vad ska jag betäcka med??

_Skifting_

Trådstartare
Jaha, då sitter man och planerar och funderar för nästa års betäckning...
Hingst för i år är redan vald..

lite info om stoet:
Arabsto.
ca 146cm i mkh. Snäll och positiv häst, med huvudet på skaft.
Känslig, lyhörd, men något lättstressad. En riktigt bra galopp genom hela ryggen och med bra bakben, hennes starka gångart.
Traven något "pinnig" och dålig action. dock väldigt arbetsvänlig och relativt enkel att korta och länga.
Skritten är kort, överilad med ganska dålig rygg och inte speciellt lätt att arbeta med. Hennes svaga gångart.
Hon har en bra exteriör, med plus för hennes räta och korrekta ben. dock något vek i kotorna och låg i trakten. överlinjen kunde varit starkare och rundare (svårt för mig att uttala mig 100%-igt om denna, då hon var extremt felriden när hon kom med mycket underhals och svank, dock blev denna mycket bättre bara kort tag efter, kan vara muskulärt betingat).
Hon är väldigt positiv till arbete och vill hela tiden vara till lags och göra sin ryttare nöjd, väldigt vänlig i all hantering. Lugn, ej tittig m.a.o så har hon ett kanonpsyke i all hantering från marken.
Dock lätt för att stressa upp sig i ridsammanhang, även här svårt att uttala mig helt korrekt, då hon som sagt var väldigt felriden och användes till full-fart-frammåt-på-fälten-häst, ju snabbare och springigare desto bättre ungefär. :grin:

Bild på henne som hon såg ut när hon flyttade hem till mig:
24738537.jpg

Bild på henne ca 2mån efter ovanstående bild:
25415060.jpg

vad jag vill få av fölet:
En häst med bättre skritt och trav. Bättre kotor och starkare överlinje. Lugnt och arbetsvilligt temperament med lite "gas" i.
Dressyrmöjligheter till ca Msv. följsam och mjuk.
Gärna utsrålning.
Storlek på helst över 155cm.
Gärna lite vidd och massa.

Nåå.. vad kan ni komma med för förslag till min tjej.
Alla raser är välkommna så länge de håller måtten... :angel:

Sv: vad ska jag betäcka med??

Hispanoaraber brukar bli bra, tycker du ska titta på en PRE:)

en shangaya arab kanske med dressyr stam , dom är ju lite grövre modell och större , rör sig mkt trevligt , ramiro är en väldigt vacker hingst , elin för den delen oxå ,
mer om han finns på länk borttagen av moderatorn

Senast ändrad av en moderator:

Hispanoaraber brukar bli bra, tycker du ska titta på en PRE:)

Jag håller med om att du skall titta på PRE. Min granne håller på med korsningsavel och har godkänd PRE-hingst. Hon brukar korsa med Fullblod, halvblod och arab. Hingsten är 1.63 men avkommorna brukar bli större. Just hennes hingst fick kritiken vid godkänandet att han hade mera gång för en ridhäst än en spansk häst vilket inte är en nackdel när man skall avla fram ridhästar! Har själv en avkomma efter honom som rör sig helt fantastiskt och har en otrolig hoppteknik. Hans första årgång är 4 år nu och de tävlar både hoppning, fälttävlan och dressyr med framgång. Skall använda honom igen i år...

Min granne har ett sto som är väldigt likt ditt som fick en fantastisk liten fölunge i februari i år...

cyahopp4.jpg

min avkomma 1,5 år gammal

curre11.jpg

min grannes hingst 5 år gammal (tror jag)

hej alla som svarat!!
Tack för svar!!
Betäcka med shaggya (stavning???) är tyvärr inget alternativ då jag inte alls gillar den rasen!! :o
Men Pre har jag funderat på mååånga gånger... är så sugen på Tendesio då jag tycker han har rätt kropp till mitt sto..

Du som har en avkomma med pre.. Har du fler/bättre bilder på den??
Vad var mamman??
var står denna hingsten och finns det en hemsida??
Men är även sugen på att betäcka med fullblod eller halvblod denna gången med väldokomenterat bra dressyrstam som man vet förärver bra...
men vet inte.. vill väga för och nackdelar mot varandra..

Tar du en godkänd halvblodshingst får du en avkomma med gröna papper.
Rätt anglo eller fullblod blir en anglo.
Jag hade hellre valt att "göra en renrasig avkomma" än att göra en korsning.

// Linda

Precis som i angloförbundet är arab tillåtet att korsa med PRE i deras föbund, dvs hispanoarab ger gröna papper:grin:

Du som har en avkomma med pre.. Har du fler/bättre bilder på den??
Vad var mamman??

Jodå. Har massa bilder på min hemsida... Får ju inte skriva den här, men stallet heter stalltranquility

Några bilder:

070730_1777.jpg

080618_1900.jpg

080712_2169.jpg

cyatrav.jpg

På mamman som är fullblod:

080308_0125.jpg

Här är länkar till pre förbundens hemsidor...
alla PRE hingstar för avel finns med....
http://www.swedishprehorses.se/
http://www.swepre.com/

Välj en hingst som du tycker om kolla bara att den inte har samma extriör fel som ditt sto tex är stoet inåttåat och hingsten också är chansen stor att fölet blir det är inte hingsten är chansen mindre.

Lycka till med hingst valet!

Vill du förbättra ridegenskaperna så kan jag bara hålla med ovanstående - använd PRE eller LUSITANO, men se till att välja en hingst med bra psyke, och bra exteriör och gång (Lusitanon har generellt lite mindre höga knälyft och bättre trav än PRE) oavsett ras så ska du nog bli nöjd med ditt föl.

Såg att du fått länk till PRE-föreningarna, här kommer länken till Lusitanoföreningen också:
http://www.lusitanosallskapet.se

1231631378_resized.jpg

Hingst f. 2008, e:Lusitano, u: arabiskt fullblod
Kanontrevligt psyke redan från födseln, finns mer bilder på min hemsida.

Här är länkar till pre förbundens hemsidor...
alla PRE hingstar för avel finns med....

Nej. Curioso finns inte med. Hon som äger honom har valt att inte ha med honom då hon framförallt vänder sig till korsningsaveln med PRE. Han godkändes för 3 år sedan.

Men dom flersta andra hingstar finns med där , Det är ju bättre att titta på så många hingstar som möjligt innan man bestämmer sig !
Det finns knappast en hingst som passar alla ston ;)

Utan bättre att titta på dom som finns, Och sen bestämma vilken hingst som uppväger sitt stos brister .

Man vill ju ah den bästa avkomman man kan få :)

Tesora

Nej. Curioso finns inte med. Hon som äger honom har valt att inte ha med honom då hon framförallt vänder sig till korsningsaveln med PRE. Han godkändes för 3 år sedan.

Fast jag hade nog tagit mig en titt på en annan hingst då, man vill ju ha det bästa till sitt sto för att kunna få en bra avkomma. Låter lite mysko att inte använda sin godkända hingst i den egna rasen? För mig är det en kvalitetsstämpel att det är en bra hingst, att den är "het" inom rasen så att säga.

Finns ju en hel del att välja på nu, som någon annan sa - se vad du behöver för egenskaper att komlplettera ditt sto med. Titta in på föreningens hemsida!

Men eftersom du redan har tagit upp den hingsten så vet TS att han finns, i övrigt finns hingstar med på förbundens hemsidor. För att kunna välja rätt hingst till ett sto måste valmöjligheten finnas!

Nyfiken hur går detta ihop?
Citat från din hemsida *** pappa är den godkända PRE-Andalusiern **** vars avkommor just nu börjat hinns fylla tre och fyra år. Flera av dessa gör succe på tävlingsbanorna i så väl dressyr som hoppning och fälttävlan.

Han avelsgodkändes för 3 år sedan, har avkommor som är 4år? och gör succe på tävlingsbanorna... kolla upp hur mycket en 4åring får starta enligt TR, 90cm hoppning är kanske ingen succe. Det kan alla hästar klara...

För att inte tråden ska bli helt in snöad på PRE så finns det självklart massor med fina halvblodshingstar med dressyrblod.

en jag tycker är väldigt trevlig är: Zuidenwind 1187

men självklart finns det många fler helt beroende på tycke och smak och vad som ska hända med den blivande fölungen (säljas/behålla) Ska men säjla bör man välja en hingst som är poppis då är det lättare att sälja fölet.

Fast jag hade nog tagit mig en titt på en annan hingst då, man vill ju ha det bästa till sitt sto för att kunna få en bra avkomma. Låter lite mysko att inte använda sin godkända hingst i den egna rasen? För mig är det en kvalitetsstämpel att det är en bra hingst, att den är "het" inom rasen så att säga.

Finns ju en hel del att välja på nu, som någon annan sa - se vad du behöver för egenskaper att komlplettera ditt sto med. Titta in på föreningens hemsida!

Självklart skall man titta på alla hingstar för att kunna välja. Ville bara påpeka att denna hingst INTE finns där så han inte glöms bort. :)

Min granne avlar efter ett citat av John Whitaker: "The andalusian/Thoroughbred cross makes the best jumper in the world, bar none"
därför har hon valt att använda honom främst i korsningsavel. Det är hennes "grej". DEt är inte min grej, men hon får fram bra hästar... :D

Nyfiken hur går detta ihop?
Citat från din hemsida *** pappa är den godkända PRE-Andalusiern **** vars avkommor just nu börjat hinns fylla tre och fyra år. Flera av dessa gör succe på tävlingsbanorna i så väl dressyr som hoppning och fälttävlan.

Han avelsgodkändes för 3 år sedan, har avkommor som är 4år? och gör succe på tävlingsbanorna... kolla upp hur mycket en 4åring får starta enligt TR, 90cm hoppning är kanske ingen succe. Det kan alla hästar klara...

Det citatet som står på min hemsida skrev jag för över ett år sedan, så det behöver verkligen uppdateras...

Han har en avkomma som skall tävla allsvenskan i dressyr nästa år och en som en f.d. landslagsryttare i fälttävlan tävlar i hoppning och fälttävlan. Denna är på maxhöjd på tävlingsbanorna för sin ålder. Deltog även i treårstest för halvblod utom tävlan med höga poäng! Vad har du fått 90 cm från??? möjligen från grannens sida... Hon är inte världsbäst på att hålla den uppdaterad heller... :D 90 och 100 cm tävlade han förra året...

Han har 4 åringar då min granne valde att betäcka några egna ston året innan han blev godkänd för att se vad han lämnade för föl... Blev godkänd året efter och hans avkommor kom 2, 3 och 4 på PRE-riks.

Senast ändrad av en moderator:

Tar du en godkänd halvblodshingst får du en avkomma med gröna papper.
Rätt anglo eller fullblod blir en anglo.
Jag hade hellre valt att "göra en renrasig avkomma" än att göra en korsning.

// Linda

tja, det är väl skillnad på korsning med gröna papper eller inte... Det är faktiskt vad DU skriver här

Gröna papper är för halvblod.
De har olika färger på sina papper.
// Linda

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 964
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka