vad sjutton ska man göra??

Kibani

Trådstartare
Har ni bukare nåt tips/förslag på vad man kan göra för att få en hund att lyfta på tassarna när man går promenad?

Det är nämligen så här att min lilla dvärgspets släpar framtassarna i backen när han går. Innan var det inget problem, man fick 4 klor mindre att klippa men nu har det blivit extremt. Nu har han nämligen slitit klorna så dant att de börjar blöda på promenaden, han har t.o.m skrapat upp lite hud på ovansidan av ena tassen (den tassen har blivit lite sned sedan han bröt benet för länge sedan). Det kan ju inte kännas skönt för honom att gå ut när det blir så, men han lyfter ju inte mer på tassarna för det..
Prövade att sätta på honom skor igår men trots att de satt som de skulle gick han och snubblade hela tiden och så kan man ju inte ha det. :(

Så nu vänder jag mig till er, har ni nåt förslag på vad jag kan göra så att han lyfter på tassarna och slipper uppskrapade blödande klor? För inte kan det väl bara vara "husarrest" tills klorna växt ut en bit som gäller?:confused:

Sv: vad sjutton ska man göra??

träna på "lyft på tassen"
ta kopplet mellan frambenen och ra samtidigt som du säger lyft på tassen eller ngt enklare (vi säger bara: Labben) (tassen på norska) när hunden lyfter beröm sen när han lärt sig säger du bara labben när du ser att han inte lyfter, kan funka

NR1) kontrollera att detta inte beror på något fysiskt fel hos hunden genom att ta den till veterinär för ordentlig genomgång!

träna på "lyft på tassen"
ta kopplet mellan frambenen och ra samtidigt som du säger lyft på tassen eller ngt enklare (vi säger bara: Labben) (tassen på norska) när hunden lyfter beröm sen när han lärt sig säger du bara labben när du ser att han inte lyfter, kan funka

Och när ni är ute och går sen rantar du runt och säger: "labben labben labben labben labben labben"?

TS, det där låter inte alls bra. Jag tycker du ska låta en vet kolla genom honom, kan ha nåt vajsing på armbågarna eller i skuldrorna. En hund går inte och släpar tassarna tills det blöder för att den är lat, det måste vara något annat som gör att han inte kan/orkar lyfta benen ordentligt.

Hittar vet ingen fel skulle jag rekommendera simträning för vovven.

Jag håller med Gnist och Skogstrollet, en ordentlig koll är på sin plats. Jag tycker att det låter som om din hund sparar sig pga smärta. Kanske har din hund fått artros till följd av snedbelastningen som frakturen har medfört.

Det får väl bli en redig koll hos vet nångång förhoppningsvis snart, kan tänka mig att han har blivit lite sliten efter sina 9år. Men som tur va verkar det som om att det var en engångsgrej när han rev upp sig så mycket, de senaste dagarna med promenad så har det inte blött nåt även fast jag hört att han släpar i.

tack för svar alla ;)

Liknande trådar

C
Övr. Hund Jag hoppas att jag kan få lite hjälp här med min hund, som jag börjar tappa hoppet om. Emil är en pigg, frisk, lättlärd och kry hund...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 425
Senast: Ulga
·
Övr. Hund *suck* Det började med att hon började slicka sig på ena framtassen så pälsen nästan försvann helt. Sen började hon klia sig i ena...
Svar
8
· Visningar
6 394
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna