Vad ska jag göra? Fång

K

kbr

Hej min arab har haft fång för många år sedan. Jag har varit jätteförsiktig och har lykats undvika fång. För några dagar sedan var hovslagaren uppe och han varnade för fång det var förändring i hovarna. Han sa att hon apsolut inte får gå på fri tillgång.

Nu idag ringde on jag har min häst tillsamnas med. Hon tänker ställa ut en storbal eftersom hon tycker att det är kalt på natten och eftersom det nu är 4hästar så behöver dom så mycket och det blir för jobbigt att lägga ut.

Så klart berättade jag varför jag inte ville men hon frågade mig inte hon informerade mig. Nu står jag mellan vallen fång eller att hon får stå ensam. Mellan fång och en ledsen häst ??????
Vad sak jag göra?:confused:

Sv: Vad ska jag göra? Fång

Det beror ju helt på vad ditt hö har för värden. Ett hö med en lagom kvot, men med lågt protein och MJ-värde är det mest idealiska för hästra som har/haft fång. De får rätt proportioner näring men kan samtidigt äta mycket utan att det blir för mycket. Gah, dålig på att förklara.. Men har du ett kraftigt hö är det värre. Men ger du henne något kraftfoder? I så fall skulle jag mkinska ner eller ta bort det helt, så kanske det går bra med höet ändå. Men har du analys på höet är det lättare att ge råd.

Det beror ju helt på vad ditt hö har för värden. Ett hö med en lagom kvot, men med lågt protein och MJ-värde är det mest idealiska för hästra som har/haft fång. De får rätt proportioner näring men kan samtidigt äta mycket utan att det blir för mycket. Gah, dålig på att förklara.. Men har du ett kraftigt hö är det värre. Men ger du henne något kraftfoder? I så fall skulle jag mkinska ner eller ta bort det helt, så kanske det går bra med höet ändå. Men har du analys på höet är det lättare att ge råd.

Nej hon får inget tilläggsfoder eftersom hon behöver minska i vikt. Hon har väldigt lätt att lägga på sig. Något värde på höansliag har jag inte men jag kan inte tänka mig att det skulle ha dåligt värde det är nog ett väldigt bra hö. Blev lovad analys på höt när jag flyttade till stallet men det har varit många svängar med olika "ägare" på kort tid så det blev alldrig av. Det är svårt att banta en häst när dom går på fri tillgång i vintras tycker jag att det är viktigt för att dom ska hålla värmen, men nu när vi har det så varmt kommer hon att lägga änumer på magen och jag är väldigt räd för att hon ska få fång igen. :crazy:

I sommar ska hon få gå med en greenguard men nu vet jag inte om det skulle fungera? Skulle hon få i sig något överhuvudtaget med en greengar?:confused:

En Gg hindrar inte hästen från att äta, den reducerar intaget per tugga och heter egentligen betesreducerare om det kan vara till någon större tröst.;)

Har bekanta som har islänningar ett gäng, några av dessa drabbades av fång för några år sedan. För att slippa skilja dem åt under sommaren så började de ge ett fodertillskott, och tydligen funkar det suveränt. Nu går de inte på okontrollerat bete, men även de 3 fånghästarna går på samma sätt utan problem så kanske kan det vara värt ett försök.

http://www.equimins.se/pages/products/product.detail.asp?ProdID=100152#

En Gg hindrar inte hästen från att äta, den reducerar intaget per tugga och heter egentligen betesreducerare om det kan vara till någon större tröst.;)

Har bekanta som har islänningar ett gäng, några av dessa drabbades av fång för några år sedan. För att slippa skilja dem åt under sommaren så började de ge ett fodertillskott, och tydligen funkar det suveränt. Nu går de inte på okontrollerat bete, men även de 3 fånghästarna går på samma sätt utan problem så kanske kan det vara värt ett försök.

http://www.equimins.se/pages/products/product.detail.asp?ProdID=100152#

Men det handlar inte om i sommar på sommarbetet utan nu när hon fortfarnade får hö. Det måste vara omöjligt att få i sig hö med en greenguard?

Och det såg jag med, eftersom du var bekymrad över sommarbetet också.

Kan du inte reducera intaget per dygn genom att ta in tidigare och släppa ut senare?

Har du möjlighet att dela av hagen? Vi har fått dela hagen ibland av olika anledningar (häst som ska ta det lugnt pga. skada, bråk om mat, det finns många orsaker) och har då gett den ensamma hästen en hörna i den befintliga hagen, nog stor för den. Det brukar funka jättebra att ha den ensam, den har ju sällskapet precis bredvid. Och å fodrar du som vanligt, uppdelade givor över dagen, eller om du inte har möjlighet att lunchfodra kan du ju ge henne en vägd giva vid utsläpp som hon får ha till eftermiddagen.

Om jag förstår det hela rätt så har hästen stått på fri tillgång av samma hö under vintern och det har gått bra. Då är det nog ingen större risk att det ställer till problem (fång) nu heller. Har ni däremot bytt hö så att det är foderbyte på gång samtidigt som det blir fri tillgång hade jag valt att ha hästen själv för att kunna kontrollera foderbytet.

För mig är valet ganska enkelt... Fång är i väldigt många fall något som gör att hästen måste avlivas (även om det finns många som klarar sig också, men vågar du ta risken?), jag hade hellre haft hästen ensam och ledsen en period än att riskera att behöva avliva. Men, som sagt, är det så som jag fattat av dina tidigare inlägg att hästen stått på fri tillgång på höet (samma hö som det är frågan om nu) under vintern så hade jag inte gjort något.

Om jag förstår det hela rätt så har hästen stått på fri tillgång av samma hö under vintern och det har gått bra. Då är det nog ingen större risk att det ställer till problem (fång) nu heller. Har ni däremot bytt hö så att det är foderbyte på gång samtidigt som det blir fri tillgång hade jag valt att ha hästen själv för att kunna kontrollera foderbytet.

För mig är valet ganska enkelt... Fång är i väldigt många fall något som gör att hästen måste avlivas (även om det finns många som klarar sig också, men vågar du ta risken?), jag hade hellre haft hästen ensam och ledsen en period än att riskera att behöva avliva. Men, som sagt, är det så som jag fattat av dina tidigare inlägg att hästen stått på fri tillgång på höet (samma hö som det är frågan om nu) under vintern så hade jag inte gjort något.

Ja när det var kallt så gick hon på fri tillgång men då för att hålla värmen och hovslagaren och jag har inte märkt några fångtendenser. Men nu när det är varmt tycker jag att det är bättre att dom går omkring och letat hö istället för att stå vid en bal och trycka i sig hela dagarna. Nu behöver hon inte hålla värmen längre utan kommer att lägga på sig allt och hon är lätt född. Vågar inte ens tänka på hur stor hon kommer att bli under sommaren :crazy: . som sakt fång är intet att leka med.

Har du möjlighet att dela av hagen? Vi har fått dela hagen ibland av olika anledningar (häst som ska ta det lugnt pga. skada, bråk om mat, det finns många orsaker) och har då gett den ensamma hästen en hörna i den befintliga hagen, nog stor för den. Det brukar funka jättebra att ha den ensam, den har ju sällskapet precis bredvid. Och å fodrar du som vanligt, uppdelade givor över dagen, eller om du inte har möjlighet att lunchfodra kan du ju ge henne en vägd giva vid utsläpp som hon får ha till eftermiddagen.
Ja ska dela av en liten del av hagen idag. Käns som en kniv i bröstet att veta att hon måste så ensam hon älskar sin lilla flock (hon är ledarstoet). Får se om jag kan ragga en annan häst hon kan gå med eller om jag kanske ska flytta henne.

Och det såg jag med, eftersom du var bekymrad över sommarbetet också.

Kan du inte reducera intaget per dygn genom att ta in tidigare och släppa ut senare?

Hon går på lösdrift.

Som jag förstod det så var det bara fång du var bekymrad över, missade hela biten med "det extra runt magen".

Låter ju bra att du kan dela av hagen.

Funderar bara på en sak- Hur fungerar det att dela av en bit av hagen om hon går på lösdrift? Kommer hon att kunna använda ligghallen då eller har ni två så att du kan stänga in den ena i hennes del av hagen?

Egentligen är valet enkelt, om du inte kan resonera med din stallkompis (hon kan väl kanske utöka med kraftfoder om hon anser att hötillgången inte räcker?)... det är mycket bättre att hästen får stå ensam ett tag än att riskera ett fånganfall. Jfr mellan smärtan som fången orsakar o ev. tristess pga ensamhet. Går det inte att lösa så att hon kan se sina kompisar? Får hon fång får hon ju i a f inte gå med de andra + att hon får oerhört ont och riskerar hovbenssänkning/rotation

Som jag förstod det så var det bara fång du var bekymrad över, missade hela biten med "det extra runt magen".

Låter ju bra att du kan dela av hagen.

Funderar bara på en sak- Hur fungerar det att dela av en bit av hagen om hon går på lösdrift? Kommer hon att kunna använda ligghallen då eller har ni två så att du kan stänga in den ena i hennes del av hagen?

Nej nu har hon ingen ligghall men det kan jag inte göra något åt det eftersom delningen är som den är men i den hagen hon har så finns det mycket trän att gå under. Idag gjorde jag iordning hagen och hon sprang och gnägagde efter kompisarna.:( Gjorde så att hon kunde se kompisarna lite iallafall. Hon rörde nog på sig mer idag en hon har gjort på en vecka i hagen.

Det som är jobbigt att dom andra tycker jag är elak mot min häst. Dom förstår inte att jag inte har något val. Alla säjer att hon inte kan få fång från vanligt hö. ????

Egentligen är valet enkelt, om du inte kan resonera med din stallkompis (hon kan väl kanske utöka med kraftfoder om hon anser att hötillgången inte räcker?)... det är mycket bättre att hästen får stå ensam ett tag än att riskera ett fånganfall. Jfr mellan smärtan som fången orsakar o ev. tristess pga ensamhet. Går det inte att lösa så att hon kan se sina kompisar? Får hon fång får hon ju i a f inte gå med de andra + att hon får oerhört ont och riskerar hovbenssänkning/rotation

Nej det är ingen ide att prata med henne det är hon som bestämer så det är bara att niga och nicka.
Nu kan hon se sina kompisar lite iallafall och även en annan flock på håll. Jag ska åka upp tidigt imorgon innan min sambo åker till jobbet får se hur hon är då. Hon klarar nog sig bra hoppas jag men jag hade stor lust att sova i hagen. ;)

Jamen grejen är ju den att hon knappast får fång av höet om hon även tidigare gått på fri tillgång och det är samma hö... Det är oftast vid foderbyte som fång uppstår. Så jag förstår dina stallkamrater på ett sätt och dig på ett annat :smirk:
Är det "bara" fång du är orolig över så behöver du nog itne oroa dig för att låta henne gå med de andra och äta hö på fri tillgång.

Nu bekymrar du dig även för att hon ska lägga på sig för mycket och det är väl den egentliga orsaken till att hon ska gå själv nu.

Vet inte riktigt i vilken landsända du bor men i många delar av Sverige är det fortfarande inte tillåtet att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall så jag hade varit väldigt försiktig med att ha hästen i den avdelade hagen där hon inte har tillgång till ligghallen. MEN bor du i typ Skåne där det snart är dags för betessläpp är det ju fritt fram. :)

Lycka till, hur du nu väljer att göra!

Håller med dig.Jag hade också ställt hästen själv. Försäkrar att om den får fång blir den betydligt ledsnare än om den behöver stå själv. Det är ingen garanti att hon inte får fång av höet ute tyvärr även om hon ätit det tidigare. Det kan vara för kraftigt och det kan ta ett tag innan fång utvecklas. Fri tillgång kan bli för mycket.

Jamen grejen är ju den att hon knappast får fång av höet om hon även tidigare gått på fri tillgång och det är samma hö... Det är oftast vid foderbyte som fång uppstår. Så jag förstår dina stallkamrater på ett sätt och dig på ett annat :smirk:
Är det "bara" fång du är orolig över så behöver du nog itne oroa dig för att låta henne gå med de andra och äta hö på fri tillgång.

Nu bekymrar du dig även för att hon ska lägga på sig för mycket och det är väl den egentliga orsaken till att hon ska gå själv nu.

Vet inte riktigt i vilken landsända du bor men i många delar av Sverige är det fortfarande inte tillåtet att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall så jag hade varit väldigt försiktig med att ha hästen i den avdelade hagen där hon inte har tillgång till ligghallen. MEN bor du i typ Skåne där det snart är dags för betessläpp är det ju fritt fram. :)

Lycka till, hur du nu väljer att göra!

Det var när det var som kallast som hon gick på fri tillgång. Så att sätta ut en stor bal när dom har gått på 8-10kg /dag är inte foderbyten?

Hittade detta på agria

De flesta är överens om att det ökande fångantalet beror på den okunskap som finns när det gäller utfodring. Många hästar överutfodras kraftigt och är alldeles för feta. Det är vanligt att man köper olika typer av kraftfoder man hört ska vara bra och inte tänker på hur mycket hästen får.

Hösilage och ensilage har ofta ett högre näringsinnehåll än hö. Det är dessutom ofta mera smakligt. Dessa två faktorer gör det lättare att överutfodra hästarna och ökar därmed risken för fång.

Även om man inte löst gåtan om vad orsaken till fång är, vet man en hel del om bidragande orsaker och att det till stor del är en "man made disease".

Håller med dig.Jag hade också ställt hästen själv. Försäkrar att om den får fång blir den betydligt ledsnare än om den behöver stå själv. Det är ingen garanti att hon inte får fång av höet ute tyvärr även om hon ätit det tidigare. Det kan vara för kraftigt och det kan ta ett tag innan fång utvecklas. Fri tillgång kan bli för mycket.
Förut var jag helt för fri tillgång men nu vet jag inte. Visst under den KALLA delen av året men när det är varmt så är det nog inte bra för en häst som lägger LÄTT på sig. Hon är väldigt lättfödd.

Om du redan bestämt dig förstår jag inte varför du ber om råd. Mig behöver du inte överbevisa på något sätt, jag har haft fånghäst och vet vad det innebär...

Jag kallar inte ökad hömängd för foderbyte, det är fortfarande samma foder som ges, men vår definition på foderbyte kanske skiljer. För mig är ett foderbyte när man byter ut eller lägger till en ny sorts foder eller hö /ensilage från en annan skörd eller annan bonde, även övergång till bete resp övergång till "stallmat" efter bete klassar jag som foderbyte. Däri ligger oftast fällorna för fånghästar, för snabb övergång vid något av nämnda tillfällen. Fetma anses somen bidragande orsak men behöver inte alltid vara boven i dramat.

Givetvis ligger det större risk för fång hos en fet häst såsom du så korrekt hittat på Agria men det var inte det du frågade om ursprungligen och därför inte det jag svarat på.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg- Lycka till hur du nu än väljer att göra!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 948
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 235
Senast: ebba85
·
Hästvård Jag köpte ju ett sto i söndags som är vad man minst sagt kan kalla överviktig. Hon är extremt fet och eftersom jag inte har möjlighet...
2
Svar
25
· Visningar
3 096
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka