Vad ska jag börja med?

N

naturElle

Jag ska rida in en unghäst! Det ska bli kul men jag har blivit ringrostig som tusan. De senaste gångerna jag har pysslat med hästar har det bara handlat om ridning på utbildade hästar. Det var många år sen jag höll på med unghästar.

Det är en 2-åring (haflinger) som mest gått på bete den senaste tiden. Det jag ska börja med (hade jag tänkt) är markträning, få kontakt o bygga upp en vänskap oss emellan. Själva inridning med sadel osv sker inte förrän framåt vårkanten o då kommer ägaren vara med.

Vad tycker ni vi ska börja med? Jag har verkligen ett helt tomt papper framför mig o chansen att påverka o skapa känns jättekul. Med min förra häst pysslade jag lite med Parellis 7 lekar men min häst var 12 år o redan hur cool som helst så det var inte en lika stor utmaning. Har dock hunnit glömma bort de där lekarna. :grin:

Sv: Vad ska jag börja med?

Vad roligt, själv älskar jag unghästar! :) Då kan man kan utbilda hästen efter sig själv och göra så att den passar ens egna ridstil.

När jag började med min häst så använde jag mig utav repgrimma. Lärde honom att bli longerad, både utan och med lina. (är dock inte så bra att longera unghästar allt för mycket, men kan vara bra tills första gångerna man sitter upp, då kan någon longera en samtidigt)
Jag löshoppade även lite med honom, lärde honom "häst vid hand". -alltså gå vid min sida, stanna när jag stannar osv.

Men först och främst så måste man ju vänja hästen vid grimman och kanske lära den häst vid hand, innan man går vidare med annat.
Jag har även haft honom mycket lös och utsatt honom för olika situationer, ex. paraplyn som helt plöstligt fälls upp (sånt som han kan möta på framtida tävlingar ex) Papperspåsar som jag klappat honom med, kastat kuddar runt om honom osv..

Sv: Vad ska jag börja med?

Innan man få börja jobba med en häst SKA man klargöra rangordningen. alltså att det är DU som hästen ska följa efter!! Det är det viktigast av allt! det finns några övningar på marken. efter det är allt annat hur lätt som helst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar