Vad ska jag göra? Fång

Sv: Vad ska jag göra? Fång

Min häst fick fång, och det slutade mykt olyckligt. Han blev sämre och sämre och tillslut gick det inte nå mer.

1. SÅ nNÄRINGSFATTIGT HÖ SOM MÖJLIGT!! TORRHÖ! det är näringsfattigare än hösilage.
men va bra kvalite såklart , jätteee låga världen!. så lite hö som möjligt, som hästen kan äta!

2 . INGET kraftfoder

3 . Känn varje dag, ' puls' i kotan betyder nytt fånganfall, Detta kan man stoppa, eller förhindra med kylbalsam, som är det effectivaste kylsättet. Från hasen och neråt, och från knät och neråt sänker tilloch med kroppstemeperaturen och hjärtfrekvensen.
Öka cirkulationen i benen med kyla, liniment, kallvatten 2 min / ben, eller så linda på kylgrejjer, mjuka. Kannske vet vad det är ?

4 . 70-80 % av hästarna som har fång är överviktiga,

5. Ett foderbyte ska ske LÅNGSAMT . 3 veckor , är det som gäller.

6 . Pro Equo . Det är forskare som frammstält det, samma som proviva. Eftersom att fång är en störning i tarmfloran sa en fång/hovvårlds expert som hade föreläsning att det sätts in DIREKT.
det är en havre gröt som man kan ge till friska hästar också, nyttigt för dom! denstilerad havre eller nått sånt hette det. http://www.proequo.se

7. Fång kan hästar få av flera annledningar, onderlag, hormoner, för mycket mat, osv.

8 . han sa även att de flästa hästar kan bli bra och tillbaka till ursprungs läget, men det är en kostnads fråga, om ägaren har ti att läga ner mycket tid ( och pengar, en fång häst kostar! ) och STRIKT diet.

maila eller pma om du har några frågor, det är en del jag inte skrivit, efteren tuff skjukdoms tid har man sammlat på sig en hel del lärdom. Hoppad det var något som jag kunde hjälpa till med! hoppas hästen blir bra! :(
pandora_maria@hotmail.com

Senast ändrad av en moderator:

Hej min arab har haft fång för många år sedan. Jag har varit jätteförsiktig och har lykats undvika fång. För några dagar sedan var hovslagaren uppe och han varnade för fång det var förändring i hovarna. Han sa att hon apsolut inte får gå på fri tillgång.

Nu idag ringde on jag har min häst tillsamnas med. Hon tänker ställa ut en storbal eftersom hon tycker att det är kalt på natten och eftersom det nu är 4hästar så behöver dom så mycket och det blir för jobbigt att lägga ut.

Så klart berättade jag varför jag inte ville men hon frågade mig inte hon informerade mig. Nu står jag mellan vallen fång eller att hon får stå ensam. Mellan fång och en ledsen häst ??????
Vad sak jag göra?:confused:

Jag har en fång häst och hon har INTE fri till gång! men får jätte ofta istället! Honfår inte gå ute på natten och får endast gå på Jord/Skogs hage! (Jätte Känslig).

1. SÅ nNÄRINGSFATTIGT HÖ SOM MÖJLIGT!! TORRHÖ! det är näringsfattigare än hösilage.
men va bra kvalite såklart , jätteee låga världen!. så lite hö som möjligt, som hästen kan äta!

2 . INGET kraftfoder

Vad grundar du det här på?
Torrhö är det man brukar rekommendera för fånghästar pga. att hösilaget kan bli som ett foderbyte varje gång man byter bal. Men för den sakens skull ska höet inte vara näringsfattigt. En fånghäst behöver precis lika mycket energi och protein som en icke-fånghäst. Du skriver att det dels ska vara jättelåga värden OCH att hästen ska äta så lite som möjligt. Vilket är helt tvärtom i min hjärna, efter att min häst fick fång har han fått ganska stora mängder hö för att magen ska hållas i trim och vara i balans.
Det som kan vara fördel är ett hö med låga, MEN proportioneliga värden, dvs. en bra kvot runt 6 (vissa behöver högre eller lägre). På så sätt kan hästen äta mycket hö utan att få för mycket näring, men den får fortfarande i sig rätt proportioner Mj och Smrp.

Inget kraftfoder kan också diskuteras. Jag har fått ge min fånghäst rätt stora mängder kraftfoder tidvis när vi haft för näringsfattigt hö, för att han ska få i sig det han behöver för att kunna arbeta, bygga muskler och må bra. Det viktiga är att man vet vad man stoppar i hästen, och att man gör det med förnuft.
En fånghäst kan i princip äta som en "vanlig" häst, bara man är försiktig vid invänjningen och ger rätt mängder. Undantag finns självklart, vissa blir sjuka av minsta lilla giva av fel foder.
Kraftfoder utan stärkelse och socker är att rekommendera, alltså är havre och betfor kanske mindre lämpligt. Däremot lucern (som ger magen stimulans, samtidigt som det tillför bra protein), och andra havrefria alternativ är bra. Jag har använt två av Dodson&horrells fångvänliga foder ganska lång tid på mikn ponny med mycket bra resultat. Fick byta pga. höet och er nu lucernhack och krafft rehab, vilket också funkar bra.

Förklara gärna hur du tänker...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 948
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 235
Senast: ebba85
·
Hästvård Jag köpte ju ett sto i söndags som är vad man minst sagt kan kalla överviktig. Hon är extremt fet och eftersom jag inte har möjlighet...
2
Svar
25
· Visningar
3 096
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka