Igångsättning för FET häst med fångvarning.

Sv: Igångsättning för FET häst med fångvarning.

Aktiv skritt under promenader är väl det absolut bästa med extrem övervikt, kanske att man skrittar 2-3 dagar i veckan och då lite kortare (än 1 timmes promenaderna) så hon får kämpa lite mer med ryggen.

Jag själv skulle bara gå i skogen (om hästen klarar det, beror ju på om hon blir helt slut) för då bygger hon ju mest muskler naturligt...Alternativ är att kanske gå upphöjd kavalleti/stcokar mm så hon får lyfta lite mer på fötterna.

Sedan kan man ju jogga lite med henne i början, man behöver ju inte sitta på för att trava (vilken lat hovis ;)) eller ta en liten cykelrunda...Annars om man har möjlighet till att släppa i paddock eller liknande så hon fritt kan springa runt lite när man smackar är ju inte helt fel...

Men jag skulle garanterat börja med NR 1 detta är ju en stor och tung häst redan innan fettet så jag skulle vara rädd att slita ut den om jag börja för hårt...

absolut inte trava!
om du har en häst som är så pass fet och i så dålig kondition så kan du förstöra hästen helt genom att börja trava den på en gång, visst är det kanske en bra tanke att hästen ska få jobba ordentligt men tänk dig själv om du skulle bara ha suttit i soffan ett år och vara jätte överviktig och sen helt plötsligt skulle du ut och springa 1 timme varje dag, vad händer då? jo du skulle få skador pga över belastning. För att få en hållbar häst så är det bara en sak som gäller och det är skynda väldigt långsammt.
Jag tycker du ska börja att skritta hästen ca 1 timme om dagen på olika underlag, skogen (bra då hon får lyfta på benen) asfalt (stärker senor och ligament) och alla möjliga underlag. Och så skrittar du en timme om dagen i ca 4-5 veckor. Sen kan du börja lägga in kortare trav pass, tex 5 min första veckan, sen ökar du till 10 min, sen kanske 20 min trav. Så håller du på i några veckor innan du börjar med galopp över huve taget. Visst kan det vara frestande att galoppera och trava men vill man ha en häst som håller och är frisk och stark så är det bara att skynda långsammt som gäller!
det kan du fråga vilken framgångsrik distans ryttare tex 8distans ryttare är ofta experter på hållbarhets träning) och dem allra flesta vettiga veterinärer säger likadant.
Lycka till och träna långsammt.

Träningen ska anpassas till hur hästen reagerar på arbetet. Det vet vi ju inget om.

Hästen ska återhämta sig till nästan vilopuls och viloandningsfrekvens på ca 15 minuter. Gör den det kan man öka arbetet.

Men rid inte när det är som varmast på dagen. Om hästen var i kondition i februari har den kvar en del av den konditionen om den inte varit sjuk. Gissar att du kan gå betydligt fortare fram än skrittpromenader i flera månader.

HH

joo jag märker på henne att hon inte alls tycker att det är speciellt jobbigt. när jag går ut RASKT med henne i ca 1 h så hänger hon friskt med och vill gå om mig fram tills när vi kanske har 10-15 minuter kvar. jag får hela tiden stoppa henne och hon verkar inte alls trött så jag tror inte det går någon nöd på henne, men givetvis skall hon inte överbelastas.

Visst är det ett diskussionsforum men du borde då allvarligt talat ta dig en funderare på vad en diskussion faktiskt är om du kommer och slänger in sådana kommentarer och påstår att det är en del av diskussionen. Det står ingen som helst stans att jag inte har råd att stalla upp hästen, det står att jag inte har möjlighet till det och senast jag kollade så var två helt skilda saker. Om man ska delta i en diskussion så kan det ju vara bra att man vet vad man pratar om, eller åtminstånde frågar hur saker och ting ligger till INNAN man dömmer och kastar ur sig saker. Då skulle det iaf kunna likna något som skulle kunna kallas en bra diskussion.. men det är ju min åsikt det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 469
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 081
Senast: shia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 908
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 763
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka