svullnaden försvinner helt, men om den är påtaglig så kan det vara en god idé att kontakta veterinär som får kolla upp och ev sätta in lite antiinflammatoriskt för att hjälpa kroppen. Lagom motion är bra vid lymfangit så länge hästen inte har för ont eller har feber. Var lite sparsam tills vet kollat bara, min "diagnos" är ju mest en gissning över nätet!

Upptäckte samma sak på min igårkväll. Dock så verkar inte svullnaden vandra varken neråt eller uppåt, utan den sitter där den sitter (dvs vid hasen och en liten bit neråt).

Jag har dock inte heller någon aning om vad det kan bero på, men jag skulle vara glad om jag visste, eller om svullnaden ville försvinna så att man slipper vara orolig. :crazy:

Här är en till med svullen has.

Upptäcktes dagen efter midsommar.
Vet som kollade trodde på insektsbett, fick en salva att smörja. Svullnaden var kvar efter 2 veckors smörjande. Fick rådet att börja skitta längre turer.
Hjälpte inte så värst mycket.

Frågade en annan vet. Vi funderar på om det var en spark, det finns inga sår överhuvudtaget. Fick tips att köpa back on track hasskydd. Dom funkar någorlunda, men svullnaden är fortfarande kvar 6 månader senare. Men jag upplever att den blir mindre, fast jag kanske har vant mig.....

Hästen fungerar utmärkt i alla fall.....

*KL*

Aj, det låter som att det kan bli kvar ett tag då om man har otur.. Vad tycker du att man ska göra med motionen? Är det bäst att bara gå promenader och skritta ut på honom? Eller ska man köra på som vanligt? Det märks ingen hälta, så man funderar ju över om det är bäst att låta dem vara igång, som de är vana vid, eller om det ska ta det lite lugnt?

Tack för alla svaren.
Kollade igenom hela benet supernoga med ficklampa men hittade verkligen inga sår- därför är jag lite orolig.

Men som någon sa; Hon är ju inte halt, är de då bättre att hålla igång som vanligt?

Oj hade glömt bort detta, men det kanske är dags att svar... :o

Jag började med att skritta 2 veckor, han var ändå på sommarbete.... sen började vi sätta igång som vanligt efter en vila. Han har inte varit halt eller reagerat någonting.
Han går som vanligt vid ridning trots att svullnaden är kvar, dock inte hela det har blivit bättre.

Hoppas det försvinner på era hästar. Men rådgör med en veterinär om ni är osäkra.

Hände för 7 år sen, hittade hästen i hagen med has stor som en handboll.:eek: Var i flyttagen så jag åkte till min gamla vet, han sa att hästen förmodligen halkat o tryckt ihop hasen, fann inga skador på röntgen o va jag kommer ihåg ingen direkt hälta. Han fick vila, gå i hage, nån månad, hos en bekant, för att mitt stall inte va klart. När han kom hem sattes han igång som efter en vanlig vila. Svullnaden tog lååång tid att få ner, o än i dag kan det va lite galligt om han vilat en längre tid, har dock aldrig varit halt av det. Enligt veterinären så var det bra med arbete, så länge ingen hälta visades.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?