Vad ska en 7månaders hund kunna?

sussisus

Trådstartare
Frågan är precis som rubriken - vad ska en 7-månaders unghund kunna enligt er?

Mina föräldrar håller tyvärr just nu på och grälar om vad de tycker att Izor ska kunna, när man ska lära honom ditten och datten, om det är okej att gräla på vovven ute (t.ex. att han ska gå fint när han drar i kopplet).

Sv: Vad ska en 7månaders hund kunna?

En 7 månaders bör ju kunna de grundläggande momentena som: sitt, ligg, inkallning och gå fint i kopplet...sedan tränar man på andra moment som tex: loss, u-svängar, hälsa fint sitt kvar osv. Åtminstone där jag nyligen gick kurs, så från 6 månaders ålder och uppåt skulle dessa moment finnas med..

Valpkursen var upp till 6 månaders och då tränas 14 olika moment.

Ang gräla på vovven...nej det tycker jag inte dom ska göra eftersom sannolikheten är att han inte förstått vad det är dom vill han ska göra och han säkert inte lärt sig det som dina föräldrar kräver av honom...dessutom kanske dina föräldrar INTE har samma tillvägagångssätt i sin inlärning. Skicka dom på kurs med vovven, det har ni mycket ut av senare.

När mina valpar är 7 månader så kan de (ungefär)

- Inkallning
- Stå
- Apportera och komma in med saker (ej avläming i handen)
- Stanna kvar
- Fot
- Gå i koppel hyfsat
- Nej (för att inte få fram till saker, fungerar kanske inte alltid klockrent ;))

Men valp är nu precis fyllda 8 månader och kan
-sitt
-ligg
-nej
-fot
-fy
-stanna

Normalt brukar jag lära dem in kommandona så de sitter betydligt hårdare än de gör nu, men annat har kommit emellan i mitt liv så jag har inte varit så noga med träningen ännu.

de 4 aboslut viktaigaste sakerna en 7månaders hund ska kunna är

1 HIT
2 Stanna dvs nåt av sitt/ligg/stå Vilket man väljer är inte vikgt bara den STANNAR
3Nej
4 loss
(alla de här sakerna kan vara livsavgörande)

Resten tex fot, apport osv är bara bonus...

Jag stressar inte med mina hundar. Tiken var väldigt lydig men sen kom trotsåldern och allt det där och då blev hon helt plötsligt stendöv :smirk: . Vi bestämde oss för att inte försöka lära in nya saker samt ställa krav medan hon var såhär och det funkade. Nu 6 mån senare är hon väldigt lyhörd och lydig. Om vi hade börjat kräva en massa av henne hade vi bara fått ta en massa onödiga konflikter. Hanen har problem med ett ben vilket gör att han absolut inte får anstränga sig och det försvårar koppelträning o.s.v. och nu är han just på väg att bli könsmogen så det luktar ju så underbart på varenda lyktstolpe att man helst inte lyssnar på vad matte säger:D .
Innan hunden är ett år ställer jag inte många krav. Jag vill att dom ska kunna sitt, ligg, stanna, inkallning (ja dom enklaste). Men allt annat lämnar jag till senare. Jag tror inte man förlorar något på att skynda långsamt.

Kom också ihåg att hundar vid 7 mån ålder kan börja lyssna lite sämre p.g.a. alla hormoner o.s.v.

Det finns inga måsten för vad en 7 månaders valp ska kunna. Jag har lärt in nej och hit på mina när de var riktigt små. Sedan har det varierat. En har jag väntat med i inlärningen och en körde jag igång med tidigt.

Har en bekant som inte börjar träna sina hundar alls förrän de kommer upp i 1 års åldern. Hon åker dock till klubben och går ut på plan där hon kampar och leker. Vid 1 år så börjar hon inlärningen. Dessa hundar går sedan elit i både lydnad och bruks. Sedan har jag flera på klubben som tränar sina redan från tidigt valpstadie.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 421
Senast: Lillefrun
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 636
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 667
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar