Sv: Vad ska de klara av?
Ska försöka svara så gott jag kan/på ett bra sätt.
Vad gäller 'ditt ord är hennes lag' är olika från hund till hund, alla är olika idivider.
Det jag gör med Min valp när han svävar uppe i det blå, är att ge honom ett snabbt 'bett' med handen så att han hajar till och liksom fattar att NU jobbar vi, glöm allt annat - JAG är viktigast!
Eftersom han fortfarande är så pass ung, långt ifrån färdig och bör inte tränas för långa stunder = inte mer än vad jag vet att han klarar av att koncentrera sig(vilket det byggs upp med tiden), så kör jag korta pass men ofta.
Det är också viktigt att hunden får ett positivt minne från 'träning', olydnad ska inte löna sig.
Beröm hunden mycket när hon gör rätt, överdriv kanske lite till en början-vad din hund föredrar för belöning vet bara du, men det kan vara alltifrån godis, leksak, kamp eller bara dig-en glad matte.
Har hunden gjort 'fel' på något kommando som tex, sitta fot så gör bara om, och belöna när det verkligen är rätt-precis såsom Du vill ha det!
Då kommer hunden anstränga sig mer och göra bättre ifrån sig nästa gång för att få sin belöning och vara dig till lags. Får hunden beröm/belöning(kalla det vad du vill
) fastän den inte gjort bra ifrån sig så kommer den inte anstränga sig nämnvärt för att göra helt rätt nästa gång heller, då hon ändå får 'gratis godis' utan att behöva kämpa för det.
Och då är det Jätte viktigt att Inte Du börjar slarva efter ett tag, att hunden tex. sätter sig lite på snisken och du tänker "aja, låt gå för den här gången", Ajabaja säger jag bara!! Förvänta dig inte att hunden ska utföra allt felfritt om du själv börjar slarva och släppa efter på tyglarna.
Vet din hund vad 'fot' är för något? Alltså till 100%? Eller är det mer att hon "Okey, nånstans här på denna sida ska jag gå..." ?
Om inte så får du börja om och visa henne vad Du vill och vad Fot verkligen innebär.
Därefter utvecklar du det, ha inte för bråttom-allt inom sin tid, du har fortfarande en unghund.
Det jag skulle göra vad det gäller inkallningen och hunden inte lyssnar på första andra kommandot är att helt sonika gå och hämta hunden och koppla, och gör om efter en liten stund.
Ge henne Inte chansen att vara olydig, du får hela tiden vara steget före-oftast så kan man läsa av sin hund rätt bra och se mer eller mindre vad den tänker göra.
Träna inkallning 'hela tiden' när ni är ute och hunden är lös. Släpp henne och kalla sedan in-var rolig och flamsig, beröm massor när hon kommer, kanske stå sedan en stund och klappa henne lite lugnt eller busa utav helvete och ha roligt!
Släpp henne 'ledig' igen och kalla in henne igen och gör om.
Så att hon inte förknippar inkallning med = Komma till (tråkig?) matte, bli kopplad och sedan gå iväg. Utan att man faktiskt kan komma till matte direkt vid inkallning utan att det innebär koppling och gå hemåt och massa tråk... (Så elak är blir man sen när hunden blivit äldre och kommer på inkallning oavsett
)
Viktig sak är att man inte ska gå och sura allt för länge när hunden varit 'olydig', dom känner ju av sådant. Glöm allt efter en kort stund och försök sedan igen. Tålamod som gäller!
Så kort och gott; Det är fasta regler som gäller, och man ska vara bestämd och konsekvent!
Puh, blev lite långt och svamligt kanske-klockan börjar bli läggdax, hihi